Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

12 inlägg 6318 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

paos  
#682000 Är spekulant på en ny Kellfri skogsvagn, är 9 tons med 6.3 m kran som är mest intressant.

Min fundering är om det finns några erfarenheter här på forumet av de senare årsmodellerna av skogsvagnar från Kellfri?
Har hittat tråden som startade 2007 och synpunkterna där är inte så positiva men tänkte att Kellfri kanske förbättrat kvaliten under åren.

/Pär



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682016 Snarare försämrat. De enda som verkar gilla Kellfri grejor är de som gillar att svetsa själva.

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

JohannesG  
#682021 Kan inte uttala mig med säkerhet om deras vagnar eller produkter som helhet.
Men köpte en hydraulcylinder som de har som reservdel till ramstyrningen på sina vagnar. Länklagren är ordentligt glappa redan från början. Och ingen vettig låsning av dom, så de kunde trilla ur. Om en cylinder ser ut så kan man ju fundera över hur resten ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

halvproffs  
#682053 Har inte en aning hur dom funkar men jag är så rädd för krångel och att få humöret i botten så jag vågar helt enkelt inte.
Köp en du och referera sen här hur den fungerat.
Kan vara värt mycket för andra oavsett hur resultatet blir.

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

paos  
#704726 Är det ingen på forumet som köpt en kellfri skogsvagn av senare årsmodell som har några egna erfarenheter att dela med sig av?

Lite fascinerande att företaget finns kvar när allt man hittar på forum typ skogsforum är hur dålig kvalitet det är😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

halvproffs  
#704743
paos skrev:Är det ingen på forumet som köpt en kellfri skogsvagn av senare årsmodell som har några egna erfarenheter att dela

Kanske dom inte vill ge sig tillkänna?

Lite fascinerande att företaget finns kvar när allt man hittar på forum typ skogsforum är hur dålig kvalitet det är😎


Köparna är nog sådana som använder grejerna väldigt lite och då spelar kvaliten inte så stor roll?

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

paos  
#704745 Är lite min sits. Behöver en skogsvagn för att ta reda på en del vindfällen, hämta igen lite finare brasved vid röjning och ta bort en del träd på tomten. Men kommer inte att göra någon större avverkning då får man ta in entrepenör.
En snabb jämförelse mellan Farma och Kellfri 9 tons vagn med ungefär samma funktioner visar att det skiljer ungefär 50 000kr. Det är en hel del på en maskin som inte kostar mer.

Har en gammal vagn med Nokia kran men det är helt kört med vridhuset på den. Så nu är jag lite inne på att köpa en 5.3 m Kellfri kran och använda tillsammans med vagnen som är gammal men det är inget större fel på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

Rättselarn  
#704747 Halvproffs förmodande stämmer helt in på mig själv. Jag köpte en betesputs från Kellfri och putsar av 5 - 6 ha per år. Betesputsen har varit helt krångelfri de 6 år jag använt den, men om jag vore aktiv bonde så hade jag nog satsat lite högre.

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

dagaman  
#704750
paos skrev:Har en gammal vagn med Nokia kran men det är helt kört med vridhuset på den.


Är det bara vridhuset som är slut och kranen är bra i övrigt, kanske ett nytt vridhus är ett alternativ? Bl.a. KTS säljer vridhus separat.
http://kts.se/NT/svenska/produkter/vridhus.htm

Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

paos  
#704756
dagaman skrev:
paos skrev:Har en gammal vagn med Nokia kran men det är helt kört med vridhuset på den.


Är det bara vridhuset som är slut och kranen är bra i övrigt, kanske ett nytt vridhus är ett alternativ? Bl.a. KTS säljer vridhus separat.
http://kts.se/NT/svenska/produkter/vridhus.htm


Nokka kranen är från början av 80-talet och farsan använde den rätt hårt så det är mycket som är lagat under åren. Bussningar och slangar är förstås gamla och risken finns alltid att det blir en hel del som måste åtgärdas på den. Den har stått oanvänd ute i 10 sen farsan gick bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

paos  
#704757
Rättselarn skrev:Halvproffs förmodande stämmer helt in på mig själv. Jag köpte en betesputs från Kellfri och putsar av 5 - 6 ha per år. Betesputsen har varit helt krångelfri de 6 år jag använt den, men om jag vore aktiv bonde så hade jag nog satsat lite högre.

Jag har en betydligt dyrare betesputs som används mycket mindre än din. Är lite skräpslåtter som inte kan tas av arrendatorn så skulle tro att det inte ens är 1 ha.
I min värld så låter det som en betesputs som används till 5-6 ha årligen och inte krånglar på 6 år har rätt hyfsad kvalite 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är Kellfri skogsvagnar av nyare årsmodell

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704910
paos skrev:Är lite min sits. Behöver en skogsvagn för att ta reda på en del vindfällen, hämta igen lite finare brasved vid röjning och ta bort en del träd på tomten. Men kommer inte att göra någon större avverkning då får man ta in entrepenör.
En snabb jämförelse mellan Farma och Kellfri 9 tons vagn med ungefär samma funktioner visar att det skiljer ungefär 50 000kr. Det är en hel del på en maskin som inte kostar mer.

Har en gammal vagn med Nokia kran men det är helt kört med vridhuset på den. Så nu är jag lite inne på att köpa en 5.3 m Kellfri kran och använda tillsammans med vagnen som är gammal men det är inget större fel på den.

Finns ju nya vridhus hos KTS

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).