Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42535 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#545003 Tycker det var en fin jamförelse du gjort. :-bd
Even om några kör med annat tryck (fast dette inte rekommanderas av motortilverkare), så er 175 bar ett vettigt tryck, då dette er va det bör ligga på av dom tilverkare jag har kollat.
Sen finns det ju andra som inte kan köra 100L/min på grunn av snål slid, liten pump, klena slanger, men en interessant jamförelse hur som helst.

En sak jag undrar på er om alla ni andra kör drivningen igjenom en slid i ventilpaketet, eller er det bara Farma??
Så er det inte på min Kesla va jag fatter rett.
Den har stor el. ventil (innan ventilpaketet) som delar flödet til kranen eller drivningen, så alt flödet kan gå til kranen eller drivingen, en såkallt körventil, som kostade ca 10tkr ekstra va jag minns.
Så på detta vis kan man köra upp til 100l/min til drivningen.
Dock er drivningen on/off för fram/back, och hastighet justeras endast med varv på traktor eller pto (540/540E)
Min pump gir 75l/min vid 540 rpm på pto, då snurrar pumpen vid ca 2000rpm (växel 3:8), och pumpen tål 2800rpm, så man kan gasa upp traktoren til 1800rpm och pto på 540E (750varv), så får man ca 2800 varv på pumpen, som då gir ca 96L/min.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545025
stegmaster skrev:En sak jag undrar på er om alla ni andra kör drivningen igjenom en slid i ventilpaketet, eller er det bara Farma??
Så er det inte på min Kesla va jag fatter rett.
Den har stor el. ventil (innan ventilpaketet) som delar flödet til kranen eller drivningen, så alt flödet kan gå til kranen eller drivingen, en såkallt körventil, som kostade ca 10tkr ekstra va jag minns.
Så på detta vis kan man köra upp til 100l/min til drivningen.

Framkom ju i Farma tråden att deras största vagn, 16T, använde samma ventilpaket EX38 men med två sektioner till driften istället för bara en.

EX38 hanterar 150 l/min totalt, men max 100 l/min på en sektion. Det innebär att det finns 50 l/min tillgängligt per drivmotor med en sektion, med två sektioner finns max 75 l/min per motor tillgänglig.

Att köra driften genom en eller två sektioner på ventilpaketet är en bra lösning (och ekonomisk fördelaktig).

Keslas lösning är ju dock mer påkostad med en väljarventil som skickar oljan antingen till drift- eller kranventil. Men det blir fler komponenter med ett eget ventilpaket med 2 sektioner eller en delningsventil för att skicka oljan till respektive drivmotor.

Fördelen med separata ventilpaket är också att det går få olika hydrauliska funktioner till drift resp. kran, tex hydraulisk diffspärr till driften.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545042 Vad menar du olika hydrauliska funktioner som du skulle få i ett separat paket kontra ett stort gemensamt med kran o ev stödben?
En skillnad med ett gemensamt att du får samma systemtryck på kran o drift de behöver de inte vara annars

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545072 Ja precis, olika tryck till kran och drift är en fördel. Kanske ännu viktigare med navdrift dock, då BlackBruin går köra på 300 bar kontinuerligt.

En annan fördel kan vara att det går välja en ventil med flowsharing-teknik för driften för att få till hydraulisk diffspärr. Exempel på mobilventiler med flowsharing är Hydrocontrol EX38 och Walvoil DPX.

Till kranen kanske man hellre väljer en ventil med hög styrningsprecision som Parker L90 eller Danfoss PVG 32.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

olli  
#545085
ss0803 skrev:
JohannesG skrev:Ska man vara lite petig har Weimer två rullar. Den du räknat på är den stora för "småhjulen" (500/50-17) Jag har de "riktiga" hjulen (500/45-22,5) Den rullen är 24cm i diameter. Och vid eget hydraulsystem körs den med 200bar. Vet att vi tidtagare räknat ut att det blir ganska precis 2ton.

Jag får det till 4.6 km/h och 2.0 ton redan med 175 bar för 24 cm rullen, så kring 2.3 ton borde du få ut om du kör din vagn med 200 bar.
Fråga?
Var mäts diametern på drivrullen? Utanpå "drivjärnen" eller där dom är svetsade på rullen. Borde ha viss betydelse eftersom drivjärnen ju går ner ett par centimeter i däckmönstret.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545089
olli skrev:Fråga?
Var mäts diametern på drivrullen? Utanpå "drivjärnen" eller där dom är svetsade på rullen. Borde ha viss betydelse eftersom drivjärnen ju går ner ett par centimeter i däckmönstret.

Jag skulle säga centrum-centrum på drivjärnen (om de är cylindriska), men det är ju inte alldeles självklart att definiera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#545114 175bar är ju ett tryck som alla traktorer kan leverera utan problem. Men kollar man på de som har egna hydraulsystem så har flera tryck över 200 bar. Moheda ska ju ha närmare 3ton dragkraft och är ganska säker på att det är 500CC motorer. Gnisten83 kan säkert bekräfta detta. Då är det bara att räkna baklänges vilket tryck som används. Weimer går över rekommenderat tryck för motorn, men hävdar att de inte haft problem på grund av detta. Jag har inte märkt något än på min heller.

På min sitter ett NG6 block som opåverkat skickar all olja till kran. Påverkat skickas allt till drivningen. Nackdelen med detta är att kranen inte kan köras samtidigt som drivningen om man vill parera för kraftig lutning eller Flytta sig med hjälp av drivningen och köra kran samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545134
JohannesG skrev:Moheda ska ju ha närmare 3ton dragkraft och är ganska säker på att det är 500CC motorer.

