Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vagn till vajerkran

53 inlägg 9867 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#662505 Den verkar funka iallafall. Den drar in vajern. Finns småfix. Vridkolven är helt slut i packningen. Rinner en fin stril av äcklig olja när man kör med den. Men det var väl lite väntat.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#662573 Okay. Nu ska jag inte tjata mer. Var rätt lätt att lasta. Men man ser ju potentialen för allvarliga olyckor. Hjälm på och inte stressa.

Broms funkar finfint. Ibland vill den inte släppa rullen, men knackar jag lite nätt på den släpper den direkt.

Var ute o testade och blev överraskad av en regnskur.


   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

lidköping  
#662605 Var försiktig med den kranen, man kan bryta av traktorn med en sådan kran om man tar i för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

totte  
#662609 Flyttades hit till skogsvagnskategorin där den hör hemma.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#666209 Bra att du satsade på en ordentlig kärra och vajerkran. Gratulerar till riktiga grejor!
Jag har en motsvarande kärra av fabrikat Gisebo och är mycket nöjd med den. Här i trakten är det vanligt med enkelaxlat och stora hjul som sticker upp. Ännu vanligare med stakar som inte går att fälla. Inte konstigt att vajerkranarna har kommit i vanrykte då man ser hur andra tvingas slita som djur med lastning och lossning på sina primitiva finnkärror. Medan jag med min dåliga rygg kan lossa ett fullt lass grovt och långt sågvirke ensam på 10 minuter.

Min vajerkran köpte jag begagnad osedd från Sverige och till min förvåning hade den broms. Någon sådan hade jag aldrig sett i Finland så jag funderade vad det där var för dumheter. Efter första dagen i skogen med den skulle jag aldrig mer komma på tanken att köpa en vajerkran utan broms även om den var nästan gratis. Olycksrisken är mycket mindre än när andra kör utan broms och arbetet löper bättre med mindre ansträngning.
Hydraulsvängen är också bra. Den sparar mycket på kroppen då man kan lägga ned stocken var man vill på lasset. Med rätt teknik och hydrausväng är det sällan som någon bit fastnar med ändan under lasset. Det hände hela tiden innan vi byggde hydraulsväng på kranen.

Så..... du kom över riktigt fina grejor! Var rädd om dem!

Redigerat:
Förresten...... det är väldigt praktiskt att ha lunningsbanke på kranen. Jag har satt fast en krok i lidertaket att hänga bommen i och satt lyftkrokar med spärr på stagkättingarna. Då kan jag enkelt haka fast bomändan i taket och sänka ned kranen och ta loss bommen med stagkättingar och allt från kranen utan att behöva lyfta någonting. Jag har också monterat en kraftig plåtlåda för lunningskedjorna på kranramen.
Med bommen borttagen får jag en kort behändig maskin att vinscha och lunna ut vindfällen med där man inte kan eller vill köra med kärra. Extralångt virke för timring i längder upp till 9 meter brukar jag också lunna ut.
Vet inte om du behöver det här men det fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#666343 Broms hade varit fint. Bromsarna på min traktor gillar inte baklut. Då vill den gärna rulla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#666462 Jag menade broms på vajertrumman. Det är väl standard på Starkranen. Däremot nästan okänt i Finland.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#666467
Torleif skrev:Jag menade broms på vajertrumman. Det är väl standard på Starkranen. Däremot nästan okänt i Finland.


Jaså. Ja det var märkligt. Jag hade sett en del vagnar med broms så det var det jag tänkte på i förstahand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667294 Automatisk broms på lyftanordning är väl ett sedant gammalt krav på säkerhet??

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#667309 Inte på vajerkranar i Finland.
En del har spärrhjul och spärrhake på trumman och spärrhaken måste man slå på manuellt då man skall hålla stocken kvar där den är. De flesta har inga andra funktioner än dra och släpp. Vill man hålla en stock stilla får man försöka slira på kopplingen bäst man kan.

Numera är det krav på att nya vajerkranar som säljs i Finland skall ha automatisk broms men det kravet har kommit relativt nyligen.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#669013 Tänkte bara uppdatera... Efter lite fix av småsaker på den så verkar det börja lira bättre. Slogs mot svärmar av älgflugor idag och lastade lite blandat sortiment som blivit när vi bygger väg. Har beställt lunnedragskätting för att spara vajern. Justerat spelet efter instruktioner här på forumet eftersom den ibland inte ville släppa lasset men nu går det i princip varje gång. Hydraulsvängen är fantastisk. Man kan lasta smidigare när stammarna kommer från märkliga håll( :mrgreen: )Man kan ju lasta av olika sortiment från vagnen upp på de olika lavorna. Mycket nöjd med det. Nästa investering blir en skogskompis för det var ett jäkla rännande mellan vagn och stam. Svängde även ihop en motorsågshållare. Funderar på att skaffa en grind till vagnen. Eller är det inte något man har alls på vajerkranar? Atv kranar har det ju tänker jag. 👍 🌲 Till sist. - det här var skitkul! 😀 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

totte  
#669055 Härligt att läsa om hur nöjd man kan vara utan att ha investerat miljoner i grejor. Ja, inte för jag míssunnar dom som gjort det sin glädje, bara så trevligt att läsa om hur även lite billigare grejor kan funka fint. Jag är ju förstås en maskin-nostalgiker. Fram för gammalt järn!

Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

Vardon  
#669085 Jag brukar ha ett spett med mig för att ändra lite riktning när man vinschar. Tyvärr anade bauhaus oråd när jag köpte 8 aluspett för 109 kr stycket och höjde priset till ungefär 109 euro stycket ( som alla andra tog).

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#669090 Det var ju smart med spett. Borde jag kunna ta med mig också. Bra tips! Idag la jag ut bommen åt sidan för att inte få bitarna rakt bakifrån - med blandat resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

Vardon  
#669113 Går säkert att svetsa på nån rörbit till hållarr

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).