Skogsvagn (Huggarvagnar)
Tips & Trix - skotning med huggarvagn
sön 03 nov 2013, 20:51#243155Absolut i hitchen. Skulle förlora för mycket markfrigång annars! Ett alternativ är att sätta en förlängd hitchögla på vagnen.
sön 10 nov 2013, 10:32#244059I jordbruksdraget. Tyvärr har jag ingen hitch, enda fördelarna är att jag kan svänga mycket
och att det blir bättre markfrigång än om man hade haft typ Axladrag.
och att det blir bättre markfrigång än om man hade haft typ Axladrag.
HVA 550, 357, 242, Moheda, Fiat, David Brown
Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn
sön 10 nov 2013, 16:30#244082
Ska kanske flyttas till en annan tråd?
donky-kong skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4CGr9Fp1WRM
En film om terrängkörning med skotare.
DO, blir förbannad bara jag tänker på skitstövlarna.
sön 10 nov 2013, 16:51#244084
nej. Varför det?
tipsen i filmen går att använda även vid körning med huggarvagn.
ex. Vid sidlut kan kranen användas för balansering
Mvh trådskaparen
elis skrev:donky-kong skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4CGr9Fp1WRM
En film om terrängkörning med skotare.
nej. Varför det?
tipsen i filmen går att använda även vid körning med huggarvagn.
ex. Vid sidlut kan kranen användas för balansering
Mvh trådskaparen
..
TS
sön 10 nov 2013, 17:40#244089OK, då får den ligga här, lägger en länk till den bland skotarfilmerna.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 30 nov 2013, 19:12#247274Har ni plockat fram vagnarna än? 
Det har i alla fall jag!
Och har byggt ett nytt fäste till ventilpaketet. Eftersom vi inte har skogshytt och därför måste ha paketet in genom bakrutan, byggde jag ett höj/ sänkbart fäste för att kunna stänga bakrutan. Fästet är en modifikation av det fäste som följde med Mowin original.
Fästet sitter där armarna till hitchen vanligtvis är monterade. Ett stag från toppstångsfästet stabiliserar paketet i längsled. Höjer och sänker gör jag med lyftarmsfunktionen.
Har varit i kontakt med lantmännens mekaniker, och de har gått i god på att hitchlåset ska hålla, alltså ingen fara att montera bort lyftlänkarna.
FILM:
[youtube]
[/youtube]
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Det har i alla fall jag!
Och har byggt ett nytt fäste till ventilpaketet. Eftersom vi inte har skogshytt och därför måste ha paketet in genom bakrutan, byggde jag ett höj/ sänkbart fäste för att kunna stänga bakrutan. Fästet är en modifikation av det fäste som följde med Mowin original.Fästet sitter där armarna till hitchen vanligtvis är monterade. Ett stag från toppstångsfästet stabiliserar paketet i längsled. Höjer och sänker gör jag med lyftarmsfunktionen.
Har varit i kontakt med lantmännens mekaniker, och de har gått i god på att hitchlåset ska hålla, alltså ingen fara att montera bort lyftlänkarna.
FILM:
[youtube]
[/youtube]
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Senast redigerad av donky-kong lör 30 nov 2013, 19:39, redigerad totalt 1 gång.
..
TS
lör 30 nov 2013, 19:19#247275Var på Ullared förra veckan. Inte mitt favoritställe, men tjejerna stormtrivs ju 
Iaf. Förutom varma strumpor, så köpte detta bakljus för 150 :-
Superbra att ha då man ska skota en bit på trafikerad väg.
Skapa konto
Iaf. Förutom varma strumpor, så köpte detta bakljus för 150 :-
Superbra att ha då man ska skota en bit på trafikerad väg.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
..
TS
lör 30 nov 2013, 22:16#247307Snyggt jobbat!
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
sön 01 dec 2013, 08:42#247381Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.
sön 01 dec 2013, 18:33#247494
Ja, visst ska man avlasta armarna? Far och jag gör alltid det. Men enl. storbonden i trakten är vi de enda i hela Västsverige som fortfarande gör det
ananders skrev:Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.
Ja, visst ska man avlasta armarna? Far och jag gör alltid det. Men enl. storbonden i trakten är vi de enda i hela Västsverige som fortfarande gör det
..
TS
sön 01 dec 2013, 19:02#247502
Tja det är ju inte alltid som de stora gör rätt.
donky-kong skrev:ananders skrev:Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.
Tja det är ju inte alltid som de stora gör rätt.
sön 01 dec 2013, 20:05#247530På min gamla Ferguson från -65 fanns det ett avlastarjärn med som man låste (avlastade) lyftarmarna med. Mycket genialiskt enkelt när man hade den gjutna tyngden hände i armarna.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
ons 04 dec 2013, 00:19#247920Skummade igenom en gammal tråd om lastning av grova stockar (50 cm i diamater +).
Här är några citat från tråden:
Någon som testat detta?
Här är några citat från tråden:
det underlättar att ta bort mallstakarna.. sen vilken ände av stocken du tar spelar ingen vidare roll...
Det finns även ett till knep om det är mycket grova stockar. Stocken skall ligga parallellt med vagnen, lyfta upp toppänden lägg den på insida bakre stake, rotänden ligger alltså mot marken, kör sakta framåt och stocken trycker upp sig själv på lasset, dra med kranen mot grinden, klart.
Har läst om en variant på detta att man lyfter i toppändan och lägger stocken på boggie-hjulet å sen backar man lite så ska stocken 'lasta sej själv' , vet inte om det funkar men det är väl bara att testa de olika varianterna.
Någon som testat detta?
..
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).