Jag är väldigt tveksam till 3 ton.

Men 500 cc motorer är det ju, och med 240 bar så är de där!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#545198 Tippingpunktet verkar ligga rundt 400cc motorar va galler tryck på dom motorar jag har kollat til Robson drift.
Min motor på 405cc tål 175 bar, större går det nerat. typ 500cc 160bar (altså kontinuerligt tryck.), så kraften öker bara marginalt med en större motor enn 400cc.
Så ut från dette er ju smart att köra med en liten motor som Farma gör, då denna tål ett tryck på 210bar om den er av märket parker t.eks.
Even peaktrycket går ner med större motor.
Men det kan givetvis finnas motorar jag inte har kollat.
Men tror inte det er någon som kör 240 bar med en 500cc motor. :surp:

Annars er driftstrycket på min kran 190bar, men altså bara 175 bar til drivningen.
Ventil til kranen er Valwoil 100 DPX , körventil och motorar til drivningen kommer från Parker.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545241 Har inte mätt trycket på min 121a men när jag mätte på den gamle för att få den att fungera i mitten på 90talet så provkördes den via fler slid i kranventilen (175bar) och då hände det inte så mycket dragkraft.
När de sedan kom dit en väljarventil och trycket ökades så blev de rejält med knuff bakom 650in där traktorns låga tryck ibland inte orkade med vagnsstyrningen, en kolv o 160bar räckte inte ibland i - rörelsen.
Körde väl med drygt 210bar i driften i 20år utan problem med motorerna

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545244 På Farma's största 16-vagn kördes ju drivmotorerna på var sin sektion i kranventilen (EX38) enligt uppgift från Pete i Farma-tråden. Detta bör ge god hydraulisk diffspärr!

Jag kikade på hydraulschemat till Kesla 102HD och då ser det inte ut som det finns något som styr oljan kontrollerat till höger resp. vänster motor, jag gissar att oljan delas med en Y- eller T-nippel och därmed tar enklaste vägen. För Moheda hittar jag inget hydraulschema till driften, inte heller till Weimer.

Har stegmaster, gnisten83 och JohannesG provat om det finns diffspärr på sina vagnar? Borde vara rätt enkelt vintertid genom att ställa ekipaget så att det är isigt under hjulen på ena sidan och bättre grepp på andra. Aktivera driften och se om bara ena sidan slirar mot isen eller om det drar på hjulen även på andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#545253 På hydraulschemat för Farma finns en flödesdelare som delar flödet 50/50 mellan höger och vänster motor, så enligt schemat har den en typ av diffbroms, vill inte kalla det spärr för det blir det inte riktigt.

Kesla tror jag ska ha någon form av diffbroms. I alla fall enligt stegmaster, fast tror det var lite oklart hur noga han kollat detta.

Jag har provat, nästa för mycket. Finns inget jag inte skruvat på i min vagn :) Den är ju inte som alla andra om man säger så. Weimer ska ha detta, men jag har tyvärr varit tvungen att plocka bort min då flödesdelaren inte klarade flödet från båda håll och då bromsade istället. Väntar smått förtvivlat på en lösning från Weimer. Att köra utan är helt värdelöst. När det är sidolut och halkigt eller även bara halkigt börjar en sida slirar vilket resulterar i att hela ekipaget stannar. Med lass går det för det mesta bra. Men backa uppför med tom vagn blir ofta problematiskt då ena sidan får för sig att slira.

Du kan läsa en hel del om detta här och framåt i denna tråd, även hydraulscheman finns: JohannesG - Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545261 Äldre moheda har ett flödesdelarblock till motorerna som ger diffverkan, på mina nyare 121 sitter 2slid i en ex38 så även där finns flödesdelare

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#545270
JohannesG skrev:På hydraulschemat för Farma finns en flödesdelare som delar flödet 50/50 mellan höger och vänster motor, så enligt schemat har den en typ av diffbroms, vill inte kalla det spärr för det blir det inte riktigt.

Bra info, då kör Farma 1 sektion och flödesdelare på de mindre vagnarna och 2 sektioner, en per motor, till den största. Utbyggd EX38 kranventil.

JohannesG skrev:Jag har provat, nästa för mycket. Finns inget jag inte skruvat på i min vagn :) Den är ju inte som alla andra om man säger så. Weimer ska ha detta, men jag har tyvärr varit tvungen att plocka bort min då flödesdelaren inte klarade flödet från båda håll och då bromsade istället. Väntar smått förtvivlat på en lösning från Weimer. Att köra utan är helt värdelöst. När det är sidolut och halkigt eller även bara halkigt börjar en sida slirar vilket resulterar i att hela ekipaget stannar. Med lass går det för det mesta bra. Men backa uppför med tom vagn blir ofta problematiskt då ena sidan får för sig att slira.

Precis min tanke också, mycket dragkraft är alltid bra, men om det bara går till hjulen med sämst grepp gör det ju ingen större nytta!
Din tråd har jag ju läst, men hade glömt att där fanns så mycket info kring hydrauliken, tack för påminnelsen.

gnisten83 skrev:Äldre moheda har ett flödesdelarblock till motorerna som ger diffverkan, på mina nyare 121 sitter 2slid i en ex38 så även där finns flödesdelare

En bra lösning på din 121:a, blir samma typ av hydraulisk diffspärr som på Farma 16.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#545335

Tycker spontant att rullen set mindre ut på farmas 16t oxå, kanske den måste vara för där är ju 600/50-22,5 hjul

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).