Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 275007 visningar 58 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
gnisten83 skrev:Men har han problem att komma upp tom....hur blir de med lass då?!

Jo, men då ska han ju neråt. :wink:
Tror faktisk det skulle funka bättre med lite mer vikt på vagnen (boggien).

Det er ju absolut inget alternativ til vanlig drivning, men fint och ha om det kniper.
Detta finns forövrig som standard på alla Igland`s lite större vagner.

Användarvisningsbild

vetinte  
#209513Hur som hällst så e de ju en typ av säkerhetsgrej man skulle kunna ha. Om man ska upp för en backe o man riskerar att få stopp av nån anledning. (hala rötter, is, snö, lera eller motorstopp) Så kan ju inte vagnen rulla bakåt iaf. O då har man ju möjlight att lasta av eller koppla av kärran. :wink:
Sen om de kan anvandas genom att "vicka" sig fram e ju iof en bonus.
Skulle även kunna tänka mig en fördel om man skall lasta i en backe tex. Hur många har parkeringsbroms på kärran ?
O i de fallet så får ju dragfordonet ta hela krafter. I många fall kanske lätta sådanna.
Jag tycker den värkar tekniskt intresant iaf.

donky-kong  
#209520Här är en till film om Iglands biggie med styrning.

TS

skogsbonne  
#209524den är bra att ha i skogen för att ta sig runt träd mm

OlaE  
vetinte skrev:Hur som hällst så e de ju en typ av säkerhetsgrej man skulle kunna ha. Om man ska upp för en backe o man riskerar att få stopp av nån anledning. (hala rötter, is, snö, lera eller motorstopp) Så kan ju inte vagnen rulla bakåt iaf.

Är det halt så är det halt, och även om hjulen är låsta kan hela ekipaget kasa ändå.
Då hjälper det inte med broms på 2, 4 eller 8 hjul tyvärr.

Jag kasade baklänges igår nerför en backig väg med fullt lass och kunde inte bromsa eller styra, trots fyrhjulsdriften i och diffen låst.
Det som räddade mig var att slänga i vagnsdriften.

Hade det varit en lerig backe i skogen hade samma sak kunnat hända ändå.

mbtrac  
#209566vagnsdrift i brant nedför lutning vill jag inte va utan . har den i alltid i nedför känns tryggare har rullarna i även vid lastning i nedför ,mkt bra.kan tilläga att det är rdm, drift på vagn. rdm 14.

Användarvisningsbild

vetinte  
OlaE skrev:
vetinte skrev:Hur som hällst så e de ju en typ av säkerhetsgrej man skulle kunna ha. Om man ska upp för en backe o man riskerar att få stopp av nån anledning. (hala rötter, is, snö, lera eller motorstopp) Så kan ju inte vagnen rulla bakåt iaf.

Är det halt så är det halt, och även om hjulen är låsta kan hela ekipaget kasa ändå.
Då hjälper det inte med broms på 2, 4 eller 8 hjul tyvärr.

Jag kasade baklänges igår nerför en backig väg med fullt lass och kunde inte bromsa eller styra, trots fyrhjulsdriften i och diffen låst.
Det som räddade mig var att slänga i vagnsdriften.

Hade det varit en lerig backe i skogen hade samma sak kunnat hända ändå.

Jo de fattar jag väääääl :grin:
Men om det börjar slira på väg upp så e de ju många gånger att man kan stanna UTAN att glida bakåt. O har man då även dendär kuggbromsen så drar ju inte kärran dragfordonet.
Har själv råkat ut för situasjoner trots att jag kör fyrhjulsdrift där jag skulle kunna tänka mig fördelar med den konstuktionen.
Jag tror den kan ha sin plats även om där finns bättre saker. som drift på vagn tex. Men e de halt så e de halt även med drift på vagn.

donky-kong  
#211414[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZG5jHbqF2aQ[/youtube]

Hittade denna goa' 90-tals film av en slump! Antar att det är ett utbildningsmaterial för skotarförare, men tipsen funkar lika bra för huggarvagn :D

TS

Mr Carlsson  
donky-kong skrev:Om du kör din vagn i extrem sidlut, kan man balansera ekipaget genom att hänga ut kranen lite på sidan av vagnen. Förutsatt att kranen inte tar i något dvs. ;)

Samma princip finns omnämnd i Farmas instruktionsbok, fast man använder sig av ramstyrningen istället.

"Vid körning i sidolut kan stjälpningsrisken minskas genom att vagnen körs högre upp än traktorn med hjälp av vagnsstyrningen"

Någon som provat.. :?:

// Carlsson

rikard_e  
#211461har provat att ha vagnen längre ner och längre upp än traktorn,

Rekomenderar att inte använda första alternativet då detta höll på att sluta i vältning

donky-kong  
#211470Att låta vagnen gå ovanför traktorn vid sidolut är smart ! :) för att minska risken att välta ytterligare kan man lägga kranen så lågt som möjligt (längs lasset). + att man slipper riva bland grenar och tele-ledningar :) !

TS

OlaE  
donky-kong skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZG5jHbqF2aQ[/youtube]

Hittade denna goa' 90-tals film av en slump! Antar att det är ett utbildningsmaterial för skotarförare, men tipsen funkar lika bra för huggarvagn :D

Ha, vilken kul film! Esa Strand hade jag som lärare i Värnamo för ett par år sen, när jag gick Skogsbrukstekniker-utbildningen. :grin:

Men t.ex att bygga rejäla skogsbilvägar kräver ju att man har mark till det också.
I Skåne är det knappt lönt t.ex :wink:

Användarvisningsbild

jonathanA  
Mr Carlsson skrev:
donky-kong skrev:Om du kör din vagn i extrem sidlut, kan man balansera ekipaget genom att hänga ut kranen lite på sidan av vagnen. Förutsatt att kranen inte tar i något dvs. ;)

Samma princip finns omnämnd i Farmas instruktionsbok, fast man använder sig av ramstyrningen istället.

"Vid körning i sidolut kan stjälpningsrisken minskas genom att vagnen körs högre upp än traktorn med hjälp av vagnsstyrningen"

Någon som provat.. :?:

// Carlsson

Detta är nödvändigt att använda i krävande terräng, och även för att slippa att vagnen glider ner mot botten på slänten så höjer man upp vagnen med ramstyrningen. Vagnen vill väldigt gärna glida neråt när det är lerigt å halt!

donky-kong  
#213381Efter lite missbedömning idag påväg hem med fullt lass var vagnen nära att tippa. Vagnen stod och vägde med ena boggieparet på en sten.
Fäste då viren i ett träd en bit bort. Skulle vagnen börja tippa (vilket den inte gjorde) hade viren stoppat den.
Var aningen tidsödande, men hällre det än att tippa.

TS
Användarvisningsbild

ss0803  
#213389Gick det inte rädda med vagnstyrningen och/eller att vika ut kranen?

Fungerar ju som du gjorde också, om än lite tidsödande.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).