Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patu 525 8,5 ton vridhuset

6 inlägg 405 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Patu 525 8,5 ton vridhuset

Aspholmen  
#905656Hej.
Har samma problem som tidigare finns i trådar i skogsforum, med de var ju rätt gamla. Vatten har kommit in i vridhuset och fryser. Jag har varit noga med fettsmörjning men aldrig kollat oljeninå i huset.
Tog bort både avtappnings- och påfyllningspluggarna. Inget rann ut och oljan verkade inte hellet kunna komma in. Är det något läge kranen måste stå i eller behövs inte olja då man smörjer alla kopparna med fett?
Har fått klart för mig att rören på båda sidor för kuggstången behöver monteras av. Packningar till kolvarna behöver säkert bytas.

TS
FTG Skogsvagnar
Användarvisningsbild

Re: Patu 525 8,5 ton vridhuset

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905671Det ska vara olja där i, har bytt på min kran tidigare..

Användarvisningsbild

Aspholmen  
#905686Tack för svar.
Ok. Måste kranen ställas i något speciellt läge vid påfyllning? Det verkar som om något var ivägen innanför påfyllningshålet. Jag ser ju inget för skyddsplåten är för. Trodde det skulle funka med hjälp av en oljepump, men det rann ut trots att slangänden gick in i hålet en liten bit.

TS

MF förare  
#905752Det är väl 80w/90 i och är den kall med lite fett i så rinner den trögare än sirap...
Kolla så de inte blivit en "fett" propp i tapp hålet. Å se till att oljan du häller i är rums varm så brukar de allt rinna in.
Obs ja har aldrig bytt på patu kran men andra märken...

Användarvisningsbild

Aspholmen  
#905758Tack.
Jag mailade till Rosenqvist i Jkpg om oljekvalitet.
10w30 var deras svar.
Ska testa när kylan inte är så sträng.

TS
Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905759Ska inte behöva vrida kranen på något speciellt sätt, du har nog fått den täppt på nåt vis

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).