Sida 10 av 15

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: tis 17 dec 2013, 13:41
av Anders Hansson
339 skrev:Anders,
Har du något kupévärmaruttag i hytten på din TL90A? Om så är fallet hur har de dragit in kabeln?

MVG
Janne


Jag brukar dra in en skarvsladd genom dörren, det funkar! :wink:

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: ons 18 dec 2013, 11:48
av 339
Anders Hansson skrev:
339 skrev:Anders,
Har du något kupévärmaruttag i hytten på din TL90A? Om så är fallet hur har de dragit in kabeln?

MVG
Janne


Jag brukar dra in en skarvsladd genom dörren, det funkar! :wink:


Ja det går ju det också. Men jag inhandlade en förgreningssats igår. Handlaren påstod att det fanns pluggade färdiga hål i golvet under mattan så vi får väl se :???:

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: fre 11 jul 2014, 22:49
av axwell
Hittade ett klipp som Slurfi kanske gillar(inte säkert ?), hur som helst; vilken skittraktor.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: lör 12 jul 2014, 01:23
av Slurfi
Oj så vackert, lite skit får väl stadsborna tåla.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: lör 12 jul 2014, 10:11
av Blivande snickare
=)) =)) :)) =)) 1-0 till landsbygden! :mrgreen:

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 00:43
av Slurfi
Jan2015NHservice.jpg
Jan2015Lastarfastebultava.jpg
Jan2015Lastarfastebultavb.jpg
Jan2015Skruvutdragen.jpg


Jag plogade i lugn och ro igår när jag började kika på lastaren och såg att den var
sned på nåt sätt, låg närmare motorhuven på ena sidan.
Efter lite kollande så konstaterade jag att vänstra lastarfästet satt löst i bakkant
ungefär rakt innanför hyttfotsteget. Jag har en gång tidigare dragit åt en skruv
som satt löst just där så jag tänkte det var samma igen men nu var en skruv helt
lös och två hade gått av med ca en tum kvar i traktorkroppen.
Lyckligtvis var alla skruvarna kvar men det var bökigt att komma åt pga tanken
sitter precis mitt för, så av med frontlastaren, ner med bukplåt, tömma tanken
släppa ner tanken, rigga upp motorlyftstativet, spela ner lastarfästet och så
börja försöka få ut bultresterna.
Ena skruven lossnade lätt men jag bröt fyra borrar, den andra var betydligt segare
men jag bröt ingen borr. Jag nådde inte att svetsa på en mutter som jag annars
hellre gjort, men tack vare de braiga amerikanska skruvutdragarna gick det fint ändå.
En granne kom förbi och tipsade att en annan granne hade skruv hemma så jag gick dit
efter att ha konstaterat att alla M20 jag hade var fel längd, han hade två av rätt längd
så det var ju enkelt.
Drog dit dem och gjorde kväll, imon fortsätter jag ihopmonteringen fåse om
lastarfästet passar i hålen fram, den har ju fått lite stryk.

Jag har återigen insett att nån form av telfer/travers måste kontrueras för alltid
ska det lyftas eller hållas osv tunga grejer.
Tacksamheten att ha ett garage är stor när det blir såna här nödrep mitt i vintern.
Skulle det bli panik med plogningen så kan jag koppla slungan och på så sätt klara det
men målet är att vara 100% klar imon vid lunch.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 01:25
av Robertberg
Skönt att du upptäckte problemet! Kan bli jobbigt om lastaren lossnar..
Vänstergående borr skulle man skaffa inför såna här situationer.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 01:29
av Slurfi
Jo det var tur i oturen, den hade kunnat komma in i hytten eller toka till
det på annat sätt.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 01:48
av rikard_e
Uscha, sånt kan sluta väldigt tråkigt.

Men du har inte plogen i frontlastaren eller?

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 02:14
av Slurfi
Nej jag har kört med bakbladet fram tills nu, det blir slunga nu pga för höga vallar.
Det som är tungt i lastaren är multiskopan plus nån marksfast sten mm som man lätt kör
emot såhär i början av säsongen.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 07:20
av halvproffs
Hej Slurfi! Jag har en telfer i ladan som jag ibland har hängt upp lastaren i när den inte behövs. Mycket enklare att få tillbaka lastaren på det viset. Annars används den under älgjakten mest.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 08:49
av gnisten83
Vad var de för kvalité på bulten 8.8 eller bättre?
Tur att fästet inte blev skevt utan att du upptäckte de i tid!

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 10:18
av Anders Hansson
Mina bultar till lastarfästet gängade upp sig efter typ ett år. Märkte det när jag tagit av lastaren på sommaren och pressade hö. Nåt klingade konstigt på traktorn varje gång presskolven slog. Problemet är att ramen är lackerad original. Sedan skruvas lastaren på ramen. Efter ett tag, när lastaren blivit lite belastad, nöts färgen bort. Då glappar den helt plötsligt.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 10:49
av Slurfi
Telfer/travers ska det bli, argumenten hopas.
8.8 är det på bultarna.
Jag tror det är samma som hänt här, färgen har släppt och litet glapp
har blivit större och när det är dolt bakom dieseltanken så hinner det
glappa mkt innan det syns.
Kanske den hela skruven har legat lös där länge, vem vet?
Sen har nån rejäl smäll kapat den ena och sen den andra skruven som var av.

Re: New Holland T5030 Slurfi Edition

Postat: mån 05 jan 2015, 13:39
av totte
målet är att vara 100% klar imon vid lunch


Vi ser fram mot att du inte har nån skruv lös.

Huvva för att få in lastaren i hytten.