Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kesla överväger att sälja av skogsvagnarna

11 inlägg 5503 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Kesla överväger att sälja av skogsvagnarna

Torbjörn Johnsen  
#910554Finska industribolaget Kesla Oy har brottats med en utmanande ekonomi under en tid. Hela verksamheten har varit föremål för en "saneringsverksamhet". Jag är osäker på den exakta ordalydelsen är rätt på svenska men det är så den blir i översättning från finska. Bokslutet för 2025 visade en viss återhämtning driven av den relativt nystartade defence-verksamheten men även lastbilskranarna hade utvecklats positivt. Däremot var det fortsatt tungt för den "traktorbaserade" delen av Keslas produktportfölj.

Säljer av "traktorutrustningen"
Idag meddelar Kesla, som nödvändig insiderinformation, att en översyn startats om traktorutrustningens framtid i bolaget. Det verkar som att Kesla överväger att dela upp och eventuellt sälja av verksamheten kring sina traktorbaserade produkter, där framför allt vagnar och skogskranar ingår. Flishuggarna har redan sålts av tidigare till det litauiska verkstadsföretaget UAB Ukmergès Staklès. Nu verkar man också vilja göra sig av med skogsvagnarna och frågan är om det även inbegriper skördaraggregaten eller om dessa kommer att finnas kvar hos Kesla?

Kesla har gjort sig kända som tillverkare av premiumprodukter när det gäller både skogsvagnar och skördaraggregat men konkurrensen är stor på denna marknad och konjunkturen har inte varit den bästa under senare år. Frågan är vem som kan tänkas vara intresserad av att köpa loss varumärket och produkterna om Kesla bestämmer sig för att sälja?

Så här skriver Kesla själva i pressmeddelandet:

Keslas styrelse har på basis av en strategisk bedömning beslutat att inleda en divesteringsprocess för produktgruppen traktorutrustning avseende traktormonterade civila applikationer. Bakom beslutet ligger i synnerhet Keslas målsättning att säkerställa tillräckliga resurser för utvecklingen av KESLA Defence och övriga produktgrupper samt för uppbyggnaden av leveranskapacitet.

Keslas vagnar säljs idag av Lantmännen Maskin i Sverige och de säljer även FTGs Moheda- och Källefallsvagnar.

Här kan ni läsa mer om Keslas marknadsinformation gällande traktorutrustningen.

TS
FTG Skogsvagnar

Re: Kesla överväger att sälja av skogsvagnarna

Töre  
#910562Att dom sälger dåligt i Sverige förvånar mig inte , sen Lantmännen tog över försälgningen , så är det inte lätt köpa en Kesla , jag har en Patu och har flera gånger försökt byta upp mig till en ny Kesla . Har både på mässer och sälgställe försökt ta kontakt ,men dom beter sig som att kom inte och stör oss . Det är synd hiskligt bra kärrer .

AKKAMAAN  
#910573Känner igen säljtekniken från Volvos auktoriserade handlare. Ingen försäljare kommer ut ur sina gämslen för att försöka sälja en bil, utan i stället ska man försynt knacka på och be på sina bara knän om att få köpa en bil.
Jag förstår vitsen medden säljtekniken, säljaren behöver inte jobba med att försöka sänka priset så att du köper bilen

Töre  
#910613Tänkte när jag skriver så om Lantmännen att det bli väl många kommentarer . Men det är väl så att det behöver inte kommenteras , Kesla borde skaffa andra återförsäljare , förr köptes det Patukärrer på var och varrannan gård ,men då var det andra återförsäljare .

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Töre skrev:Tänkte när jag skriver så om Lantmännen att det bli väl många kommentarer . Men det är väl så att det behöver inte kommenteras , Kesla borde skaffa andra återförsäljare , förr köptes det Patukärrer på var och varrannan gård ,men då var det andra återförsäljare .

Sant!
På 80-talet levererade återförsäljare flera Patu åt gången, senast såg jag en av dem igår.
Men Kesla vet jag ingen som har och annat än på mässa har jag nog inte sett någon det senaste året ens.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Töre skrev:Tänkte när jag skriver så om Lantmännen att det bli väl många kommentarer . Men det är väl så att det behöver inte kommenteras , Kesla borde skaffa andra återförsäljare , förr köptes det Patukärrer på var och varrannan gård ,men då var det andra återförsäljare .

Man ska också komma ihåg att det finns dubbelt så många tillverkare nu som när de sålde bra.

Men hos Lantmännen är de ständigt andrafabrikat efter Moheda som de sålt i mängder med år så du har absolut en poäng.

Ådii  
#911006En orsak är väl också att Kesla i princip inte har någon 9ton+6,5m "dussinvagn" mera, den billigaste snabbt kollat på nettikone.com här i Finland börjar från ca 33000€. Vilket gör att dom flesta verksamma skogsägarna nog tittar efter billigare alternativ. Dom har lagt sig i det övre segmentet vad det gäller kvalitét vilket också drar upp priset och minskar efterfrågan.

Bond.J  
#911032Tråkigt när allt mer flyttas över till lågprisländer.

Vi som vill köpa premium får ju färre att välja mellan. Jag har moheda idag, och hade kunnat tänka mig att köpa Kesla istället om de hade haft en annan ÅF än lantmännen. Jag gillar min Moheda, men det fungerar inte med Lantmännen. Köper det jag behöver genom Mowi-handlare som är betydligt enklare och snabbare. Jag är tveksam till paralellkran till skotning, och har därför inte köpt Mowi.

Användarvisningsbild

XM150  
#911453Kanskje AGCO kjøper Kesla og flytter produksjonen till Valtrafabrikken da de også eier Valtra

Töre  
#911466Var inne på blocket och hitta Kesla vagnar hos Rosenqvist , stod flera stycken på bilderna , har dom blivit återförsäljare igen för Kesla , jag köpte min Patu där ,men sen fick dom ju inte sälja Kesla mer.Ska ringa dom i morgon.

Töre  
#911611Ja en sumering ,ringde Rosenqvist , och dom återkom dan efter medan alla priser och svar på mina fråger .
Lantmännen var ju i kalskoga ,och skulle höra av sig,och i dag ä det en vecka sen och ingen återkoppling än.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).