Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355580 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#257384
rikard_e skrev:Lätt hänt , lätt igen ! :wink:
Hoppas det går att laga lätt.

Är du nöjd med kedjorna du har på framhjulen?


jo det ska gå att laga lätt, eller.. ja... under-upp svetsningar är ju inte lätta men det är inte så mkt förarbete för att svetsa det. svetsjobbet överlåter jag åt någon annan.

kedjorna är förmodligen griper-x av någon äldre modell. de biter fruktansvärt bra. skrämmande vad 705;an bara tuffar på.. (tills någon klåpare kör den över rotvältor) :roll:

gnisten83 skrev:Förvånad att du inte krökt till dom innan som dom sticker ut :shock:
Nu när jag kollade på din bild innefrån hytten så såg jag att ditt yttre såg hänger rätt långt ute, inga grenar som vill bryta av triobraken på den?


Vi har inte kört så mkt i skogen sen traktorköpet.
jo den yttre sågen är längre ut än vad din är. jag blev fundersam på om detta är en bra lösning redan när jag byggde fästet. men fick den inte så mkt längre in då lastarens fäste avgjorde. Det skogsprojektet vi har gjort i vinter har varit väldigt öppet så än har det gått bra. Sen fick ena 346;an magsjuka eller nått :x .. så den är hemma sen en tid. så mesta delen har 242;an utan triobrake suttit ytterst.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#257462 Jag har mina fotsteg kvar fortfarande =) jag ha tryckt till det ena en gång men annars har det klarat sig fint, men det kommer säkert hända förr lr senare.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#257506 Nu vet jag inte hur man citerar på telefon men vad menar du med under upp svetsning molnia? Hade du inte fotsteget löst!? Det sitter väl bultat eller kommer jag ihåg fel? Jag är inte hemma heller så jag kan inte kolla hur det ser ut på våran.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257511 Fotsteget är bultat i ett fäste i tanken, kanske fästet med är kass?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#257521 Det bästa är att helt skruva bort de nedre fotstegen, och istället montera ett flexibelt fotsteg med bultar i det övre. Jag använde mig av gummiskär till snöplog (moddplog), och de tål hur mycket påkörning som helst, då de bara viker undan. Samtidigt är de så stabila när man går på dom, att det fortfarande är bekvämt insteg i traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#257661 jo de är som ni säger bultat i ett fäste som är svetsat i tanken. Det är fästet som har spruckit på ena sidan. verkade som stubben tog så nära bulten att inte något kröktes utan bara sprack. så fotstegen blev då "ledade" i den andra bulten, vilket gjorde att jag ville ta bort de innan jag körde ur skogen. så att jag inte fick staget i ena framdäcket.

Om min far inte hinner laga det (har blivit pensionär) så vill jag sätta dit en slitbana från ett bildäck så är problemet ur världen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valfridsson  
#257717 Ah, då förstår jag!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#258361 Har fotsteget blivit svetsat?

När jag monterade lastaren på min traktor så fick jag samma problem :x
Det går ett stort plattjärn under traktorn som binder ihop dom båda lastarfästena.
Detta plattjärn gjorde att orginal fotsteg blen sänkt ngr cm.

Jag tyckte det blev för lågt och det hade alltid varit ivägen när man körde i skogen.

Så här löste jag det :smile:

Först skar jag av själva fotsteget från orginal fästjärn och svetsade det på ett fyrkantsjärn jag hade liggades i skrothörnan.

fotsteg 1.jpg


På detta järn svetsdes en platta och överst en bit u-järn.

fotsteg 3.jpg


fotsteg 2.jpg


Detta u-järn passar precis att trä över det stag som går från lastarfästet bak till bakaxlen.
På staget fästes ett litet järn som bilar en klack i framkant och i bakkant loppade jag dit ett litet rundjärn i överkant.
Dessa två saker hindrar fotsteget att glida framåt eller bakåt på staget.

fotsteg 4.jpg


När jag vill hänga dit fotsteget så träs det på lite snett.

fotsteg 5.jpg


Så här ser det utt när det är på plats.

fotsteg 6.jpg


Den lilla bulten som syns i underkant på staget är en ren säkerhetsdetalj.
Fotsteget blir kvar även utan bulten.

Vintertid har jag ingen bult och då tar man av fotsteget på ett ögonblick.
När det ska köras i skogen så tar jag väck fotsteget och lägger det i lådan på vagnen eller låter det bli kvar i verkstan.
Det blir högt att klättra in i traktorn men det är mkt skönt att slippa tänka på kröckta steg när man kör över en stubbe eller sten :P

Lessen molnia, bara en liten pik :oops:

Så här ser det ut med fotsteg.

fotsteg 7.jpg


Och så här utan.

fotsteg 8.jpg


Denna lösning har fungerat bättre än jag någonsin vågade hoppas på när jag började skära sönder orginalfästet till fotsteget :grin:

Har bara gjort detta på vänstersidan för på högersidan går jag nästan aldrig in i traktorn, borde kanske ta molnias ide om att göra en låda innanför dörren på högersidan :P

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

OlaE  
#258401 Har inte heller några fotsteg till Valmeten.

