Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

29 inlägg 9996 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Skogstraktorn  
phh skrev:Har en Valtra A75 och Farmavagn 5ton näst minsta med kran och ventilpaket. Fungerar bra men traktorn är i minsta laget samt ventilpaketet svårt att hantera ensam. Ta reda på hur du hanterar ev ventilpaket. Rädd för att Branson är för klen.

Hur menar du att den traktorn skulle vara i minsta laget till en 5-tonsvagn?
Mig veterligen finns det många som drar 10-12tons vagnar med A75, visst kanske inte optimalt om man kör mycket landsväg men det funkar.

Gyttorp  
#724289Hej igen!
Nu har jag fått nya uppgifter från Branson försäljaren. Jag bad om att få mått på T4600 - detta för att jämföra med We5 an (från dem har jag fått en jättefin skiss på vagnen med alla mått). Först hade jag fått uppgiften att T5000 o 4600 var exakt samma vagn förutom däcken och att det var kraftigare tappar på T5000 men nu verkar det som att det inte är så - det verkar vara så här: T4600 har samma ram som T3500 men större däck och samma grind, stöttor och kran som på T5000..... - hur man ska kunna lasta 4,6 ton på T4600 begriper jag inte - vagnen måste vara för liten för det.
I kranmans katalog har de oxå kopplat T4600 till en mindre traktor och Branson 5025 till T5000. Jag börjar känna att ska jag ha en kranman så är det T5000.... Jag har ett skifte långt bort o vill kunna lasta rejält när jag kör på väg.
Men då är ju även We-5:an ett alternativ - är det någon som har erfarenhet av en sån vagn i skogen? Det jag tycker mig se på bilder är att tyngdpunkten på lasset hamnar högre än på T5000. We-5 ans boggie är nog konstruerad för att klättra mkt o då måste stöttorna (eller bankarna - vad säger man egentligen?) vara högre.
Jag ska begära in mått på T5000 o försöka jämföra de 2 vagnarna istället.

TS

axwell  
Gyttorp skrev:är det någon som har erfarenhet av en sån vagn i skogen? Det jag tycker mig se på bilder är att tyngdpunkten på lasset hamnar högre än på T5000. We-5 ans boggie är nog konstruerad för att klättra mkt o då måste stöttorna (eller bankarna - vad säger man egentligen?) vara högre.
Jag ska begära in mått på T5000 o försöka jämföra de 2 vagnarna istället

Det kan stämma att lasset ligger lägre på Kranmans vagnar, stakarna är medvetet utformade så att boggien inte kan pendla fullt ut när vagnen är lastad.
Frågade Kranman om jag hade fått rätt stakar och det hade jag.
Att det försämrade klättringsegensaperna fick vägas mot större lastarea och mindre vältrisk, så tyckte Kranman.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:
Gyttorp skrev:är det någon som har erfarenhet av en sån vagn i skogen? Det jag tycker mig se på bilder är att tyngdpunkten på lasset hamnar högre än på T5000. We-5 ans boggie är nog konstruerad för att klättra mkt o då måste stöttorna (eller bankarna - vad säger man egentligen?) vara högre.
Jag ska begära in mått på T5000 o försöka jämföra de 2 vagnarna istället

Det kan stämma att lasset ligger lägre på Kranmans vagnar, stakarna är medvetet utformade så att boggien inte kan pendla fullt ut när vagnen är lastad.
Frågade Kranman om jag hade fått rätt stakar och det hade jag.
Att det försämrade klättringsegensaperna fick vägas mot större lastarea och mindre vältrisk, så tyckte Kranman.

Menar du att hjulet kan pendla upp i lasset eller att boghipendlingen tar stopp tidigt?
Går hjulet i lasset bromsar de ordentligt eller liten boggipendling gör att de går tungt över större ojämnheter

axwell  
gnisten83 skrev:Menar du att hjulet kan pendla upp i lasset eller att boghipendlingen tar stopp tidigt?
Går hjulet i lasset bromsar de ordentligt eller liten boggipendling gör att de går tungt över större ojämnheter

Ja jag menar att lasset begränsar hur långt pendlingen kan gå. Med bara några stockar lyfts dom och vid backning riskerar virket att matas ut från lasset, det sista har dock inte orsakat några större problem ännu.
Boggipendlingen utan lass är helt OK .

