Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 274536 visningar 58 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261179de va fina lass. nä inga problem o få lass med det matrialet.

rikard_e  
jonathanA skrev:
Södergård skrev:
jonathanA skrev:Låter jag tråkig när jag tycker att det lasset ser tillräckligt tungt ut!? B-) fint lass

ha ha de blev ngr griptag till efter bilden. de klonkade inte i draget när jag körde i alla fall.. skämt osidå. man får ju kolla lassen om man tycker att de är lass eller inte när man kör. värst är när han klipper buskage som bara är 2 m höga. det är då jag skulle vilja ha risbankar.
Här är ett av kvällens lass på tvären:-) jag misstänkte att det inte var problem att få lass med det materialet du hade på bilden:-D

Hur många timmar i veckan kör du egentligen? :surp:

Användarvisningsbild

jonathanA  
#261427Inte så många, men blir det en lucka i övriga verksamheten, så försöker man ju utnyttja dygnet. =)
Jobbar ju heltid med annat, plus att jag bygger nytt hus, sedan är det ju mycket annat på gården att pilla med. Kolla gärna www.mycklebygard.se

#261554skulle åka på höstplöjt så kompisen fick köra ett par lass. han ville inte lasta så mycket. har fått bekymmer med höger axel så jag ville inte köra där.

mbtrac  
#261560ser du har samma vagn som mig , tycker den funkar bra, jag är nöjd med min .mvh värmland

Simon.M  
#261622Angående montering av ventilpaketet på traktorn så har jag som ett u längst ner som jag sätter på sprinten sen fäller jag bara upp det o kör i övre sprinten lätt som en plätt :)

mbtrac skrev:ser du har samma vagn som mig , tycker den funkar bra, jag är nöjd med min .mvh värmland

Samma vagn som du?? har inte du en 14 tonare?
Jag har bara en 10ton driven.

mbtrac  
#262087jo det är 14 ton tyckte din såg ut så kraftig, 10 tonnare ser inte hjulen riktigt på din, fina grejer du har traktor, medextra arb belysning. mvh wermland.

#262109nä beställde en 10 tonare med drift. tror inte det finns så många av dom. behöver en smal vagn pga att vi kör så mycket inne i städerna runt omkring. hade tagit en driven 12 annars.
tja 4st 48w led bakåt & 4 st 35w exeon framåt får väl duga.

mbtrac  
#262114det är nog den första jag sett av weimer 10 ton.ja de blir lite breda med 14 tons 2,60 cm, annars mkt smidig trots bredden.

#262118tror min är 220cm & 230cm bredd med flaket på. kommer en bil in så brukar vi komma in med vagnen. ja smidiga är de. min hade varit smidigare om vi inte fått förlänga draget 15cm...
skulle suttit lavettben på 7,20 kran men iomed vi står så ofta på gator ville jag ha teleskopben så de är innanför traktorns o vagnens hjul.
men då fick de montera benen mellan kranen o traktorn så avståndet blev förlitet mellan dom.
Dock så skötte weimer problemet utan ngt tjafs. tog ngr kort på problemet o mailade över till dom. 1-1,5 vecka senare kom de hit o byte drag på vagnen.

donky-kong  
#262400Hur gör ni som kör grot? Jag är lite nojjig att en gren ska punktera hjulet.. Tycker alltid riset släpar på däcken.

Finns det någon taktik för att lasta så att hjulen rullar fritt?
Eller bryr man sig inte?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#262404Tror inte det er nån fara med det.
Det er ju inte mycket vikt i et sådant lass (motsvarandet et lass sågvirke).
Om man tenker va et däck får tåla när man kör i skogen ( över stenar och stubbar) med fullt lass sågvirke, så er nog lugnt med lite grot som gnisslar på hjulen.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262423Däcken är normalt 14 lagrade och tål massor, sprängsten o metallskrot däremot är inte så bra att köra runt i....

#262493har bara varit ute för de en gång. lassade på en stor gran & en av grenarna tog i ena däcket så de började ryka rätt bra. Va sommar & låg på vägen= 40km. efter de brukar jag se till om jag ska köra långt& snabbt att de inte ligger imot ngn större gren i alla fall mot däcket.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).