Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läckande vridcylindrar Patu 425

43 inlägg 20593 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

heddan  
#558704Precis med kontramutter, jag skruva bara in den så den satt där den skulle sitta, men hur får man den tät?

ÅsaNisse  
#558713Vrid kranen fullt åt ena hållet när du justerar skruven för kuggspelet. Då har du den minst slitna delen på kuggstången och riskerar inte att knäcka vridhuset. Bulten ska vara tillräckligt tät när den är åtdragen med låsmuttern om du inte har inre läckage och tryck i vridhuset.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558719Vill minnas att dessa Patukranar har fettsmorda hus. Kolla om du har nipplar vid övre och undre lager samt på ömse sidor om justerskruven.
Morgan

Användarvisningsbild

Gurkan  
#558723Så är det

Användarvisningsbild

heddan  
#558793Ja precis den har fettnipplar till kranhuset, det ska ju alltså inte finnas hydral olja där så då borde ja ha trasiga packningar på kolven?, är detta ngt även en lekman kan lösa med mindre tillgång till utrustning?

Användarvisningsbild

Gurkan  
#558794Ja det är det

Användarvisningsbild

Gurkan  
#558820Dom är lätta att byta

Användarvisningsbild

Oslin  
#907863Väcker tråden. Har en 530-kran som jag hämtade igår. Hade läckt en del från de urkopplade slangarna men såg inget annat läckage. Efter att ha kört hem o provat kranen ser jag att det pressar ut olja mellan kranen och plattan den är monterad på. Det måste väl också vara cylinderpackningarna? Eller ska man tänka nåt annat? Det kan väl i alla fall inte vara vatten i huset, nåt positivt!

Bosse1  
#907884Har en gammal kran där vridet läcker lite.
Har dragit en slang till tank från vridhuset, torrt å fint nu behöver inte tänka på att fylla på 😇 🌲

Användarvisningsbild

Oslin  
#907886Det är inget alternativ på min tror jag. Dels finns inget uttag för en slag. Dels verkar det läcka lite runt hela plattan. Ska tvätta rent när det blivit varmt nog för högtryckstvätten o se om det är nåt särskilt ställe det kommer ifrån.

Användarvisningsbild

Oslin  
#909042Nu har jag också bytt packningarna på svängkolven. Det gick förhållandevis lätt och ståmmer bilderna tidigare i tråden. Nu däremot så vill kranen inte svänga alls. Det är förstås luftfyllt i cylindrarna när man monterat ihop igen. Är det det som är problemet tro? Hur försvinner den egentligen? Drog också åt kopplingen bättre. Kan det vara det? Justerade samtidigt
Lite glapp i ventilpaketet innan jag testkörde, men det kan väl knappast ställa till problem? Är det bara att köra på? Ska byta olja o filter o fylla upp ordentligt i traktorn också, tror det kan vara lite låg nivå för att köra så mkt hydraulik.

AKKAMAAN  
Oslin skrev: Det är förstås luftfyllt i cylindrarna när man monterat ihop igen. Är det det som är problemet tro? Hur försvinner den egentligen?

Kör kranen mot ändläge och hålls där några sekunder så blåser luften ut via vridhuset...

Användarvisningsbild

Oslin  
#909086Tack, kom igång efter ett tag.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).