Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patukran 425 allgripen läber olja/glägg från vridhuset

8 inlägg 2419 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Patukran 425 allgripen läber olja/glägg från vridhuset

ubbe123  
#881297Hej!
Min patukran har börjat läcka olja/gägg från vridhuset. Ska det vara olja i vridhuset? Har kollat tidigare trådar och där är det olika bud. Vissa säger det ska vara olja och andra inte. Har lossat insexskruven och tömt vridhuset. Nu kommer vi till den stora frågan är det packningarna i tuben till vridcylindrarna som är slut eller är det packningarna mot tornet. Lägger in lite bilder på vridhuset det sitter ju 5 fettnipplar på vridhuset så därför är jag lite tveksam till att det ska vara olja där.

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Patukran 425 allgripen läber olja/glägg från vridhuset

paavo25  
#881393Ser ut att vara kolven, nån dera, som ej mer är frisk och släpper olja till svänghuset

Användarvisningsbild

ubbe123  
#881399Då är det som jag misstänkte. Tack.

TS
Användarvisningsbild

ubbe123  
#881400Då är det som jag misstänkte. Tack.
Hur mycket fett ska man trycka in i svänghuset efter man bytt packningarna på kolven?

TS
Användarvisningsbild

ubbe123  
#882620Har nu bytt kolvtätningarna, ena sidan gick galant men på den andra måste jag knäck till gängorna i tornet. Svårt att få cylindern till att ta i gängorna och när det lyckas nyper det till efter ca ett halt varv och det går inte dra åt cylindern mer. Är det någon som har tips på hur man löser det? Det är ju trångt eftersom kolven sitter där men undrar om an kan slipa ner de yttersta gängorna med en dremel tex. Vill helst slippa lyfta bort hela tornet för att få mer rum (har inte grejerna till det).

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#882627Kuggstången sitter nu ocentriskt. Tornet klappar väl lite och kugghjulet lutar mot kuggstången?
Tornet kan dras åt lämplig håll med lastband, vilket jag antar är den nedre ändan åt grinden och möjligtvis även den övre ska dras bakåt. Lyfta bomen med domkraft kan provas också.
Om slangarna är ordentligt pluggat eller kopplat till varandra det går att starta traktorn och röra kran.

😀 Mer eller mindre utmanande är det alltid men kran är ganska lätt i slutändan så det krävs inte några enorma krafter.

Användarvisningsbild

ubbe123  
#882631Aha så kan de vara. Har kranen åt samma håll nu som när jag böt på första sidan. Jag provar och drar över kranen till motsatt sida så det blir samma förutsättningar som bytet på första sidan.
Tack för hjälpen.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#882633😀 Tack själv!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).