Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353894 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681279 Absolut o bärighet
Hade 18,4/34 innan

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Erre  
#681280
gnisten83 skrev:Absolut o bärighet
Hade 18,4/34 innan

👍

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681336 I den vevan råkade de komma på Fmv 390 istället för 360, starkare längre o tyngre 😉

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

karledlund  
#695733 läst igenom hela tråden nu och funderade på en sak. hade ni möjligheten att kunna snurra runt stolen 180grader i hytten redan vid köp eller modifierade du något själv för att få det att gå? för på våran 505 så går stolen endast rotera typ 45 grader.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#696132 Det var roligt att du fann tråden intressant,
Jo vi kunde vrida stolen 180grader när i köpte den. Jag kan inte säga om stol är orginal eller inte men jag har fått känslan av att stolspallen är det, Men kanske är luftfjädringen och stol utbytt någon gång?
Men jag har fått för mig att vändbar stol var ett försäljningsargument när X05orna kom så jag undrar hur er stol ser ut? Vad är det som hindrar att vridas mer än 45 grader? Tar stolen i något eller går inte vridet vrida mer?
Är inte säker på om bilden jag bifogar har varit med innan i denna tråden men såhär såg stolspallen och stol ut när vi köpte den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

ananders  
#696138
karledlund skrev:läst igenom hela tråden nu och funderade på en sak. hade ni möjligheten att kunna snurra runt stolen 180grader i hytten redan vid köp eller modifierade du något själv för att få det att gå? för på våran 505 så går stolen endast rotera typ 45 grader.


Sitter troligtvis en spärr i vridplattan som gör att den inte går att svänga runt. Plocka bort själva sittsen så går det nog att se vad som är problemet.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#705743 Titta vad som har kommit fram från gömmorna från när man vad liten. 😀
$matches[2]


Hjälpte far med lite lagning av spaken till lastaren. Spak huset har spruckit då vi skruvat åt en låsskruv för hårt. Lika så hade förra ägaren dragit ett gängat hål runt i ventilpaketet så det var lagat med ståltråd och slangklämma.

Idag bytte spakhuset mot ett nytt, ny förbättrad spak placering då växelspak och lastar spak tog emot varandra. Och så gängade jag upp hålet i ventilpaket till större.
Nu är lastaren säkrad från tråkiga "driftstopp". Skulle bara ta tag i att få liv i 6/2 ventilen för 3e hydraulik. Den har inte fungerat för oss..

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705754 Ser ut som dom spakarna oie i sitt sortiment 👍

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#769492 Söker växelspakskopp/handtag till huvudväxelspaken. Brytaren funkar till snabbväxel men plasten är sprucken i bitar. Någon som har reservdelsuppgifter för jag hittar inte delen på sågro eller OIE.. ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Bert1  
#769494 Du inte kollat med Lantmännen?
Om det inte finns nytt så är det väl dom skrotarna som kan ha

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774244
molnia skrev:Jag vet inte vad kostnaden blev än för renoveringen.


Nu då? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#774538 Tror det blev ca 70 tusen. 😱
Men det åtgärdades så mkt mer än bara motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

svampbob  
#782134
molnia skrev:Söker växelspakskopp/handtag till huvudväxelspaken. Brytaren funkar till snabbväxel men plasten är sprucken i bitar. Någon som har reservdelsuppgifter för jag hittar inte delen på sågro eller OIE.. ?


Hej, hittade du något. Min brytare till snabbväxeln flög i bitar i helgen. Någon som vet om det räcker att köpa bara själva brytaren.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782177 Är inte helt säker men har för mej att brytaren finns lös hos lantmännen, men de var ett bra tag sen jag kollade

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782930
karledlund skrev:läst igenom hela tråden nu och funderade på en sak. hade ni möjligheten att kunna snurra runt stolen 180grader i hytten redan vid köp eller modifierade du något själv för att få det att gå? för på våran 505 så går stolen endast rotera typ 45 grader.

Årsmodell på din traktor? Fick nyligen veta att det inte var standard på de första årsmodellerna med helt snurrbar stol.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).