SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149332 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#558938 Idag kom verkligen våren for fullt. Godt med sol och varme!
20190327_134634.jpeg

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#558948 Härligt!

Är det backkamera och/eller arbetsljus bakom plexiglaset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#558953 Stämmer. Både kamera och ljus.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#561687 KRPAN tillverkar skogsvagnar, kranar och vinschar i östra Slovenien (en bit söder om Maribor).

Deras största vagn heter GP 15 D, en skogsvagn med totalvikt 15ton (egenvikt ca 3ton). Den går att få med 2ND eller 4ND, dock verkar 550/45-22.5” vara största däckdimensionen som erbjuds.

Hittar inga bra bilder på GP 15 D, men nedan syns mindre GP 12 D.

1555093483_490e8c93-98de-4c65-93fa-f55c8d10d4f6.jpeg


Ingen lycka med att finna film på GP 15 D heller, men lite krankörning med en GP 12 D med BB5 på framhjulen hittade jag.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#561691 Trevligt med all info du lyckas finna fram ss0803. :-bd
Tycker ochså det er konstig att flera tillverkare knappt har en bild att visa av sina proffsvagner, för inte att tala om mangel på filmar, det verkar både konstigt och slarvigt, om du frågar mig. :sad:
Skulle tro att om man önkar nån försäljning, så hadde dom lagt ut lite filmar helt gratis på YT, var dom kan nå en mycket stor public.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#561821
stegmaster skrev:Skulle tro att om man önkar nån försäljning, så hadde dom lagt ut lite filmar helt gratis på YT, var dom kan nå en mycket stor public.

Precis!

Det är genom youtube jag hittat alla vagnar i tråden som inte är kända i Sverige. Men oftast upplagda av kunder eller privatpersoner, inte av tillverkarna själva.

Kesla är ett bra undantag, de har en ganska aktiv youtube-kanal. De är dock inte så snabba på att uppdatera sin egen hemsida. Finns fortfarande ingen uppdaterad katalog på nya vagnarna som lanserades förra sommaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561824 Litekonstigt att inte fler jobbar mer med filmer på you tube.
Hittar tex i princip inget av Mohedas större vagnar o kranar på tuben

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#561854
gnisten83 skrev:Litekonstigt att inte fler jobbar mer med filmer på you tube.
Hittar tex i princip inget av Mohedas större vagnar o kranar på tuben

Håller med. Att leja in någon som dokumenterar och klipper ihop material skulle kosta småsummor för företagen. Och troligen skulle försäljningen och säkert intresset öka markant för produkterna.

Lantmännen har gjor lite videor med Gunde, men huvudpersonen är herr Svan och inte maskinerna. En rejäl genomgång av maskinerna är det man önskar. Görs många utförliga videor om elektronik, samma koncept borde gå att applicera på skogsprodukter.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561881 Ja, mekanikern på jobbet hittade tex en 15 min lång instruktionsfilm hur man ställer in en färgsensor så den klarar av att skilja mörkblått från svart.
Betydligt mer lättförståeligt än manualen som följde med, båda på engelska visserligen

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#566235 Uppdaterad Kesla katalog länkad nedan, dock bara på engelska än så länge.

kesla.fi

Mest intressant för denna tråd är att navdrift med nya vagnsprogrammet endast går att få på största 144. 2ND resp. 4ND fortfarande valbart.

Tidigare gick det få till både 102 och 122.

Kanske logiskt att bara erbjuda navdrift tillsammans med största lastredet, jag skulle inte speca en 144ND med mindre än 600-hjul och då stämmer totalbredden på vagnen bäst med breda grinden på 144.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#566268 Gissar att dom vil kunna bjuda på 3 mer olika modellar, så derav har dom gjort så.
102 och 122 var i prinsipp samma vagn, var båda kunne köpas med 600 hjul, 4ND och samma lastredet.
Enda skillnaden var att 122 hadde aningen grövre innfastningsplatta til kranen, så den kunne ha snappet större kran.
Ser att dom even skippat helt prog25 gripen (som var standard på 304/304t) så alla dom större kraner har fått prog26 vilket ju er bra. (fast min pro25 har funkat fint eftar jag fick en starkare bult, efter å ha bytt 2 gånger tidligare), då jag tror prog26 er en mycket proffsigare grip.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#566854
ss0803 skrev:
Relaskop skrev:Om inte det är så at det är samma ventil. Blev lite osäker nu,for jag ser det sitter et t-stycke der. Ska klura ut det när det finns tid

Ja det ser det ju ut som.

Det där vore intressant om du kunde reda ut!

Har du lyft på luckan till driftventilen @Relaskop?

Vore intressant att veta hur Kronos kopplat hydrauliken på din 4WDH.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#566880 Inte dom beste bilderna,men går kanske klura ut ändå [emoji1]
20190322_130630.jpeg
20190322_130646.jpeg
20190322_130653(0).jpeg

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#566979 Tack för bilderna!

Något förvånad, då jag var relativt övertygad om att det satt en EX38-ventil med 4-sektioner i din vagn.

Det följde inget hydraulschema i dokumentationen som kom med vagnen?

Nu återstår att fundera ut hur hydrauliken är kopplad, finns väl bara två huvudalternativ.

Det mest logiska vid första tanke är att 4WDH bara är en påbyggd 2WDH. Alltså ett ena sektionen styr höger framhjul och den andra vänster. Detta ger hydraulisk diffbroms mellan sidorna. Bakhjulen är i detta fall kopplade via respektive T-stycke på sektionerna, alltså ingen diffbroms mellan fram- och bakhjul inom samma boggi. Problemet med detta hydraulschema är att vi vet att vagnen går ställa om mellan 2WD och 4WD. Om både fram- och bakhjul går på samma sektion måste det finnas ytterligare enklare ventiler på ömse sidor nedströms som kan strypa oljan helt till de bakre navmotorerna för att halvera dragkraften och dubbla farten.

Den andra varianten är att ena sektionen styr framhjulen och den andra bakhjulen. Det ger enkel övergång mellan 2- och 4-hjulsdrift, det är bara att köra ena eller båda sektionerna. Stora problemet med denna variant är att funktionen av den hydrauliska diffbromsen förloras mellan höger och vänster sida. Diffbromsen verkar då istället mellan fram- och bakhjul inom respektive boggi när driften på alla 4 hjulen används.

Någon med bättre hydraulisk förståelse som inser hur det är uppbyggt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#567035 Jag er rätt overtygd om at denna har 4 sektioner. Kanske inte framgår spesielt bra på bilderna. Jag er ingen ekspert på hydraulik,men lite har jag pyslat med i ett antal år. Vad får dej at säga at det inte finns 4 sektioner på denna? Ska inte säga att du tar fel, men i så fall tycker jag det er konstigt. Oavsett fungerer driften så at det alltid er minst ett hjul på båda sidorna som spinner om det tappar grepp, men aldrig bara på en sida. Så det finns nog en slags spärr for höger/vänster, men inte fram och bak. Ska forsøke ta bättre/fler bilder ved anledning, så kanske vi kan bli lite smartere

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).