Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355896 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Bert1  
#782952 Kan även va så att är stolen bytt nån gång så trots där är en vridplatta så går det inte och vrida runt den

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Sture Andersson  
#783078
molnia skrev:Det var roligt att du fann tråden intressant,
Jo vi kunde vrida stolen 180grader när i köpte den. Jag kan inte säga om stol är orginal eller inte men jag har fått känslan av att stolspallen är det, Men kanske är luftfjädringen och stol utbytt någon gång?
Men jag har fått för mig att vändbar stol var ett försäljningsargument när X05orna kom så jag undrar hur er stol ser ut? Vad är det som hindrar att vridas mer än 45 grader? Tar stolen i något eller går inte vridet vrida mer?
Är inte säker på om bilden jag bifogar har varit med innan i denna tråden men såhär såg stolspallen och stol ut när vi köpte den.

Om det går att vrida stolen 45 grader ,måste det väl gå att få runt den med hjälp av en vinkelslip ,nått måste gå att kapa bort .
Men när du är igång bygg om den till pelare gjorde det på min, blev toppen .

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Amatörhuggare 62  
#783100 Plattan närmast mattan.
Ser den ut som en halvmåne ?? Då får man inte runt stolen. Än kan bara sneställa den. Till exempel vid plöjning pressning potatisupptagare. Bygg en pelare istället, så blir d toppen, eller ring runt till maskinskrotar å fråga om dom har nån begagnad.
Ja fick tag i en Ahme' pelare som ja hade i 605 an. Å sen flytta över t 6300a. Den ja har nu.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#799645 Bror, far o svåger har varit flitiga, jag har bara kunnat hjälpa till några korta stunder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#804113 Idag blev det storstädning i skogstraktorn. Och när vi ändå grejade blev det en ny lampa i hytten och så monterade vi äntligen en brandsläckare. Den har legat länge. Har inte hittat någon bra plats. Men idag så blev det av.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#804547 Fick lite tid över ida! Så tog tag i problemet med att motorsågen inte har nån bra plats i traktorn. Just nu så har den legat ivägen på golvet . Vill inte ha den på utsidan för ja kör några km på asfalt i vägsaltet. Har funderat länge och såhär blev det.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#804586 Blev el liten grej till 🤪. Ett fäste för filarna och en hållare till märk färgen! Den brukar nämligen ramla ur och bli överkörd.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#812635 Har funderingar på att lakera traktor. Lacken börjar bli tråkig har rullat i vägsalt i många år. Med vis risk att bli idiot förklarad så funkar jag på att byta färg!? Funderar på om set kan påverka priset negativt vid en försäljning.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jannee  
#812637 En välgjord lackering = proffsigt för och underarbete är ett måste, sedan tror jag inte färgen spelar så stor roll - om den inte är chockrosa.
Än viktigare är skicket,

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812667
Boman skrev:Har funderingar på att lakera traktor. Lacken börjar bli tråkig har rullat i vägsalt i många år. Med vis risk att bli idiot förklarad så funkar jag på att byta färg!? Funderar på om set kan påverka priset negativt vid en försäljning.

Gick faktiskt att få dom i annan färg än rött från fabrik.
Fanns som vit gul blå o grön, kanske någon fler kulörer men de är rätt ovanliga

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#812668 Hittade en bild

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

djkj  
#812998 Klart den ska vara klassiskt Valmet-röd. 😍
05- serien har en egen röd nyans som är väldigt klar-röd
Denna har jag kört med: https://www.kramp.com/shop-se/sv/p/valm ... --352508KR
Förutom att den är snygg så syns den ju bra i skogen också 👍

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#813052 Blev svarta fälgar ivarje fall. Nån som har ralnumret till 05 seriens röda?

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#813836 Svarta fälgar 😀 , spännande o se resultatet sen , även jag röstar nog för röd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#818900 En sökträff av valmet 705 på Google gav en text där ett par stycken fick min uppmärksamhet.
https://lantbruksnytt.se/hallbar-bekvam ... gsysslare/

"Jordbruksdraget är enkelt att sätta på och ta av utan att man behöver krypa under traktorn. När det inte används hänger det i frontviktsbryggan."


Det kan jag inte riktigt hålla med om, ca 30-40kg järn som ska hakas dit för att fästa jordbruksdraget...
Vilken del har de då fått fast i frontbryggan som frontvikt?

"Mellan luftfilter och hytt sitter batteriet som är på 12 V och 150 Ah. Lite för högt upp för att vara bekvämt vid service, men i gengäld en placering som gjorde det möjligt att dra in kablarna och montera huvudströmbrytaren i hytten."


Det är ju riktigt men vår har inte huvudbrytarrn inne i hytten utan ute i en motorkåpa på höger sida. Har någon av er huvudbrytataren i hytten?
Senast redigerad av molnia mån 20 nov 2023, 18:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).