Traktorer och processorer

Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

33 inlägg 28549 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115396 Välj 6100 pga växellådan, den har separat fram/back.
05 serien har hög/låg/back i samma spak och utväxlingen gör att 1a backen ligger mellan 2 o 3an låg framåt.
Kör själv 805 sen 10 år och retar mej fortfarande på dena låda

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

stegmaster  
#115421
gnisten83 skrev:Välj 6100 pga växellådan, den har separat fram/back.
05 serien har hög/låg/back i samma spak och utväxlingen gör att 1a backen ligger mellan 2 o 3an låg framåt.
Kör själv 805 sen 10 år och retar mej fortfarande på dena låda

Har samma typ växel som 05 i min 665, man tycker inte detta er nåt problem(men det kanskje inte det er lika stor forskjell på framåt/bakåt på 665??)
Och visst er er turbinkoppling suverent, men på traktorer med 9000t på mätaren så skulle jag kolla båda traktorer nogrant, och välja den som var i bäst skick.
Det kan bli en j,,,, dyr traktor om något pajar( f,eks motor , växel), på en såpass gamal traktor.
Så ta den som er i bäst skick, det skiljar inte så mycket på dessa för använding i skogen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115497 Är det samma låda i 665 som i 505-905 serien?
Problemet som jag ser är att lägsta backväxeln går för fort.
Körde jag 2an låg framåt i skogen måsta jagifta i bägge lådorna för att backa.
Kanske irriterar mej mer över detta då jag hade en BM 650 med snabbväxel innan
och där var lägsta backutväxling 190:1 nu är de 151:1 och på 805-905 är det 119:1

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

stegmaster  
#115547
gnisten83 skrev:Är det samma låda i 665 som i 505-905 serien?

Ser at jag nog var lite otydelig i mitt svar, samma låda er det nog inte i 665 och 05 serien, men det jag syftade var samma växeltyp. Altså at man har hög /låg/back på samma spak(och lite snabbare bakåt en samma lågväxel fram). Sjalva lådan er vel mer samma som 305-405.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

stefan andersson  
#115551 om du inte är i panik att byta traktor så ha is i magen o håll ögona öppna, det kan dyka upp en päla förr eller senare, ta inte första bästa traktor

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115701
stefan andersson skrev:om du inte är i panik att byta traktor så ha is i magen o håll ögona öppna, det kan dyka upp en päla förr eller senare, ta inte första bästa traktor

Har haft lite problem med Belarusen, eller egentligen ganska mycket problem. Så nu litar jag inte riktigt på den och är allmänt less på den. Jag vill nog helst ha en 6100, har sagt åt grannen att han ska byta så jag kan köpa hans:-) Kanske åker jag och kollar på 705 om säljaren ger hyfsat för Belarusen....fast jag är lite rädd att jag kommer fortsätta sukta efter en 6100 så det kanske är lika bra att slå till på en sån...Men det finns ingen uppsjö på begagnatmarknaden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

molnia  
#115742 Vi har köpt en nyare traktor till gården(inte fått hem den än :x ), ska ha den för skogskörning, snöröjning,mm och var och tittade på lite från 6000 serien och några från 05 serien.
En stor skillnad emellan 6000 och 05 var växellådan,dvs fram,back 1spak, hög och låg 1 spak, 4gruppväxlar 1spak+snabb/krypväxel på knapp på 6000 serien. Så den går lika fort framåt som bakåt för den har en växelspak mer än 05.

