sön 02 feb 2025, 16:47#870060Lyckades med nått i dag som jag aldrig gjort förut krökte en stötta på kärran , det är min andra Patu kärra och kört ut många tusen kubik utan att lyckas med detta förut , var i en kanal slänt och körde ,tror det var kranen som gick emot stöttan när jag svängde ,det small till och stöttan flög iväg .
När jag skulle sätta tillbaka den var den krökt, konstigt nog ser jag inget annat som gott sönder , kolla med en annan stötta i samma hål och allt verkar ok ,
Nu till frågan nån som köpt ny stötta till nån kärra och i så fall hur dyr var den , stöttan är krökt i första kröken ,både vriden och krökt ,har blivit som ett ägg i kröken , att rikta den med värme tror jag inte funkar , men funderar på att skära av den i kröken ,lägg den i pressen och få den rund först, sen
passa in den så vinklar blir rätt och svetsa ihop den , med förstärkning både inne i röret och utan på .
Nån som testat ?
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Krökt stötta till skogskärra Patu
TS

mån 03 feb 2025, 21:48#870205Är nog svårt rikta den kall , om jag kunde svetsa fast den nån ting så gick det nog med grävmaskin, men vad står stil med son kraft ,
Jag kolla vad en ny kosta i dag 2900 +moms fluss frakt 1000, kommer nog testa kapa den i kröken , lägga ändarna i pressen och pressa dom så dom blir runda ,dom är som ett ägg nu ,sen passa ett rör invändigt ,och nästa upp den så den står rätt och sen svetsa med pinne med bra fog och en förstärkning på utsidan av kröken . Sen sätta den som mittstolpe, där är inte så stor kraft . Jag kommer meddela hur det går ,kan ta ett par kort ,ett före och ett efter . Om det inte blir bra kanske det bara blir ett före och en ny stolpe 😀
Jag kolla vad en ny kosta i dag 2900 +moms fluss frakt 1000, kommer nog testa kapa den i kröken , lägga ändarna i pressen och pressa dom så dom blir runda ,dom är som ett ägg nu ,sen passa ett rör invändigt ,och nästa upp den så den står rätt och sen svetsa med pinne med bra fog och en förstärkning på utsidan av kröken . Sen sätta den som mittstolpe, där är inte så stor kraft . Jag kommer meddela hur det går ,kan ta ett par kort ,ett före och ett efter . Om det inte blir bra kanske det bara blir ett före och en ny stolpe 😀
TS
tis 04 feb 2025, 13:02#870240Efter du har svetsat, värma den då til 200-250 grader og låt den svalna i luft. Det tar ut en del sprøhet i stålet. Stålet tar en gul färg ved 270 grader og blå färg vid 300 grader. Lite gulfärg er OK, men forsök undvika mycke blåfärg. OH
sön 09 feb 2025, 09:26#870802Nu är jag klar får se om det funkar ,stöttan var ju vriden ,kapa den mitt i böjen ,pressa den så den blev mindre oval ,svarva ett rör som jag har inne i ,sen svetsa jag ihop det , och sist en förstärkning på utsidan .
Vi får se om det håller ,har satt den på mitten ,tror det är minst tryck på den.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Vi får se om det håller ,har satt den på mitten ,tror det är minst tryck på den.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar