Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 274139 visningar 58 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#262500Jag har löst problemet med nötning mot däcken, med hjälp av ett par rejäla plankor
m_DSC_0086.jpg

Användarvisningsbild

stegmaster  
Södergård skrev:har bara varit ute för de en gång. lassade på en stor gran & en av grenarna tog i ena däcket så de började ryka rätt bra..

:lol: :lol:
Jo, det har jag ochså lyckas med en gång med vanligt grov tall virke på min förre vagn.
Var en bottenstock som inte lagt sig rett. (ingen kvist utan hela stocken och lassets vikt låg på :surp: )
Kom ca 70m före det såg ut som jag gjordt en riktig burnout. :mrgreen:
Fick ringa en kompis som kom en motorsåg, så vi lyckas kapa loss.
(Stod mitt på trafikerat väg, så lasta av med kran var liksom inget alternativ.)
Var knappast synlig skada als på däcket.
Så tror inte nåt lett rislass ska ställa til några större problem, om man nu inte ska ut på en flere mils lång resa. :smile:

holmesö  
#262681En bit av en gammal oljetank 2m i diameter är mycket användbar som hjulskydd/flak. Man kapar av den på längden så att kranen når bakom och på bredden så den får plats mellan bankarna.sedan skär man ett hål i gaveln som lyftögla för gripen.Man lyfter av eller på den på några sekunder och kan även tippa av lättare last.Mycket mindre spill när man lastar av ris vid väg

donky-kong  
holmesö skrev:En bit av en gammal oljetank 2m i diameter är mycket användbar som hjulskydd/flak. Man kapar av den på längden så att kranen når bakom och på bredden så den får plats mellan bankarna.sedan skär man ett hål i gaveln som lyftögla för gripen.Man lyfter av eller på den på några sekunder och kan även tippa av lättare last.Mycket mindre spill när man lastar av ris vid väg

en bild på detta vore toppen!

TS

holmesö  
001.jpg

Här är en bild på ekipaget mowi 1250

Användarvisningsbild

jonathanA  
#262940Jag har oxå råkat ut för några riktiga "rykare", ska man köra långt bör man nog hålla lite koll på stora grenar mot hjulen, men så länge man skotar på hyggen så bryr jag mig inte ;)

stektlök  
#262957Holmesös variant verkar bra. Att den sticker ut lite bakåt är väl också bra förutom möjligtvis om det är väldigt tight när du ska backa. Den halva tunnan håller juh även stödbenen på plats om man inte skruvat fast dom :)

donky-kong  
#262964Kör ni med risgrip? Jag tycker alltid någon gren letar sig in mellan stagen på en griparm.
Senast redigerad av donky-kong tis 04 feb 2014, 19:19, redigerad totalt 1 gång.

TS

Amatörhuggare 62  
m_DSC_0028.jpg
Man får väl knappast köra ihop grot utan risgrip. Flisarna frågar alltid om risgrip använts. Det var en bra lösning en balja. Jag är på min andra risgrip och nu även snabbfäste så kan man byta riktigt snabbt

Användarvisningsbild

jonathanA  
#262985Kör alltid med risgrip, förutom när det bara är nått lass ifrån en trädgård!

donky-kong  
Amatörhuggare 62 skrev:
m_DSC_0028.jpg
Man får väl knappast köra ihop grot utan risgrip. Flisarna frågar alltid om risgrip använts. Det var en bra lösning en balja. Jag är på min andra risgrip och nu även snabbfäste så kan man byta riktigt snabbt

de jag lagt upp påskbrasa för har inte frågat om risgrip :)

varför frågar flisare om risgrip?

TS

eqlazer  
#262991Mindre risk för jord och sten i högen som ska flisas.

axwell  
donky-kong skrev:de jag lagt upp påskbrasa för har inte frågat om risgrip :)

Fan också, gjorde samma dundertavla, kan dom få eldningsförbud nu :oops:

donky-kong  
axwell skrev:
donky-kong skrev:de jag lagt upp påskbrasa för har inte frågat om risgrip :)

Fan också, gjorde samma dundertavla, kan dom få eldningsförbud nu :oops:

säkerligen. Detta är minst lika illa som att köra med fendrarna utanför relingen på båten!

TS

holmesö  
#263043När baljan ligger på plats sticker den ut en halvmeter bakom vagnen.Den ligger nästan alltid på,det är bara när jag kör stockar jag tar av den.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).