Skogsvagn (Huggarvagnar)

BMF skogsvagnar - någon som provat?

38 inlägg 33640 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

430kan  
#633399
1585050357_20200305_121502.jpg


BMF 10t2pro + 720 kran med ytterligare lite attiraljer funkar även som flis-ekipage, -skyttel, -skotare, -gudarna vete vad :-ss

FTG
Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

430kan  
#633402 ...ej heller rynkar den sig inför 9m furustock =))

1585051132_20200123_154440.jpg

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

430kan  
#633409 Skämt och bilder åsido, min relation med en BMF 10t2pro + 720 kran sträcker sig nu två år tillbaks i tiden. Skalden Jonko är en vis man, vars ord tidigare i denna tråd sammanfattar väl även min erfarenhet. Rejält järn med bra svets och färg, lite hastigt ihopskruvad kran som krävt en hel del efterdragning av allt med en bult eller slang på. Vippen/stickan/"second boom (enligt fabriken)" skulle behöva en biceps av något grövre kaliber.
Det gick så långt att jag blev förbannad efter att ha väntat 18 månader på vissa garantiåtgärder och slutligen fick en faktura på ÅF's fallerade försök till att lösa en del problem. Vikingablod, sydländskt temperament samt viss erfarenhet av internationell kontraktsförhandling ledde till "riven faktura" samt en lätt fabriksvälsignad trimning av övertrycksventilen från 180 till 190 bar (inte fan hjälper de så mycket, ojdå va sa ja nu 😱).
Fabriken hjälpte mig, medvetet eller ej, att förstå att kranen tål mer biceps än vad som den levereras med. "I centrala Europa där de har tyngre trä kan de levereras med en grövre cylinder till stickan", fritt översatt, och det utesluter jag inte att den kan få då det blir aktuellt med slutavverkning av bok. Kranen lyfter det den ska "på rak arm" (utsträckt kran) enligt specifikationen som en vanlig kund kan se men, vägen att komma dit är en annan sak!!! Dvs att räta ut kranen från bädden/redet till högst upp i lavan/avlägget är värre. Kolla gärna era kranar av annat märke, ytterst få anger att du kan hantera max last y utsträckt läge även i andra positioner, jag har gjort det och minns bara en som är tydlig gällande detta.
Hur som haver, vagnen har givit valuta för pengarna, jag vet att jag kan sätta dit en grövre cylinder och att det ska hålla, med det lever jag just nu under (den tillfälliga?) vapenvilan med min ÅF i norra Skåne. 😈

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

jonko  
#633716 Ja typ alla skruvar och kopplingar behöver efterdras. Kranpelaren är ett fan å dra på alla kärror tycker jag, men på den här har jag inte riktigt alls förstått hur jag skall lyckas dra dom som folk. Insexa M20 tror jag det är, 50% går att dra. men de andra är nog inte i sina 685nm eller vad de skulle dras med...
Dock, så är det aldrig kul på någon vagn tycker jag att dra dom.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Forestboy  
#633974 Jängorna på de flesta ställen dåliga.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Forestboy  
#633977 Mf 690 bmf 705

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Forestboy  
#635673 Nästa konstruktionsfel var genomgång av kabeln för propostyrningen vid spakarna. Vass plåt skaver av kablaget under spakarna..

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677384 Man behöver inte lasta så hiskeligt. Det går att köra en vända till. Hittade tråden för att det finns en BMF vagn på Klaravik.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).