Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nya skogskranar från Mowi

3 inlägg 2794 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya skogskranar från Mowi

Torbjörn Johnsen  
#757911 FTG Cranes i Bäckefors har tidigare lanserat nya versioner av fler av sina Moheda-kranar. Vi har bl a skrivit om Moheda M41T & M51T samt även den nya storkranen Moheda M81DT. Nu, lagom till Elmia Wood i juni, lanserar FTG en uppdatering av sina Mowi-kranar. Precis som för Mohedakranarna så handlar det om starkare vrid, mer lyftkraft och för vissa av kranarna även längre räckvidd.

De nya kranarna får beteckningarna Mowi P31T, P41, P41T, P51 och P51T och kommer att ersätta motsvarande äldre kranmodeller. Det finns lite mer om tekisk prestanda på Mowis sajt här.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Nya skogskranar från Mowi

Robertberg  
#758063 Läser jag rätt så lyfter P31T 34 kNm istället för tidigare 31 kNm på den P30T vi har.
Svängmomentet är fortfarande 8,5 kNm.

Om jag räknar korrekt så ökar den verkliga lyftkraften på full räckvidd från ca 185 kg till något över 200 kilo.
Med G210-grip och bromsad länk.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogskranar från Mowi

JohannesG  
#758081 Något jag förvånas lite över med Mowis både nya och nygamla kranar med utskjut är den oskyddade slangdragningen. Inte för att det egentligen är ett problem i praktiken om man anävnder förståndet när man kör. Men Mowi har alltid haft som ett av sina säljargument att det inte finns några oskyddade slangar på kranen. Men nu verkar man helt ha struntat i detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).