MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Farma T8
tis 03 feb 2026, 15:45#905780Glömde faktiskt helt bort att vi har ett kalkylprogram för skotning. Testa gärna det: skogsfakta/skotningskalkyl.php
ons 04 feb 2026, 19:25#905854
Kan garantera att skotaren gör det mer skonsamt.
henrik_1 skrev:Hej!
Jag har bestämt mig för att slutavverka två områden, blir väl ca 250 m3 av det.
Eftersom det är ganska långt att skota fram till väg där bil o släp kan hämta så är jag orolig för att min väg från skogen o fram till byvägen kommer ta mycket stryk om jag tar en skotare till jobbet. De ska komma framåt våren, så risken är ju att de hamnar mitt i tjällossningen.
Så jag funderar på att köpa en egen skogsvagn och göra det själv. Kommer ju ha nytta av den framåt också som ett komplement till alstorn.
Började kika på begagnade vagnar, men de är ju nästan lika dyra som nya. Tror jag har hittat något som skulle passa mig.
En Farma T8,med 5,1 meters kran. tror den blir lagom stor till min traktor och behov. En lagervagn jag kan hämta direkt.
Har ett par funderingar.
Funderar på kran, den jag kikat på har 5,1 meters utan utskjut, är tillägg på 21 000 för en 6,3 meters.
Är 5,1 meters kran lagom lång för slutavverkning o hantera fullånga stockar? Eller bör jag tänka om när jag ändå ska investera?
6,3 meters blir lite svårare att få fram i tid, då jag måste beställa den. 2 månaders leveranstid på den.
Har 5 meters kran på alstorn med utskjut och det tycker jag räcker bra på den.
Vagnen ska användas till en o annan slutavverkning framåt, lite gallring där där det är fint att köra. Det kommer ju hamna i högar efter skörden så räckvidden behöver ju inte vara enorm där.
Sen kommer den bli ett komplement till alstorn, tänker skota ut från skogen till skogsväg med den och köra det vidare med traktor o vagn o slippa köra 1 km med den till bilväg med alstorn.
Är Farma en bra vagn för pengarna? Fanns en Palms vagn i närheten på kampanj för 40 000 kr till. Har Palms kran på alstorn och den är jag väldigt nöjd med. Vill köpa något som jag blir nöjd med och håller långsiktigt så jag slipper byta om några år.
Dela gärna med dig om du har erfarenhet av Farmas vagnar. Känns som jag kört fast lite i tankegångarna.
Senast redigerad av bengt.a tor 05 feb 2026, 08:00, redigerad totalt 1 gång.
ons 04 feb 2026, 19:26#905855
bengt.a skrev:henrik_1 skrev:Hej!
Jag har bestämt mig för att slutavverka två områden, blir väl ca 250 m3 av det.
Eftersom det är ganska långt att skota fram till väg där bil o släp kan hämta så är jag orolig för att min väg från skogen o fram till byvägen kommer ta mycket stryk om jag tar en skotare till jobbet. De ska komma framåt våren, så risken är ju att de hamnar mitt i tjällossningen.
Så jag funderar på att köpa en egen skogsvagn och göra det själv. Kommer ju ha nytta av den framåt också som ett komplement till alstorn.
Började kika på begagnade vagnar, men de är ju nästan lika dyra som nya. Tror jag har hittat något som skulle passa mig.
En Farma T8,med 5,1 meters kran. tror den blir lagom stor till min traktor och behov. En lagervagn jag kan hämta direkt.
Har ett par funderingar.
Funderar på kran, den jag kikat på har 5,1 meters utan utskjut, är tillägg på 21 000 för en 6,3 meters.
Är 5,1 meters kran lagom lång för slutavverkning o hantera fullånga stockar? Eller bör jag tänka om när jag ändå ska investera?
6,3 meters blir lite svårare att få fram i tid, då jag måste beställa den. 2 månaders leveranstid på den.
Har 5 meters kran på alstorn med utskjut och det tycker jag räcker bra på den.
Vagnen ska användas till en o annan slutavverkning framåt, lite gallring där där det är fint att köra. Det kommer ju hamna i högar efter skörden så räckvidden behöver ju inte vara enorm där.
Sen kommer den bli ett komplement till alstorn, tänker skota ut från skogen till skogsväg med den och köra det vidare med traktor o vagn o slippa köra 1 km med den till bilväg med alstorn.
Är Farma en bra vagn för pengarna? Fanns en Palms vagn i närheten på kampanj för 40 000 kr till. Har Palms kran på alstorn och den är jag väldigt nöjd med. Vill köpa något som jag blir nöjd med och håller långsiktigt så jag slipper byta om några år.
Dela gärna med dig om du har erfarenhet av Farmas vagnar. Känns som jag kört fast lite i tankegångarna.
ons 04 feb 2026, 19:28#905857Satsa alltid på 9-10t kärra med min 6m kran, bredare kärra är stadigare. Gärna med 500 hjul.
tor 05 feb 2026, 06:02#905887Min lilla erfarenhet från skogsköra, manuelt fält behöver längere kran, rigtig ponnse ergo varit på besök och jag pekat på vad jag kör ut med, stockarna fint fast i vägen, behöver ej alls utskjutet.
Sen, vida vlastnig niväskilanader, över dik, då bara fördel med kraft och längd
Å andra vi mins nog med vad flr verkligen svaga och kortta kranar dom på 80 talet efter jordbrukstraktorn korde
Och rätt, ny, ni får inkomst, de behövs avdrag inget fel där. Har ni tittat på dom andra estiska palmse country osv ifall dom har nåt snabbt att få
Sen, vida vlastnig niväskilanader, över dik, då bara fördel med kraft och längd
Å andra vi mins nog med vad flr verkligen svaga och kortta kranar dom på 80 talet efter jordbrukstraktorn korde
Och rätt, ny, ni får inkomst, de behövs avdrag inget fel där. Har ni tittat på dom andra estiska palmse country osv ifall dom har nåt snabbt att få
tor 05 feb 2026, 21:02#905962https://www.blocket.se/mobility/item/20648152?ci=1
Tycker det var väl ett rätt bra pris för en 10tons vagn
Tycker det var väl ett rätt bra pris för en 10tons vagn
fre 06 feb 2026, 10:19#905992
Jo jag håller med. De är svårt o ångra sig när man väl köpt den. Ska man köpa nytt så ska de ju vara genomtänkt så man verkligen blir nöjd.
Specade en ny vagn som jag ville ha den med utskjut 2 spak osv men de skenade iväg en del iaf om man tänker hur mkt jag kommer använda den framåt efter detta är klart. Hittade en fin begagnad till ett bra pris som känns bra i magen så det blir den.
Visserligen 5 m kran. Men de ska nog gå. Har ju alstorn till hjälp om de behövs
MF förare skrev:Ja skulle lägga de extra pengarna på den extra metern, tror inte du kommer ångra dej! Som flera skriver så måste du stå " mitt för högen lr vältan" om du kör timmer å troligen oxå massaveden om den är fallande. Tänk oxå på att de kan vara typ 1m mellan ris matta och virkes hög om det är hugget med större skördare. Kör virke å ris med traktor å vagn, både hemma å jobbet. Haft 6m å har 6m på jobbet å numera 7m hemma och de är ingen nackdel med den extra metern!!
Jo jag håller med. De är svårt o ångra sig när man väl köpt den. Ska man köpa nytt så ska de ju vara genomtänkt så man verkligen blir nöjd.
Specade en ny vagn som jag ville ha den med utskjut 2 spak osv men de skenade iväg en del iaf om man tänker hur mkt jag kommer använda den framåt efter detta är klart. Hittade en fin begagnad till ett bra pris som känns bra i magen så det blir den.
Visserligen 5 m kran. Men de ska nog gå. Har ju alstorn till hjälp om de behövs
Valtra A83 -13 Case Jx60 -12 Alstor 840 PRO -18 Yamaha Grizzly 700 -14 Volvo Ec27C -10
TS
lör 07 feb 2026, 22:22#906089Har en t9 med utskjut, hade inte ”kunnat” va utan utskjut, är rätt stark i det momentet. Så det kan jag verkligen rekommendera. Smidig vagn som är lätt att komma till med.
Men jag hade inte kört med den efter en slutavverking, det blir nog inte så mycket lindrigare för marken med alla gånger du behöver köra.
Men jag hade inte kört med den efter en slutavverking, det blir nog inte så mycket lindrigare för marken med alla gånger du behöver köra.
mån 09 feb 2026, 09:03#906172
Jo de gör en hel del.
De är framförallt vägen jag är rädd om, de blir nog stor skillnad med storskotare med larvband o tunga lass.
Staffan123 skrev:Har en t9 med utskjut, hade inte ”kunnat” va utan utskjut, är rätt stark i det momentet. Så det kan jag verkligen rekommendera. Smidig vagn som är lätt att komma till med.
Jo de gör en hel del.
De är framförallt vägen jag är rädd om, de blir nog stor skillnad med storskotare med larvband o tunga lass.
Valtra A83 -13 Case Jx60 -12 Alstor 840 PRO -18 Yamaha Grizzly 700 -14 Volvo Ec27C -10
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).