Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355424 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#267184
Mangan skrev:Hur gjorde du panoramabilden? Fint blev det i alla fall. Mycket röta tycks det vara gott om.

jag tog och la ihop dem med en funktion i adobe photoshop CS4.
File-automate-photomerge...

jo det har gått rotröta i det skiftet. Vi kände till att det var en del röta i den granskogen som är i mitten av skiftet men vid stormen i höstas så gick det omkull 20tal träd. Och då började vi se omfattningen av det. stormluckan blev bara större och större för vi hittade ju "rötna" granar bredvid. Sen började vi gå igenom ett parti i början av skiftet där det var majoritet tall. Ju fler granar vi fällde desto mer rotröta hittade vi. Så all gran åkte när där det var mest tall. Södra var förbi och tittade för någon vecka sedan. De föreslog slutavverkning hela skiftet (förutom där vi gått igenom tallskogen) ,pratades om 1500kubik.
jag har inte varit längst ner på skiftet mot sjön och tittat sedan södra sa detta. Men jag vill minnas att det är mer tall där. Granen är ju inte någon idé att spara när det är röta i den men jag gillar inte att sopa omkull all tall även där nere mot sjön.
jag gillar det inte riktigt då det innebär kal skog på ca 1/3 av gården.

cinom skrev:Alltid roligt med bilder!!
Hur har ni folk löst det med fastsättning av ventilpaketen till era huggarvsgnar!
Skulle vara kul å se olika idéer om detta på bild!??!


antar du sett denna tråden?
viewtopic.php?f=9&t=17970

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#267240 Japp har allt sett den, men var inte så rolig information där..
Vill ha lite mer Valmet x05 /x55 specifik information.. =P

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Mikael A  
#267446
loppan skrev:
cinom skrev:Lite off topic!!

Min han ju bara gått 7500 timmar nu.
Bild från november.

Tjusigt ekipage och traktorn blänker det ju om. Man kan ju faktiskt vaxa traktorn efter tvätt också. :grin:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#267525
cinom skrev:1988
Det var året som man som liten Parvel fick hoppa in i den några år gamla 505:an för 4mils hjulande till "Terrama" (dåvarande Odal-maskin).

Lycklig som få satt man där på en bilstol på golvet. i förväntan om att få se och åka i den nyköpta 505 GLTX:en hem.
Liten parvel som man var då, så kommer man inte ihåg så mkt mer än så men nog om det så nu till sak.

Minns att ratten byttes ut innan vi hjulade hem med nyköpet.

Sitter en 35cm ratt i traktorn så frågan är vad har ni för ratt i era x05:or eller x55:or??

Varför frågan kommer upp är för att jag lyckats övertala svärfar till å sälja Case.n å fått honom till å köpa en riktigt traktor istället. :wink: (blev en 755:a)

Men den har ju en hiskeligt stor ratt!!
Blir trång vid krankörning.
Tror bestämt att ratt-fällningen är ombyggd på 505:an också då den går att fälla så den tar i pennfacket!
Vilket medför att man kan köra bak stolen till max i bakvänt läge.

Funderar på om det var en tillbehörsratt som monterades när vår 505:a när den köptes eller om det är från t.ex 405. Då jag vet att dessa har 35cm ratt, dock vet jag ej om splines är lika!!

Har ni annat förslag på passande ratt??

Mvh
Christian (ny här i detta trevliga forum)


Jag har tagit en ny ratt från Valtra 6850 till min Valmet 805 blev kanon. :lol:
www.sagarden.n.nu :wink:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#267537
cinom skrev:Japp har allt sett den, men var inte så rolig information där..
Vill ha lite mer Valmet x05 /x55 specifik information.. =P


Starta en ny tråd så ska vi bomba dig med info och erfarenheter och intryck och tips och fördelar och nackdelar finns vä :wink: ll inga..

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#267539 Lutar åt det.. :-)

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#267605
HÅkan N skrev:
cinom skrev:Japp har allt sett den, men var inte så rolig information där..
Vill ha lite mer Valmet x05 /x55 specifik information.. =P


Starta en ny tråd så ska vi bomba dig med info och erfarenheter och intryck och tips och fördelar och nackdelar finns vä :wink: ll inga..


cinom skrev:Lutar åt det.. :-)


Den här kanske är nått som faller dig i smaken!? Om inte annat kan du ju ställa frågorna där och fortsätta bygga vidare på den tråden! :smile:
viewtopic.php?f=107&t=14698

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#273820
HÅkan N skrev:
cinom skrev:1988
Det var året som man som liten Parvel fick hoppa in i den några år gamla 505:an för 4mils hjulande till "Terrama" (dåvarande Odal-maskin).

Minns att ratten byttes ut innan vi hjulade hem med nyköpet.

Funderar på om det var en tillbehörsratt som monterades när vår 505:a när den köptes eller om det är från t.ex 405. Då jag vet att dessa har 35cm ratt, dock vet jag ej om splines är lika!!

Har ni annat förslag på passande ratt??

Mvh
Christian (ny här i detta trevliga forum)


Jag har tagit en ny ratt från Valtra 6850 till min Valmet 805 blev kanon. :lol:

http://www.sagarden.n.nu :wink:


det funkade med en ratt från en valmet 6850 utan att förändra något?
hur stor skillnad är det i storlek?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#273821 35 i vår 40 i andra!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#278076 idag så kvistade jag efter en underröjning. Ville ta vara på undertryckta granar och enar innan skördaren kommer och krossar allt i sin väg. Men man blir lite stressad av att veta att både skördaren och skotaren är i början på skiftet. :-w
någon miss i kommunikationen gjorde att vi trodde de skulle börja först i maj med detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#278078 Trist när det blir missförstånd! Men trevlig bild!
Skulle vara kul att se hur ventilpaket sitter också! :-)

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#278079 jag/vi är jagade av denna....
20140425_1558R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

cinom  
#278080 Lite stressande kanske??

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#278082 ja det är lite trist, inte nog med att det är lite känslosamt att se all skog åka omkull. Jag ogillar såhär stora avverkningar men vi hade inte mkt till val pga. rötan.
men det var även stor del av det som var mogen. det är mest synd att vi inte hann med en gallring för ca 10 år sedan. men det var mest stormfällt som gav oss jobb då.

jo fästet har jag visat på sida 4 i denna tråd, här är en länk.
viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=45#p126316

he he stressande, tja men i morgon kör de ju inte så då kommer jag ifrån dem.. :lol:
jag var helt slut efter 3 tankar med sågen ikväll.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#278123 Tråkigt det här med rötan. Nu kan det ju bli så att man slutavverkar tidigt för att hinna före rötan och känslan av att; Rädda det som räddas kan. Gjorde förstagallring en kall vinter med motorsåg i slutet av 90-talet och nu i höst gjordes en 2-gallring med maskin och det var mycket röta i beståndet så nu står man där vankelmodig och inte vet hur man skall göra.
Trevlig och informationsrik tråd i övrigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).