sön 03 maj 2026, 18:11#910162Har problem med min Farma T9 som har El ON /OFF reglage. När jag trycker på knapparna på handtaget så faller spänningen i vagnen eller så går säkringen på traktorn. Har bytt och gått igenom spolarna samt kontakt donen som styr spolarna. Har även bytt ut hela kabeln från främre kopplingsdosan till den bakre. Jag har inte bytt kontakterna eller kabeln från handtagen till den första kopplingsdosan. Någon som har haft liknande problem? Ingen av de elstyrda funktionerna fungerar eller dioderna på kontakt donen lyser när man trycker på knapparna på handtagen
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Farma T9
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 04 maj 2026, 11:07#910190Har samma vagn men har inte haft problem. Kvittar det vilken knapp du trycker på? Eller är det bara en funktion?
Mvh
ANDERS
ANDERS
mån 04 maj 2026, 12:28#910196jag tyckte du skrev innan att när du trycker på knapparna så faller spänningen jag frågade ju om det är när du trycker på en specifik knapp eller alla med samma resultat. Är det bara en knapp så sitter problemet i kabeln till spaken där funktionen är.
Mvh
ANDERS
ANDERS
mån 04 maj 2026, 15:58#910214Om säkringen går när du trycker på knapparna, koppla ur kablarna vid magnetventilerna och se om säkringen fortfarande går. Så vet du om det är kablaget eller magnetventilerna som krånglar. Det är ju inte helt ovanligt att man klämmer kablaget mellan balken och hydralarmarna och får kortslutning av det.
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
mån 04 maj 2026, 16:37#910216Nu är inte ja insatt I hur detta är konstruerat.
Men om ja fattat rätt så går säkringen eller spänningen faller oavsett vilken funktionsknapp man än trycker på.
Låter inte som jordfel (även om jordfel kan bära sig märkligt åt).
Min första tanke är om de finns nogån funktion ytterligare som kopplas in varje gång nogån knapp aktiveras.
Solenoiderna är ju inte ovanligt att de blir kortis I men då borde de bara hända på den funktionen.
Lika om en kabel till en funktion är klämd.
Men om ja fattat rätt så går säkringen eller spänningen faller oavsett vilken funktionsknapp man än trycker på.
Låter inte som jordfel (även om jordfel kan bära sig märkligt åt).
Min första tanke är om de finns nogån funktion ytterligare som kopplas in varje gång nogån knapp aktiveras.
Solenoiderna är ju inte ovanligt att de blir kortis I men då borde de bara hända på den funktionen.
Lika om en kabel till en funktion är klämd.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).