fre 11 sep 2020, 23:46#666209
Bra att du satsade på en ordentlig kärra och vajerkran. Gratulerar till riktiga grejor!
Jag har en motsvarande kärra av fabrikat Gisebo och är mycket nöjd med den. Här i trakten är det vanligt med enkelaxlat och stora hjul som sticker upp. Ännu vanligare med stakar som inte går att fälla. Inte konstigt att vajerkranarna har kommit i vanrykte då man ser hur andra tvingas slita som djur med lastning och lossning på sina primitiva finnkärror. Medan jag med min dåliga rygg kan lossa ett fullt lass grovt och långt sågvirke ensam på 10 minuter.
Min vajerkran köpte jag begagnad osedd från Sverige och till min förvåning hade den broms. Någon sådan hade jag aldrig sett i Finland så jag funderade vad det där var för dumheter. Efter första dagen i skogen med den skulle jag aldrig mer komma på tanken att köpa en vajerkran utan broms även om den var nästan gratis. Olycksrisken är mycket mindre än när andra kör utan broms och arbetet löper bättre med mindre ansträngning.
Hydraulsvängen är också bra. Den sparar mycket på kroppen då man kan lägga ned stocken var man vill på lasset. Med rätt teknik och hydrausväng är det sällan som någon bit fastnar med ändan under lasset. Det hände hela tiden innan vi byggde hydraulsväng på kranen.
Så..... du kom över riktigt fina grejor! Var rädd om dem!
Redigerat:
Förresten...... det är väldigt praktiskt att ha lunningsbanke på kranen. Jag har satt fast en krok i lidertaket att hänga bommen i och satt lyftkrokar med spärr på stagkättingarna. Då kan jag enkelt haka fast bomändan i taket och sänka ned kranen och ta loss bommen med stagkättingar och allt från kranen utan att behöva lyfta någonting. Jag har också monterat en kraftig plåtlåda för lunningskedjorna på kranramen.
Med bommen borttagen får jag en kort behändig maskin att vinscha och lunna ut vindfällen med där man inte kan eller vill köra med kärra. Extralångt virke för timring i längder upp till 9 meter brukar jag också lunna ut.
Vet inte om du behöver det här men det fungerar bra.