fre 06 mar 2026, 16:56#907300Hej, skogsvänner.
Jag har börjat köra hem vinterns ved som ska klyvas och tänkte vinscha in en del av virket som ligger lite längre in i en gallring. Dessvärre vill inte vinschen samarbeta. Vinschen som är av modellen RW53 och sitter på min Farma 51D från 2000 klickar när jag trycker på fjärrkontrollen. Således tycks kopplingen mellan fjärrkontroll och mottagare fungera. Det ser ut som att det rycker i hydraulslangarna när jag trycker på fjärrkontrollen. Vajern matar ut när man drar i den. Men den vill inte mata in. Det händer inget mer än att det klickar i mottagaren. Vad tror minst felet kan bero på. Jag har kört hem ett lass utmed skogsvägen och det funkar fint med övriga funktioner. Vinschen funkade i somras när den senast användes.
Tack på förhand!
/P
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Radiostyrdwinsch, Farma fungerar ej
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 06 mar 2026, 17:00#907301Hej
Testa ladda batteriet, verkar vara väldigt känslig för spänningsfall. Så var det iaf för mig.
Testa ladda batteriet, verkar vara väldigt känslig för spänningsfall. Så var det iaf för mig.
Buster 400 -65:a
Grizzly 700 med Avesta 3,4
Grizzly 700 med Avesta 3,4
fre 06 mar 2026, 22:45#907312Jag hade problem med min. Det visade sig att det oxiderat i cylindern för inmatningsventilen. Kommer dock inte ihåg om den klickade från magnetventilen. Men där finns ju manuella spakar. Går dem inte att rubba, så är det bara att skruva isär och göra rent. På min farma sitter ventilen för inmatning ganska oskyddat för regn (den övre). Så efter några år med mycket tid utomhus, så kärvade det ihop till sist.
lör 07 mar 2026, 14:54#907326
Det vanligaste är att wiren dras ut för hand.
Motorn ska bara jobba när du drar in.
Släpper du knappen på fjärrkontrollen ska allt stanna och en håll funktion bromsar.
När du sedan trycker ut så Släpper hållfunktionen. Och du måste dra ut wiren för hand.
Låter som hydraulslangarna bytt plats. Eller om det är något reglage i själva traktorn som står fel.
Peter Grö skrev:Vajern matas ut enkelt utan att behöva dra så jag antar att den fungerar.
Det vanligaste är att wiren dras ut för hand.
Motorn ska bara jobba när du drar in.
Släpper du knappen på fjärrkontrollen ska allt stanna och en håll funktion bromsar.
När du sedan trycker ut så Släpper hållfunktionen. Och du måste dra ut wiren för hand.
Låter som hydraulslangarna bytt plats. Eller om det är något reglage i själva traktorn som står fel.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
ons 11 mar 2026, 13:14#907475Det verkar vara något elfel på relä eller annan elkomponent i mottagarenheten. Vinschen funkar om man ”kopplar förbi” reläet genom att mata ström över det. Då matas vajern in men med fjörrkontrollen hörs endast ett klickande ljud mottagarenehten. Eftersom relä är fastlödd i mottagarenheten åker man på att beställa en ny mottagare och fjärrkontroll för att få till funktionen med fjärrstyrd vinschning på skogsvagnen. Kan någon tipsa om var man kan köpa mottagarenehet dsamt fjärrkontroll till en Farmavagn.
TS
ons 11 mar 2026, 23:37#907501Kolla teleradio std hos flera vagntillverkare. Jag har haft dom på skogsvagnen i 20 år utan ngr problem. Hypro använder dom på 300an iaf. https://www.teleradioshoppen.com/vinschsystem/
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).