sön 13 mar 2011, 21:43#122365
Uvskogen skrev:Även om jag inte kör med någon traktorvagn, än!, så har av atv-vagnen lärt mig hur viktigt det är att få de tyngsta stockarna längst ner. Har man en tung högt upp som börjar rulla så ökar risken för vält vagn markant. Numera så gör jag mig faktiskt omaket att lasta om om det behövs före jag far nerför berget. Har vält med vagnen nog nu.
Visst spelar det roll om det är många jättestockar på topp MEN min 9T farma bryr sig inte om det är någon större stock på topp!
Har själv vält 2 ggr (varav det ena är redovisat här på forumet). Lyfte då en gatsten med tom kärra utan benen nere varpå hela klabbet välte o precis missade grannens bil
Andra gången körde jag upp på vägen (tom kärra) o glömde slå tillbaka ramstyrningen varpå kärran gick över i andra diket o lade sig! Gick utmärkt att trycka upp vagnen med benet (hade då kranen i motsatt läge)
Nu så är jag nästan lite nojig för att tippa så jag är väldigt försiktig med tunga utlägg o tom vagn!
V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan