Skogsvagn (Huggarvagnar)

FMV Huggarvagn

35 inlägg 7195 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FMV Huggarvagn

Gran68  
#667516 Hej på er!
Har fått ett erbjudande att köpa en FMV 1807 Huggarvagn med vinsch i fungerande skick för 32000 ink.moms av en jordbrukare i byn. Är det
ett vettigt pris? Är det en lämplig vagn att köra massaved och bränsleved med + lite timmer ? Håller en sån här vagn bra kvalite? Ser ok ut!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667519 Kopierar in bilden:
1600635347_skaermklipp.jpg


Data finns på https://www.solhem9.se/broschyrbank_sko ... vagnar.pdf 1807 har tyvärr ingen ramstyrning

Köp!

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

alias  
#667520
Gran68 skrev:Hej på er!
Har fått ett erbjudande att köpa en FMV 1807 Huggarvagn med vinsch i fungerande skick för 32000 ink.moms av en jordbrukare i byn. Är det
ett vettigt pris? Är det en lämplig vagn att köra massaved och bränsleved med + lite timmer ? Håller en sån här vagn bra kvalite? Ser ok ut!


Känner inte igen FMV 1807.
Är det en FMV 1800 kran på en 7 tons Mohedavagn från 80-talet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

alias  
#667521
Gran68 skrev:Hej på er!
Har fått ett erbjudande att köpa en FMV 1807 Huggarvagn med vinsch i fungerande skick för 32000 ink.moms av en jordbrukare i byn. Är det
ett vettigt pris? Är det en lämplig vagn att köra massaved och bränsleved med + lite timmer ? Håller en sån här vagn bra kvalite? Ser ok ut!


Ska man köra mycket små mängder årligen så kan den nog funka, annars är små hjul, kort kran och ingen ram-/vagnstyrning sånt som man snabbt börjar irriterar sig på.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667529 Hej! Är inte blocket annonsen i Västernorrland. Den jag funderar på att köpa är i Västerbotten och finns inte i nån annons

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667545 Hej alias? Det är en FMV 1800, så du har helt rätt. 1807 såg jag i en pdf fil...

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667547 Så med andra ord, så duger den till att köra hem lite ved å inte så mycket mera?

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667548 Men priset är väl rätt ok? Ska försöka med 30000 om jag bestämmer mig, men är lite tveksam efter det ni skriver!

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

maltex  
#667558 Vagnen funkar nog bra till den körning du beskriver,men kanske inte för heltids användning. Om du jämför med en ny Farma 6-8 tons vagn är skillnaden liten. Vagnschassit är bättre konstruktion än på nya vagnar i storleksklassen. Priset verkar bra om den inte är helt slutkörd/välanvänd .

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

550  
#667624
Gran68 skrev:Men priset är väl rätt ok? Ska försöka med 30000 om jag bestämmer mig, men är lite tveksam efter det ni skriver!


Är det vagnsstyrning på den? Det ser jag som ett absolut krav om man ska köra i skogen, och inte bara på bilvägar. Skulle aldrig köpa en kärra utan det.

Det är ganska stabila kärror att köra med, nästan ovältbara om kranen inte är utanför kärran. Brukar inte ha hydrauliska stödben, så man får jobba med att svänga vagnsstyrningen åt rätt håll när man lastar med kranen. Kranen är ganska kort, men det mesta går att vinscha fram. Rotatorn var som standard inte runtomsvängande vilket är ganska irriterande.

Priset beror helt på skicket på så gamla maskiner, tycker jag. 30000 är inte så mycket pengar idag.

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

alias  
#667628
Gran68 skrev:Men priset är väl rätt ok? Ska försöka med 30000 om jag bestämmer mig, men är lite tveksam efter det ni skriver!


Kollar man prissättningen på denna vagn (se länk) med bättre kran och egen hydraulpump samt (tror jag utifrån bilderna) ram-/vagnstyrning så känns 30000 rätt högt i jämförelse.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/mo ... n/91866330

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667763 Ingen vagn styrning. Har bjudit honom 25000 inkl.moms och han har antagit budet. Ska som sagt mest köra efter befintliga skogsvägar. Går det att montera radiostyrning på vinsch som sitter på en Fmv 1800 kran?

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

alias  
#667768
Gran68 skrev:Ingen vagn styrning. Har bjudit honom 25000 inkl.moms och han har antagit budet. Ska som sagt mest köra efter befintliga skogsvägar. Går det att montera radiostyrning på vinsch som sitter på en Fmv 1800 kran?


Vad är det för vinsch? Sitter den verkligen på själva kranen?

Vi hade en 10-tons Moheda från -83 med FMV 2000 och på den satt det en kraftuttagsdriven Star-vinsch mellan kranpelaren och grinden.

Är det denna sorts vinach så tror jag att det är lättare med en "Skogskompis".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

fendt311  
#667776 Som maltex skrev så duger den kranen och vagnen gott till ditt ändamål. Man får ta det man har. Den extra tid det tar att planera körning utan ramstyrning. Sedan så står sig dom äldre vagnarna i pris. När du kanske vill byta upp dig i framtiden. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).