Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vagn till vajerkran

53 inlägg 9865 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669139 Vinscha rakt bakifrån är ingen hit. Om man inte kan göra en liten lastramp som gör att stocken glider upp på lasset när man drar in den. Du som har svets kan väl pröva? :)

FTG
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#672389 Nackdelen med grind är att om någon stock hakar fast sig litet med ändan i grinden när man släpper loss stakarna så blir hela lossningen en enda bröt. Meningen är ju att stockarna skall rulla av jämt och fint.

Jag har två kättingar med kraftiga karbinhakar på och spännanordningar av den sorten som användes för att spänna ihop stockknippor som skulle bogseras. Då jag har stort lass sätter jag dem mellan öglorna i topparna på stakarna och spänner fast rågan på lasset.
Då jag lossar sätter jag kedjorna litet slaka så att stakarna kan vikas ut så de hakar loss ur kärran men sedan blir stakarna hängande i kedjorna och dras ovanpå den rullande stockhopen i stället för att begravas under stockarna och bli krokiga alla vägar. Samma metod som när de lossade stockbilar på vajerkranstiden.

Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

Pamf  
#672423 Osäker om stöttorna är tillräckligt höga men annars har du ju redan fyra spetthållare på kärran.

O om du inte läst den så sök upp broshyren jordbrukstraktorn i skogen (eller nåt i den stilen iaf) som jag har för mig att mangan har scannat in o lagt upp nånstans på forumet

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676385
Torleif skrev:Nackdelen med grind är att om någon stock hakar fast sig litet med ändan i grinden när man släpper loss stakarna så blir hela lossningen en enda bröt. Meningen är ju att stockarna skall rulla av jämt och fint.

Jag har två kättingar med kraftiga karbinhakar på och spännanordningar av den sorten som användes för att spänna ihop stockknippor som skulle bogseras. Då jag har stort lass sätter jag dem mellan öglorna i topparna på stakarna och spänner fast rågan på lasset.
Då jag lossar sätter jag kedjorna litet slaka så att stakarna kan vikas ut så de hakar loss ur kärran men sedan blir stakarna hängande i kedjorna och dras ovanpå den rullande stockhopen i stället för att begravas under stockarna och bli krokiga alla vägar. Samma metod som när de lossade stockbilar på vajerkranstiden.


Bra tips där. 👍 🌳
Hur gör du för att få stockarna att ramla av i samlad trupp? Jag har försökt haka i vajern i mittbalken på vagnen, vika över bommen åt det håll jag vill tippa av och sen dra. Blir ofta ändå ett plockepinn. Tänkte göra som någon tipsa om - svetsa i en tvärbalk med en annan balk i med öglor i ändarna så man kan få ännu bättre häv åt det hålla man önskar lossa. Vet inte om detta hjälper plockepinnfenomenet. Alternativ att bunta ihop hela lasset och sen lossa. Men hur fasen får jag då bort buntvajern om låset hamnar under flera hundra kilo timmer? För övrigt tycker jag att det är otroligt givande och roligt att köra vajerkran. Även fast det tar längre tid. 🚜

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676387 Visst är det kul med vajerkran! 👍

Du buntar ihop och välter av på underlag, såklart. Du kan då enkelt dra ut vajer/kättingen efter du tippat. Om du skall tippa flera lass i samma välta så låter du vajern på första bunten sitta kvar tills dess du lassat av nästa bunt. Och så vidare. Innan du tippar andra bunten ställer du två tunna massabitar (typ 5cm) bredvid den liggande bunten, så vajern inte kläms fast.

Här är en video (fast med massaved). Vajerna hade frusit fast, så jag fick lossa den med vajerkranen.


Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676388 Tack Mangan! Vad använder du för kätting för att hålla ihop lasset? Så jag vet vad jag ska leta efter. Hittade din fil du laddat upp om jordbrukstraktorn i skogsbruk. Ska ge mig på att läsa den. Tack! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676393 Är lite olika, gjorde en vajer + 2m kätting enligt boken, annars går det bra md 5m kätting från Biltema/Jula för 300 spänn. Inte världens starkaste, men har hållit för detta. Kanske behvös kraftigare för timmer, slall låta det vara osagt. Jag rullar/lyfter av timmer ett och ett.

https://www.biltema.se/bat/ankring/katt ... 2000017764

Tror jag har 8 mm ev. 10. Skall vara långlänkad så du får in spännbjörnen ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676394
Mangan skrev:Är lite olika, gjorde en vajer + 2m kätting enligt boken, annars går det bra md 5m kätting från Biltema/Jula för 300 spänn. Inte världens starkaste, men har hållit för detta. Kanske behvös kraftigare för timmer, slall låta det vara osagt. Jag rullar/lyfter av timmer ett och ett.

https://www.biltema.se/bat/ankring/katt ... 2000017764

Tror jag har 8 mm ev. 10. Skall vara långlänkad så du får in spännbjörnen ordentligt.

Tack. Tror faktiskt jag sett en sån där spännbjörn liggande här hemma. Nu att hitta den igen...
Jag rullade av hela timmerlasset. Fick av de flesta. Men björnar man, som jag förstått att det heter, borde det ju gå mycket lättare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676395 https://www.swedol.se/bjrnbindelsepg-10 ... gJwlPD_BwE

(Swedoldag idag!?)

https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... GiEALw_wcB

De är inte billiga nya, men brukar gå att hitta på blocket för en hundring eller så.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676398 Och så blev jag sugen på att köra vajerkran helt plötsligt... Jag som bara skall röja hela vintern. 😢

Förresten, ett timmerlass är rätt tungt att tippa av hela, min traktor fixar inte det, den är för lätt i nosen.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676400
Mangan skrev:Och så blev jag sugen på att köra vajerkran helt plötsligt... Jag som bara skall röja hela vintern. 😢

Förresten, ett timmerlass är rätt tungt att tippa av hela, min traktor fixar inte det, den är för lätt i nosen.

Har redan röjt allt. Nu är det timmerplock som gäller fram till 2030-35 då det blir förstagallringar.
Jag har ju bara en liten Krabat. Få se hur det går... 🤔 🚜

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

jannee  
#676412 Man måste självklart björna lassat (desto hårdare desto bättre) för att det ska kultra runt och av.
Du kan visserligen även använda dig av ett 4 tons spännband men det riskerar fjädra lite väl mycket (egen erfarenhet)
Prova för allt i världen inte med att försöka tippa av ett stockalass.
Du riskerar knäcka bromsarna på kranen eller bryter du sönder kranen

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#676523 Jag brukar helt enkelt släppa av det som rasar iväg då jag släpper stakarna och sedan rulla av resten en stock i gången. En "peavey" av amerikansk modell är väldigt användbar då man lossar grövre stockar. Med den rullar man behändigt av nästan vad som helst.
Veden brukar jag mer eller mindre lossa för hand efter att ha släppt stakarna men det beror på att det är för trångt hemma på vedbacken.

Förr då de körde på stort med vajerkran så lär det ha förekommit att de lade avlägget i rejält sidolut för att lassen skulle resa av med egen kraft.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676550
Torleif skrev:En "peavey" av amerikansk modell är väldigt användbar då man lossar grövre stockar. Med den rullar man behändigt av nästan vad som helst.


Vad är det @Torleif, hittar inget när jag googlar.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676553 Peavy lumber tool

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cant_hook

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).