Traktorer och processorer

Dax å handla skogstraktor

13 inlägg 8693 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dax å handla skogstraktor

drängafan  
#116574 Tjenare har efter å kört runt med en bm700 i skogen nu kommit fram till att jag ska byta till en valtra!!
Nu undrar jag vad man ska välja för modell ska tya dra en 8tons vagn utan drivning å meningen är inte å konkurera med en skotare!!
Utan köra hem ved å köra i hop de gallringar man gör själv för vintern brukar bli ett 100tal kubik funderar på en A95 eller en A75 kan de va något å satsa på?
Tacksam för funderingar å svar 8)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Hamstr  
#116575 Min farbror har en a75 med lastare och en palms 8 tonns vagn som jag nästan kör lika mycket som han :smile: funkar jätte fint i skogen,det enda jag kan klaga på är väll att det är lite trångt att snurra stolen men när man väl kommer runt så sitter man skapligt bra :wink:

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

drängafan  
#116576 ok ja jag är nästan 2m lång men kan säga att de mesta måste va bättre än å sitta på ratten hopsjunken som en 100åring i 700an :D
Ska kolla på en a95 å en 75 i morron så får vi se hur de går!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

New holland patu  
#116577 Bara onödigt att köpa en med stor motor som drar massa diesel, mororstyrkan i A75 räcker gott och väl. Så stora hjul som möjligt är min rek. och givetvis bra hydrauloljeflöde. Vet inte om det finns olika varianter på valtrorna.

Användarvisningsbild

Re: Dax å handla skogstraktor

Torparn79  
#116579 handlar det om nytt eller begagnat??
ska du handla begagnat så skulle jag hellre titta på 6000-serien eller ersättaren till den..

bra mycket rymligare hytt på dom..

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Hamstr  
#116580 a75ans motorefekt räcker bra i skogen, på väg skulle det inte skada mad några hästar till :wink:
jag är ca 175cm nu(snart 15år så man kommer nog bli längre)och har strl 43 i skorna så för mej funkar det bra men om du är nästan 2m så kan det kännas trångt när du vrider runt men bättre än 700an är det garanterat :grin:

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Nicke Nyfiken  
#116601 Jag rekomenderar turbinkoppling det är suveränt i skogen, skall du köpa nyare se till att det är kopplingsfri fram och back.
Jag är jäkligt nöjd med framkomligheten med min gamla valmet, bra markfrigång, bra hytt med plant golv.
18-4-34 är att föredra framför 16-9-34.
80-85 hk räcker gott i skogen
Men du kör ju 700 idag så du vet nog bäst hur mycket power du vill ha.
Jag hade hellre gått på modell större typ A95 eller 6400, iofs kostar det lite diesel, men med 100m3 gallring om året så spelar bränsleförbrukningen knappast roll.

Jag tycker hytten i A75 är väl liten, golvet är ju inte plant, vet inte om det är lika illa i A95.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

drängafan  
#116637 Letar begagnat å jo har funderat på 6400 eller nåt åt de hållet me men då blir dom större å klumpigare å har en hyffsad vagn som jag tror ska passa bra bakom en A95 känns som de bästa alternativet även om jag givetvis gärna velat ha kopplingsfri framback. Men är svårt å motivera att lägga extra pengar på det!!
Får se hur de går vore de inte så jävla dyrt hade jag hellst köpt en skotare typ jd 810 men men kör för lite för de å är tyvärr inte ekonomiskt oberoende :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Hamstr  
#116645 viewtopic.php?f=8&t=9772 du har väll inte missat det här?A serien hitech med koplingsfri
fram å back mm :surp:

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

drängafan  
#116646 Va väll bara på de nya traktorerna i A serien de va så va?
lutar åt att de blir en traktor me 5-6 år på nacken!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Hamstr  
#116654 ja bara på nya,tror inte att dom har börjat tillverka hitech a serien än :sad:

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116670 Om jag fick välja traktor till att dra huggarvargn i skogen skulle jag ta en Valmet 6100 eller 6200, dessa tror jag är den optimala traktorn för 8-9 tons huggarvagnarna. tyvärr är det ju inte bara att välja fritt, man måste ju se till ekeonmin också. Om din ekonomi klarar av en Valmet i 6xxx serien så skulle jag rekommendera den. Själv har jag just idag köpt en Valmet 705 då jag inte kunde räkna fram en kalkyl som försvarade en 6xxx. Jag tror faktiskt att x-05 är mer skogstraktor för pengarna än A-xx. För en 6xxx skulle jag vara beredd att betala lite extra, kontra en A-xx

Avatar Fallback

Re: Dax å handla skogstraktor

Nicke Nyfiken  
#116747 Här har du en kanontraktor, likadan som jag har.

Tycker det verkar vara ett vettigt pris.

http://atl.nu/radisar/?q=valmet%20655&a=109251

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).