Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

404 inlägg 171549 visningar 30 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: Weimer

MF förare  
#744077Nja, modifierat dem lite så de blev bättre tycker ja. Ska nog försöka komma överens med dem. Å I annat fall får ja väl byta paket..

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#745775Dags att byta kranpall på we12 med serienummer 1!
Efter 6år och dryga 300lass med gallring slutavverkning och frötallar så har kranpallen gett upp! Det är bara "förserien" som har denna kranpall, sedan är den utbytt mot en kraftigare vilken det är som ska monteras nu.
Detta hade nog kunnat undvikas om man sett sprickorna tidigare, den gamla hade gått att reparera och förstärka. Men jag vill ha den nya istället.
Senast redigerad av Ängagärdet lör 29 jan 2022, 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Erre  
#745785Börjar tycka att weimer inte är ett alternativ längre.
Vår trötta Möre har gått mer än det dubbla å den håller iallafall ihop än.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#745794Det var illa. Får hoppas den nya håller bättre. Får du betala fullpris eller står Weimer för materialkostnaden? Är ju ändå ett konstruktionsfel med givna brottanvisningar och kanske även lite slarv i tillverkningen då jag tycker det ser ut som väl snålt med svets på sina ställen. Dessa svetsar, på en ganska liten yta dessutom, ska ju ta upp hela kranens belastning.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#745810Ja, när man tar in en skotare när det blir lite mer än kaffeved som ska ut så håller ju huggarvagnen längre.
Med denna uppdatering kommer det bli kanon!
Sen går den i evighet!
Jag är mycket nöjd med vagnen förövrigt, och kan starkt rekommendera den jämfört med vagnar i liknande prisklass.
Visst kanske en driven Kesla på 12ton är bättre på de flesta punkter, men det är oxå dubbla priset!

MF förare  
#745862Känns tryggt!
Gjorde ju ett studie besök innan ja gjorde affär i höstas och frågade om ram konstruktionen under kran pallen om den håller. Montörer va helt öppen med att de första inte höll men visade hur det var förstärkt och sa nu håller det!! 👍
Sen så klart att de kan bero på lassen med, de går ju å köra slut på en gallrings skotare med om man inte lastar med huvet...
Å en skotare med tolv tons last vikt är ju lite grövre byggd... Så tycker nog att man ska ta lite lätt på last vikterna på griplastar vagnar....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745878Som det har sagt i andra trådar. Viktangivelserna på huggarvagnar anger bara att däcken tål att köras på släta vägen inklusive vagnens egen vikt.

MF förare  
#745880Exakt, sen får man väl själv avgöra va lämpligt lass är för vagnens livs längd...

MF förare  
#745881Tillägger vagnens hållbarhet.. en halv meter högre förlängnings stakar påverkar nog livs längden en del..

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#745891Fullt lass med råge! Alltid!
Annars är det inte roligt!
Körde en sa med bara 4,8timmer ca 350fub. Då var det tungt... 💪

MF förare  
1643456501_20220129_123403.jpg
Jo ja vill allt gärna köra med fult lass ja mä...

Användarvisningsbild

Grålle52  
#745897Jag vet inte ens hur jag skulle få på 10t på min vagn. Kanske stolpar av uran eller nåt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745899"10-tonsvagnar" verkar ha en lastarea på runt 2 m2 och med medellängd 4,5 så blir det 9 lösmeter eller 4,5-5 fub. Något mindre i ton.

Användarvisningsbild

Erre  
Ängagärdet skrev:Ja, när man tar in en skotare när det blir lite mer än kaffeved som ska ut så håller ju huggarvagnen längre.
Med denna uppdatering kommer det bli kanon!
Sen går den i evighet!
Jag är mycket nöjd med vagnen förövrigt, och kan starkt rekommendera den jämfört med vagnar i liknande prisklass.
Visst kanske en driven Kesla på 12ton är bättre på de flesta punkter, men det är oxå dubbla priset!

Ja visst är det sjukt att en vagn som är 19 år gammal i år med dubbelram svetsad i Baltikum håller ihop än idag. Inte en svetssträng än så länge.
Oavsett hur mycket vi använder Ponssen så får huggarvagnen gå en hel del ändå.
Även till annat än kaffeved.
Med 250 hektar så blir det ett gäng lass varje år med med vindfällen, slutavverkning, gallring och ved.
1643476987_screenshot_20220129-181557.png

1643477000_screenshot_20220129-181708.png

Menar inget illa men tycker att en Weimer ska å borde hålla bättre än den Möre vi har. För Möre är inget kvalitets märke.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#745971Jo men som tidigare skrivet så är ju ramhuvudet utbytt mot kraftigare vilket är det som monteras nu.
Å ett gäng lass om året är ju ett vitt begrepp allt från 4 till 20?
16x20 blir ju ca 300 så nu går den strax av! 😀

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).