Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246288 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#505165 Idag när jag körde satt jag och funderade på vad en brukar ta till för trix.

Något jag inte tror nämnts tidigare i tråden är att om du kör gallring och det är trångt, så brukar jag greppa knippet i ena änden. Då hänger knippet nedåt, och tar mindre plats så en kan snurra det runt träd och andra hinder. Viktigt är bara att se upp så att inte någon stock glider ur knippet och träffar något olämpligt (typ hytten)

Ska en plocka enskilda stockar brukar jag hålla gripen "lagom öppen" när den sänks mot stocken. Sedan försöker jag stänga gripen samtidigt som kranen går neråt, alltså att med gripspetsarna försöka följa stockens kontur. På så vis slipper du ta ett bett av underlaget, eller få med kvistar.

Ska försöka ordna en film som visar vad jag menar.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stefankarl  
#507373 Man får se upp på Moheda vagnen när man lägger ner kranan som på bilden här . Skyddet som kranen går ner och lägger sig på klarar inte av några hårda belastningar. Då går bultarna av som håller skyddet sedan klipper det av oljerören om man har otur ....

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stefankarl  
#507374
Mats Nilsson skrev:Såhär parkerar man en Moheda. Det är på svetsad en räl på ramen där kranen lägges mot. Känns bra stabilt.


Man får se upp när man lägger ner kranen så för skyddet klarar inte av några hårda smällar. Då går bultarna av som håller skyddet och sedan om man har otur så klipper skyddet av oljerören som ligger där under ....
Där behövs ett stabilare skydd och infästning om det ska hålla i längden ..
Mvh Stefan

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507452 Har detta knep varit med? Titta 3.50 in i klippet där man använder ramstyrning för att nå bättre framför traktorn..

Har inte prövat själv men ser smidigt ut samt det minskar risken att lägga kranen på traktorhytten:-).

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#507454 Vet inte om det nämnts tidigare, men i vissa fall är det bra att kunna göra så. Så ett bra tips. 👍
Dock tycker jag att 90% av tiden då man vill nå framför så har traktor och vagn fel vinkel så att det inte blir möjligt ändå. Behöver jag plocka virke i vägen brukar i alla fall jag köra med vagnen först och plocka bakom mig.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stefankarl  
#513108
Mats Nilsson skrev:Såhär parkerar man en Moheda. Det är på svetsad en räl på ramen där kranen lägges mot. Känns bra stabilt.

Det hade behövts en större styrning på mohedas vagnar när man kör med kranen i transport lägge tom . Den slits upp fort..

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#516365 Vad är vitsen med kättingarna här? :?: Bild från: https://www.instagram.com/p/BhEP9UQAUR3 ... ginglatvia

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Ängagärdet  
#516367 Motverka utböjning av målstakarna?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#516370 Ska erkänna att jag inte har en aning, men en liten gissning vågar jag mig på.

Det verkar ju som stakerna er veldig breda och gjordt för grot först och främst, så när man vil köra timmer med samma staker, så drar dessa kättingar stakerna i hop varandra lite.
Ser ut som att stockar inte vil lägga sig på rammen, utan alt virke i mitten av vagnen vil tyngas ner på kättingarna, som i sin tur minskar belastningen på stakerna som dras inn mot mitten av vagnen, som altså motvärkar att stakerna får stå ut med hela tyngden, när man kör timmer.
Dock bara min villa gissning.

Tycker dessutan att gripen ochså ser lite konstig ut?? eller brukar dom se ut så där på en moheda??
Konstiga proposjonar för att vara en vanlig grip, eller er det kanske en klippgrip??

Edit: Ängagärdet skrev samtidig och lyckas forklara alt på en linja. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#516372 Möjligt, men skulle vara intressant att höra från någon som vet. 😉

Tror inte det är grotstakar. Ser ut att vara en M151, kanske med 700 däck och då får stakarna den formen.

Lite annorlunda grip ja.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Bosse1  
#516373 Kanske självrensande antiglid :d

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

källshult  
#516378 På nittiotalet när jag bodde utanför Skövde och var lantbrukare där så var det en vinter vi hade avverkning maskiner på den fastigheten så skotaren som körde där hade länkar på målstakarna och det var till att dra in stakarna så det spände ihop lasset motverka att virket skulle glida bak det var en Valmet skotare kommer inte ihåg vilken modell året var 1992

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Blondin 750  
#516418 Jag har funderat på att sätta dit sådana kedjor på min Blondin men anledningen är att jag tror att det blir enklare att få ordning i lasset från början då det har en tendens att första knippet inte lägger sig tillrätta som jag vill. Ganska brett i botten och klen förstagallring är ingen bra kombo. Någon med erfarenhet får gärna kommentera.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#516419 Vet att jag sett det förr på någon skotare, men vet inte var och när, eller varför för den delen heller.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517271 Ser flera plus, hålla stålarna, förhindra glidning, som nån skrev, bättre ordning med första gripen klenvirke, samt mellanrum mot ramen för gripen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).