Kranman svarar att "det är ofarligt och orsaker inget däckslitage", att det går onödigt tungt och sämre klättring fick jag ingen kommentar till, mer än att det är en kompromiss(det jag skrev tidigare).

För att begränsa den nackdelen jag svetsat ditt horisontella hyllor på stakarna längst bak.

#724330Men de är med lass de märks om de går extra tungat över en Sten pga boggin pendlar upp så hjulet bromsar i virket, med tom vagn hade de gått lätt även med låsta hjul 😉
Hade aldrig tagit de argumentet i den storleken jag använder…

Gyttorp  
#724403Tack för info! Vore väldigt intressant och få höra från någon som har en Weimer w5 om samma problem finns där....att hjulen går upp i lasset med virke på... jag förstår att man nog gärna vill att vagnen kan klättra när man har lass på....annars tar det väl stopp alt. Välter...
Du som hade det problemet - är det en T5000 eller 4600 du har.?

Men sen finns väl fördelen att ett lass med lägre tyngdpunkt inte välter lika lätt...
Hur är Weimer vagnen där tro - lättvält?
Man bör kanske då välja att ta större hjul på en Weimer som faktiskt är lite smalare mellan hjulen....

TS

axwell  
Gyttorp skrev:Tack för info! Vore väldigt intressant och få höra från någon som har en Weimer w5 om samma problem finns där....att hjulen går upp i lasset med virke på... jag förstår att man nog gärna vill att vagnen kan klättra när man har lass på....annars tar det väl stopp alt. Välter...
Du som hade det problemet - är det en T5000 eller 4600 du har.?

Nej stopp har det aldrig blivit, hittills och den har heller inte vält med lass på.
Den klarar i original, plant underlag, ett hinder på ca. 20 cm utan att däcken går mot lasset.

Vagnen jag har är föregångaren till T4600 : heter T4500 och hade inte flyttbar boggi.
Men kostade då 79`inkl ramstyrning.
1629619056_dscn2608.jpg

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
phh skrev:Har en Valtra A75 och Farmavagn 5ton näst minsta med kran och ventilpaket. Fungerar bra men traktorn är i minsta laget samt ventilpaketet svårt att hantera ensam. Ta reda på hur du hanterar ev ventilpaket. Rädd för att Branson är för klen.

Går ju ha 10t kärra till A75 utan problem

Gyttorp  
#728584Hej igen!
Tack för bilden på den modifierade staken...
Nu är det en Kranman 5000 eller Weimer we:5an som gäller.... Traktorn, en Branson 5025 c räcker till.... Blir det en Kranman kan jag tänka att jag får samma problem o får modifiera stakarna...

Nu funderar jag på hydraliken - kranman 5000 har ett oljetryck på 200 bar
Weimer w 5 ett arbetstryck på 180 bar..
Jag noterar att på vissa weimer vagnar sitter en tank - som är nåt slags tillägg till hydralsystemet..
Min fundering är om kanske kranman har bättre hydralik - ser ut på filmer som att det funkar väldigt bra när de kör med kran.... har inte sett så mkt film på weimers vagn - man kan det va så att man måste ha en extra tank för hydralsystemet?

TS

#728589Är de pump på vagnen behövs en tank med, annars kan de inte va nåt behov av tank

Användarvisningsbild

Bert1  
#728619Är det inte så att kranman har specat lyftkapacitet mm vid 200 bar å weimer vid 180?
Det lite luriga är i så fall att klarar inte traktorn att lämna 200 el 180 bar så tappar man kraft och den verkliga lyftkraften i kranen blir mindre än vad specen lovar
Och där är nog inte många traktorer som lämnar 200 bar

Användarvisningsbild

toker72  
#728665Hängde inte med på varför du svetsat på staken och hur det gör det lättare att få virket på plats ?

axwell  
toker72 skrev:Hängde inte med på varför du svetsat på staken och hur det gör det lättare att få virket på plats ?

I första hand för däcken inte skall gå i kontakt med virket så tidigt vid pendling i boggin.
På köpet två hyllor där utvalda stockar kan ligga medan annat lastas/lossas där det passar bättre.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).