705 som vi köpt har ju låg och hög framåt och bakåt på en spak, 4 gruppväxlar på en spak(+snabbväxel på knapp,vill minnas att det var tillval, dock har den vi köpt detta) Har du tex hög framåt, gruppväxel 1 i så har du lägsta högväxeln och kommer i hyffsad hastighet för tex snöplogning av gårdsplan. Stannar och växlar från hög framåt till bak så får du den lägsta av dom fyra gruppväxlarna bakåt, dvs traktorn kryper bakåt. Alltså får man växla mellan högsta gruppväxel nr4 bakåt och lågframåt och gruppväxel nr4, för att ha ungefär samma hastighet. Vill man köra fortare framåt får man växla även med gruppväxelspaken när man ska ändra körriktning(hoppas det gick och förstå :???: )
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet705_89.htm
(om man trycker på ctrl och + så zommar man i webbläsaren för att titta på växelspakarna på bilden, med ctrl och - så zommar man ut

En stor skillnad var även hytten var rymligare i 6000 när det var skogshytt, mer utrymme för fötterna när man vände sig om.
Jag har suttit och tittat tidigare på tabellerna på konedata.net och gjort den bedömningen att 6100 måste vara mycket trevlig i skogen tack vare sin korthet och rymligare hytt+ bra växlar men våran budget ville inte med en 6000+ lastare som vi gärna ville ha.
En väldigt kortfattad förklaring för vårat val;705+lastare inom budget men inte 6000 med lastare.
Hade vi inte haft önskemålet om lastare hade det blivit en 6000 skulle jag tro, vilken i 6000 serien kan jag inte svara på, beror på utbudet i närheten men jag hade inte varit negativ till en 6100

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115930 Åååh, det är fan inte lätt...vilken beslutsångest...
Har nu fått pris och bilder på 705. Säljaren ville ha 69 emellan. Känns väl ok, frågan är ju fortfarande om jag vill ha en 705 eller 6100.
6100 växellåda verkar ju fin och bra på alla sätt, å andra sidan stör det mig inte nämnvärt att behöva dubbelväxla, det gör jag ju på Deutzen idag. Det riktigt negativa är om den lägsta backväxeln är för hög för att backa med i skogen, men så borde det väl inte vara med tanke på hur många som kört 705 i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115980 Jag har kört i 10 år med min 805a, som då hade en overdrive ist för Tractrol som de mindre modellerna.
Efter att bytt till tractrol istället så är de helt ok(förutom dubbelväxlingen då) att backa i skogen.
Motorn har kraft nog att fixa de på låga varv utan att tokvarva.
Tar du bort stolspallen och ersätter den med en smalare pelare blir det bra plats för fötterna även med 45or

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

HÅkan N  
#116049
JF skrev:Åååh, det är fan inte lätt...vilken beslutsångest...
Har nu fått pris och bilder på 705. Säljaren ville ha 69 emellan. Känns väl ok, frågan är ju fortfarande om jag vill ha en 705 eller 6100.
6100 växellåda verkar ju fin och bra på alla sätt, å andra sidan stör det mig inte nämnvärt att behöva dubbelväxla, det gör jag ju på Deutzen idag. Det riktigt negativa är om den lägsta backväxeln är för hög för att backa med i skogen, men så borde det väl inte vara med tanke på hur många som kört 705 i skogen.




Slå till på 705 an....

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

molnia  
#116058 Jo jag såg en Valmet i jakten på vår nya traktor som dom hade plockat bort stolspallen och ersatt med en hög pelare,ca30cm och satt stolen direkt på den. När jag provkörde den så fick jag hålla i mig för att inte studsa av stolen när jag körde lite fortare på en grusväg med gropar för stolen hade inte någon dämpning alls.
Därför föreslår jag att man gör som dom har gjort i denna 805 som är till salu på blocket. En kompromiss av kortare pelare men med dämpning i stolen.
Valmet 805 stolspelare.jpg

http://www.blocket.se/lulea/Traktor_80_ ... ?ca=18&w=3

Och som du nämner gnisten 83, 705 går snabbväxeln neråt och på 805 uppåt. Därför går 805 i 40km och 705 inte.


