Skogsvagn (Huggarvagnar)

Trasigt vridhus på japa kran.

14 inlägg 3355 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om hur man kan reparera ett trasigt vridhus på en Japa-kran där kuggar har lossnat i kranpelaren. Savagården93 söker råd om hur man demonterar axeln med kronhjulet och om det är möjligt att svetsa nya kuggar som en lösning. Flera deltagare delar med sig av sina erfarenheter och förslag.

En åsikt är att det kan vara dyrt och opraktiskt att byta till ett helt nytt vridhus, eftersom en ny kran kan kosta dubbelt så mycket. Istället föreslås metoder som att svetsa och slipa nya kuggar, eventuellt efter förvärmning, eller att borra och gänga hål för att fästa nya stänger som slipas till kuggar. Det diskuteras också möjligheten att demontera och vrida kronhjulet 180 grader för att utnyttja intakta kuggar på andra sidan, vilket flera ser som en praktisk lösning.

Det råder en viss osäkerhet kring exakt hur demontering ska gå till, då inga synliga bultar finns, men flera uppmuntrar till att prova sig fram. Diskussionen är hjälpsam och konstruktiv, utan någon större konflikt. Man når inte en definitiv slutsats men flera användare ger konkreta tips som Savagården93 kan testa.

Sammanfattningsvis handlar tråden om praktiska reparationsråd för ett trasigt vridhus, med fokus på kostnadseffektiva lösningar och olika tekniska metoder för att återställa funktionen.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Hjälpsam och konstruktiv med fokus på erfarenhetsdelning.
📌 Diskussionstyp: Felsökning / hjälp

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-11 21:52 | data: 1)
FTG mini
Användarvisningsbild

Trasigt vridhus på japa kran.

Savagården93  
#880202Hej!
Idag gick mitt vridhus sönder då det lossnat kuggar i kranpelaren. Kranen är en japa som jag misstänker inte är så vanlig med fettsmörjt vridhus . Nu är min fråga, hur lossar man allt för att få bort själva axeln med kronhjulet?
Sitter inget bultat uppifrån eller nerifrån vad jag kan se.

Kan man svetsa på nya kuggar för att lösa problemet?

Tacksam för svar mvh martin.

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Trasigt vridhus på japa kran.

Savagården93  
#880328Ingen som har nåt tips till mig eller kan förklara?

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#880329Om du vill ha tag på riktigt bra vridhus så rekomenderar jag dig att byta till KTS, de säljer hela vridhus separat. KTS maskiner i Kumla. Jag kan tyvärr inte ge dig någon info om ditt Japa vridhus.

maltex  
#880330Vet inte hur du får isär kranen,men det ger sej nog när/om du börjar rota i det. Nytt vridhus blir förmodligen för dyrt eller iallafall inte så prisvärt då man får en ny kran för ca dubbla pengen, sen ska det nya på plats också. Så det är nog värt ett försök att svetsa och slipa till nya kuggar om du inte kan få tag på nån som kan svarva/fräsa en ny stolpe. Ska det svetsas bör det nog förvärmas lite lagom innan.

Användarvisningsbild

Savagården93  
rokon skrev:Om du vill ha tag på riktigt bra vridhus så rekomenderar jag dig att byta till KTS, de säljer hela vridhus separat. KTS maskiner i Kumla. Jag kan tyvärr inte ge dig någon info om ditt Japa vridhus.

Det är bra tips och veta då. Gissar att det går att modifiera så man kan få ihop vridhuset med kranen om det blir aktuellt👍

TS
Användarvisningsbild

Savagården93  
maltex skrev:Vet inte hur du får isär kranen,men det ger sej nog när/om du börjar rota i det. Nytt vridhus blir förmodligen för dyrt eller iallafall inte så prisvärt då man får en ny kran för ca dubbla pengen, sen ska det nya på plats också. Så det är nog värt ett försök att svetsa och slipa till nya kuggar om du inte kan få tag på nån som kan svarva/fräsa en ny stolpe. Ska det svetsas bör det nog förvärmas lite lagom innan.

Tror lite som dig att det blir väldigt dyrt med nytt vridhus på denna gammla kranen. Funderar med på om det går att svetsa kuggarna och om man kan vrida hela kronhjulet 180 grader så dom svetsade taggarna kommer i dom rörelserna man inte vrider så ofta på kranen. Tack för svar👍

TS

Brorsan  
#880373På en gammal kran jag hade borrade och gängade hål i den gjutna kransen.
Hål vid hål. Gängade i M10 med locktite har jag för mig.
Sen var det "bara" att slipa till kuggarna. Det var bara 2 kugg som var avbrutna.
Den kranen fungerade så länge jag hade den.
Rätt mycket eget jobb men låga kostnader i övrigt.

Användarvisningsbild

Savagården93  
Brorsan skrev:På en gammal kran jag hade borrade och gängade hål i den gjutna kransen.
Hål vid hål. Gängade i M10 med locktite har jag för mig.
Sen var det "bara" att slipa till kuggarna. Det var bara 2 kugg som var avbrutna.
Den kranen fungerade så länge jag hade den.
Rätt mycket eget jobb men låga kostnader i övrigt.

Det låter som en ide som kan fungera för att hålla nere kostnaderna som du säger. Jag har fyra avbrutna kuggar vad jag kan se, har inte plockat bort vridhuset än. Vet inte om jag förstår dig rätt men där en kugg är avbruten ska man borra och gänga i gängstänger som ska slipas ner till en ny kugg eller?

TS
Användarvisningsbild

Gustav51  
#880385Kranen är väl inte runtom svängande, så du kanske kan demontera kuggkransen och vrida den 180 grader

Användarvisningsbild

Savagården93  
Gustav51 skrev:Kranen är väl inte runtom svängande, så du kanske kan demontera kuggkransen och vrida den 180 grader

Jag funderar med på om det går, sålänge man inte är i den arbetsytan där dom gammla kuggarna kommer fram så borde det väll fungera

TS
Användarvisningsbild

Gustav51  
#880412Ja jag tycker det, men jag vet inte om och hur du kan lossa kugghjulet, men jag såg det som en möjlighet. Har faktiskt gjort något liknande på en annan maskin för många år sedan. Lycka till

Cat554  
#880420Kjent metode å kombinere å skruva i bultar og svetsa ihop dom, för så å slipa til kuggarna. Kan du så vända kransen 180 grader er den jo som ny igjen. OH

Användarvisningsbild

Savagården93  
Gustav51 skrev:Kranen är väl inte runtom svängande, så du kanske kan demontera kuggkransen och vrida den 180 grader

Nej jag har aldrig provat och svängt runt den helt men det är den nog inte så ska se om det går att vrida kugghjulet. Tack för tips

TS
Användarvisningsbild

Savagården93  
Cat554 skrev:Kjent metode å kombinere å skruva i bultar og svetsa ihop dom, för så å slipa til kuggarna. Kan du så vända kransen 180 grader er den jo som ny igjen. OH

Det låter som en ide som kan fungera, hade varit intresant och se lite bilder eller nån film hur man gör det på bästa sätt👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).