Skogsvagn (Huggarvagnar)
Tips & Trix - skotning med huggarvagn
Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn
tis 28 jan 2014, 09:00#261179de va fina lass. nä inga problem o få lass med det matrialet.
tis 28 jan 2014, 23:32#261394
Hur många timmar i veckan kör du egentligen?
jonathanA skrev:Här är ett av kvällens lass på tvären:-) jag misstänkte att det inte var problem att få lass med det materialet du hade på bilden:-DSödergård skrev:jonathanA skrev:Låter jag tråkig när jag tycker att det lasset ser tillräckligt tungt ut!?fint lass
ha ha de blev ngr griptag till efter bilden. de klonkade inte i draget när jag körde i alla fall.. skämt osidå. man får ju kolla lassen om man tycker att de är lass eller inte när man kör. värst är när han klipper buskage som bara är 2 m höga. det är då jag skulle vilja ha risbankar.
Hur många timmar i veckan kör du egentligen?
Valmet 901/945 Husqvarna550xpg Röjsåg 535fbx 545fxt 535rxt
ons 29 jan 2014, 07:58#261427Inte så många, men blir det en lucka i övriga verksamheten, så försöker man ju utnyttja dygnet. =)
Jobbar ju heltid med annat, plus att jag bygger nytt hus, sedan är det ju mycket annat på gården att pilla med. Kolla gärna www.mycklebygard.se
Jobbar ju heltid med annat, plus att jag bygger nytt hus, sedan är det ju mycket annat på gården att pilla med. Kolla gärna www.mycklebygard.se
ons 29 jan 2014, 20:31#261554skulle åka på höstplöjt så kompisen fick köra ett par lass. han ville inte lasta så mycket. har fått bekymmer med höger axel så jag ville inte köra där.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 30 jan 2014, 00:45#261622Angående montering av ventilpaketet på traktorn så har jag som ett u längst ner som jag sätter på sprinten sen fäller jag bara upp det o kör i övre sprinten lätt som en plätt
Skapa konto
Skapa konto
fre 31 jan 2014, 21:22#261990
Samma vagn som du?? har inte du en 14 tonare?
Jag har bara en 10ton driven.
mbtrac skrev:ser du har samma vagn som mig , tycker den funkar bra, jag är nöjd med min .mvh värmland
Samma vagn som du?? har inte du en 14 tonare?
Jag har bara en 10ton driven.
lör 01 feb 2014, 11:36#262109nä beställde en 10 tonare med drift. tror inte det finns så många av dom. behöver en smal vagn pga att vi kör så mycket inne i städerna runt omkring. hade tagit en driven 12 annars.
tja 4st 48w led bakåt & 4 st 35w exeon framåt får väl duga.
tja 4st 48w led bakåt & 4 st 35w exeon framåt får väl duga.
lör 01 feb 2014, 12:53#262118tror min är 220cm & 230cm bredd med flaket på. kommer en bil in så brukar vi komma in med vagnen. ja smidiga är de. min hade varit smidigare om vi inte fått förlänga draget 15cm...
skulle suttit lavettben på 7,20 kran men iomed vi står så ofta på gator ville jag ha teleskopben så de är innanför traktorns o vagnens hjul.
men då fick de montera benen mellan kranen o traktorn så avståndet blev förlitet mellan dom.
Dock så skötte weimer problemet utan ngt tjafs. tog ngr kort på problemet o mailade över till dom. 1-1,5 vecka senare kom de hit o byte drag på vagnen.
Skapa konto
skulle suttit lavettben på 7,20 kran men iomed vi står så ofta på gator ville jag ha teleskopben så de är innanför traktorns o vagnens hjul.
men då fick de montera benen mellan kranen o traktorn så avståndet blev förlitet mellan dom.
Dock så skötte weimer problemet utan ngt tjafs. tog ngr kort på problemet o mailade över till dom. 1-1,5 vecka senare kom de hit o byte drag på vagnen.
Skapa konto
sön 02 feb 2014, 11:38#262400Hur gör ni som kör grot? Jag är lite nojjig att en gren ska punktera hjulet.. Tycker alltid riset släpar på däcken.
Finns det någon taktik för att lasta så att hjulen rullar fritt?
Eller bryr man sig inte?
Finns det någon taktik för att lasta så att hjulen rullar fritt?
Eller bryr man sig inte?
..
TS
sön 02 feb 2014, 11:53#262404Tror inte det er nån fara med det.
Det er ju inte mycket vikt i et sådant lass (motsvarandet et lass sågvirke).
Om man tenker va et däck får tåla när man kör i skogen ( över stenar och stubbar) med fullt lass sågvirke, så er nog lugnt med lite grot som gnisslar på hjulen.
Det er ju inte mycket vikt i et sådant lass (motsvarandet et lass sågvirke).
Om man tenker va et däck får tåla när man kör i skogen ( över stenar och stubbar) med fullt lass sågvirke, så er nog lugnt med lite grot som gnisslar på hjulen.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 02 feb 2014, 12:51#262423Däcken är normalt 14 lagrade och tål massor, sprängsten o metallskrot däremot är inte så bra att köra runt i....
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
sön 02 feb 2014, 17:34#262493har bara varit ute för de en gång. lassade på en stor gran & en av grenarna tog i ena däcket så de började ryka rätt bra. Va sommar & låg på vägen= 40km. efter de brukar jag se till om jag ska köra långt& snabbt att de inte ligger imot ngn större gren i alla fall mot däcket.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
fint lass