silva Illuminatio Mea
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Weimer
#334283De märken jag har kollat på som har navdrift är kosten för 2wd ca 100tkr, rulldrift 4wd är kosten ca 40-50tkr. Tycker det räcker som första steg från odriven vagn. Vagnen ska ju säljas vidare begagnad någon gång med, å då tror inte jag det finns köpare som betalar extra för navdriften.
Robsondrift ger ju 4wd relativt billigt och det går snabbt att byta körområde skog/väg. Men Navdrift har man oftast 2wd, men med fördelen att man kan montera på kedjor eller band (kranman kör med robsondrift o band, så undantag finnes), men dessa kanske man inte vill köra med på vägen. Det får va markförutsättningarna som får avgöra vad man bör satsa på.
bengt.a skrev:Utnäs hade navdrift,borde finnas på fler kärror.Är det dyrare med navdrift jämfört med rulle,ser bara fördelar,kedjor på alla fyra hjulen,ett par som drar samt ett par med broms.
Robsondrift ger ju 4wd relativt billigt och det går snabbt att byta körområde skog/väg. Men Navdrift har man oftast 2wd, men med fördelen att man kan montera på kedjor eller band (kranman kör med robsondrift o band, så undantag finnes), men dessa kanske man inte vill köra med på vägen. Det får va markförutsättningarna som får avgöra vad man bör satsa på.
//Henke månskensskogsbonde
#338695Hej igen !! Det blev en 10 ton m 6,7 m kran å drift , vinsch,egen pump å småspakar ... Fick mest lull Lull för pengarna hos Weimer !!! Bilder kommer i slutet på sep !!!
TS
#338698Grattis!
Tror du gjort rätt val, har nämligen själv beställt 12tonnaren med 6,7kranen lågtrycksservo. m.m.
Så nu har man en Patu525 med radiowinsh och rotec elservo tillsalu....
Tror du gjort rätt val, har nämligen själv beställt 12tonnaren med 6,7kranen lågtrycksservo. m.m.
Så nu har man en Patu525 med radiowinsh och rotec elservo tillsalu....
silva Illuminatio Mea
Ok.
Jepp. Älgjakten närmar sig!!
Skit jakt på dig å detsamma angående en stor pampig tjur!!
80-90 skrev:Prata med dom förra veckan å dom hade inte hunnit börja med den !! Dom hade en 10 tonare före min i kön !! Så det börjar närma sej !!! Men nu tar vi å jagar älg erre !!! Hoppas du får skjuta en stor tjur
Ok.
Jepp. Älgjakten närmar sig!!
Skit jakt på dig å detsamma angående en stor pampig tjur!!
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).