Man får minsann klättra på däcken. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#258404 Sedär så smart gjort! :mrgreen:
men när du inte har bulten i staget, vinglar staget inte i sidled då?
vet inte om steget blivit lagat. han var och manuell högg i veckan vet jag.
var hos min far i början på veckan och vi diskuterade steget lite.
Han tyckte det skulle funka med original fotsteg.... :???:

jag behärskar inte den transformator-svets som funkar hemma. så länge som mig-svetsen är trasig så får min far svetsa. ...och då får även han laga det om det går sönder igen. :lol:


jag tar inte illa upp för en pik, det är lugnt. :wink:
vet inte om du nämnt det innan, har du bukplåt hayabusa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#258620 Nä fotsteget är stadigare än jag vågade hoppas på även utan bulten.
Tack vare att armen är svetsad på sidan av steget så ju mer man trör på det ju hårdare tryks det mot klacken :P

Och nä jag har ingen bukplåt, har blivit nån repa på tanken :cry:

Har funderat på att göra en bukplåt men har inte blitt av plus att det känns som ett stort jobb för mig.

På nästa traktor kanske?? :smile:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

rikard_e  
#258672
molnia skrev:
rikard_e skrev:Lätt hänt , lätt igen ! :wink:
Hoppas det går att laga lätt.

Är du nöjd med kedjorna du har på framhjulen?


jo det ska gå att laga lätt, eller.. ja... under-upp svetsningar är ju inte lätta men det är inte så mkt förarbete för att svetsa det. svetsjobbet överlåter jag åt någon annan.

kedjorna är förmodligen griper-x av någon äldre modell. de biter fruktansvärt bra. skrämmande vad 705;an bara tuffar på.. (tills någon klåpare kör den över rotvältor) :roll:

gnisten83 skrev:Förvånad att du inte krökt till dom innan som dom sticker ut :shock:
Nu när jag kollade på din bild innefrån hytten så såg jag att ditt yttre såg hänger rätt långt ute, inga grenar som vill bryta av triobraken på den?


Ja det ser ut som gripper-x , du behöver inte laga dom så ofta?
Köpte kedjor ifrån samma ställe som gör gripper-x , tvärlänk som jag har lagat mer än jag kört
Vi har inte kört så mkt i skogen sen traktorköpet.
jo den yttre sågen är längre ut än vad din är. jag blev fundersam på om detta är en bra lösning redan när jag byggde fästet. men fick den inte så mkt längre in då lastarens fäste avgjorde. Det skogsprojektet vi har gjort i vinter har varit väldigt öppet så än har det gått bra. Sen fick ena 346;an magsjuka eller nått :x .. så den är hemma sen en tid. så mesta delen har 242;an utan triobrake suttit ytterst.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#258717
rikard_e skrev:Är du nöjd med kedjorna du har på framhjulen?


molnia skrev:kedjorna är förmodligen griper-x av någon äldre modell. de biter fruktansvärt bra. skrämmande vad 705;an bara tuffar på.. (tills någon klåpare kör den över rotvältor) :roll:


rikard_e skrev:Ja det ser ut som gripper-x , du behöver inte laga dom så ofta?
Köpte kedjor ifrån samma ställe som gör gripper-x , tvärlänk som jag har lagat mer än jag kört


låter riktigt trist,våra har hållit sedan vi köpte dem helt utan problem.
vad är det som har hänt med dina kedjor? öppnar sig länkarna eller?
våra var ju begagnade när vi köpte dem, färgen fanns/finns fortfarande kvar på sidorna men vi har snart nött ner dubben på dem. Vi har pratat om att det skulle vara kokt att svetsa med pinnsvetsen och speciella pinnar som ger en hårdare yta på dem innan vi har nött ner i länkarna. en tanke var att höra med en metall firma jag vet har en plåtklipp/stans och se om de får utslag/brickor av lämplig storlek att svets på som alternativ istället för hårdmetall-pinne.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

rikard_e  
#259152 Mina gick sönder i öglan mellan sidolänk och tvärsgåendelänkarna, så det var ju bara att sätta i shackel, men det gick nog åt 15-20 shacklar. sen gav jag fan i det, fick tag på kvalitetskedjor, piggkedjor.


Jag vet inte alls hur det blir att svetsa i den, om man tar bort härdningarna.
Men det är bra att veta om man ska köpa nya vid traktorbyte!

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259157 Har inte svetsat i länkar bara i ringkedjor o de höll bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).