Texten nedan och tabellen är tagen från boken"Från Valmet till Valtra":

Hastighetsregistret av 05-serien. Med snabbväxeln hade Man 16+8R växlar. I Finland kunde man köra 40km/h och Tractrollsnabbväxeln hade "överväxel" istället för den reducerande snabbväxeln.
Hastigheter växellåda 705.jpg


Jag funderar på att starta en forumtråd sen när våran Valmet 705 har kommit hem och visa dom detaljerna jag förändrar för skogskörningens skull. Något jag vet ska ändras är stolspelaren, lysen, infästning av hydralpaketet till huggarvagnen och en detalj till lyftarmarna som gör att dom inte behöver plockas bort inför skogen eller går sönder mot dragbommen på huggarvagnen om man lämnar dom kvar. Har några idéer till men får kolla på det när traktorn kommer hem.Får se hur svårt det är att övertyga pappa om att lägga ner tid,pengar, arbete på bukplåt också...

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116087 Jag har bara 38:a i storlek så jag borde komma runt bra:-) Kommer runt bra i Belarusen och behöver inte heller hålla på och dra stolen fram och till baka. Vad är förresten er åsikt om att 705 gått 9000 timmar? Inget att oroa sig för eller? Om den går 1000 problemfria timmar till så täcker nog det min körning kommande 8-10 åren.
Har hittat en 6100 med lastare, skopa och pallgafflar för 195. Det är en 92:a och har gått 5600 timmar. Dock blir det nog 70-80 till emellan. Dock, kan jag plocka av lastaren och sälja den ihop med skopa och gafflar för säg 30, så skiljer det ju "bara" 40-50, och då kanske det är värt den slanten. 7 år nyare och 3500 timmar färre....Kommer nog bestämma mig för nåt den här veckan...till dess är jag tacksam för alla synpunkter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

Torparn79  
#116115
JF skrev:Jag har bara 38:a i storlek så jag borde komma runt bra:-) Kommer runt bra i Belarusen och behöver inte heller hålla på och dra stolen fram och till baka. Vad är förresten er åsikt om att 705 gått 9000 timmar? Inget att oroa sig för eller? Om den går 1000 problemfria timmar till så täcker nog det min körning kommande 8-10 åren.
Har hittat en 6100 med lastare, skopa och pallgafflar för 195. Det är en 92:a och har gått 5600 timmar. Dock blir det nog 70-80 till emellan. Dock, kan jag plocka av lastaren och sälja den ihop med skopa och gafflar för säg 30, så skiljer det ju "bara" 40-50, och då kanske det är värt den slanten. 7 år nyare och 3500 timmar färre....Kommer nog bestämma mig för nåt den här veckan...till dess är jag tacksam för alla synpunkter.

är det turbinkoppling på den traktorn?
jag skulle utan tvekan välja en traktor med turbinkoppling om jag mer eller mindre enbart skulle ha den i skogen..

har du annan lastartraktor som är bättre eftersom du funderar på att plocka bort lastaren?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116140
Torparn79 skrev:
JF skrev:Jag har bara 38:a i storlek så jag borde komma runt bra:-) Kommer runt bra i Belarusen och behöver inte heller hålla på och dra stolen fram och till baka. Vad är förresten er åsikt om att 705 gått 9000 timmar? Inget att oroa sig för eller? Om den går 1000 problemfria timmar till så täcker nog det min körning kommande 8-10 åren.
Har hittat en 6100 med lastare, skopa och pallgafflar för 195. Det är en 92:a och har gått 5600 timmar. Dock blir det nog 70-80 till emellan. Dock, kan jag plocka av lastaren och sälja den ihop med skopa och gafflar för säg 30, så skiljer det ju "bara" 40-50, och då kanske det är värt den slanten. 7 år nyare och 3500 timmar färre....Kommer nog bestämma mig för nåt den här veckan...till dess är jag tacksam för alla synpunkter.

är det turbinkoppling på den traktorn?
jag skulle utan tvekan välja en traktor med turbinkoppling om jag mer eller mindre enbart skulle ha den i skogen..

har du annan lastartraktor som är bättre eftersom du funderar på att plocka bort lastaren?

Jag har inte fått tag på säljaren, men det är nog inte turbin, det borde nog stått i annonsen. Turbin är säkert skitbra, men eftersom jag aldrig provat vet jag inte vad jag går miste om så det är inget måste. Krav på turbin gör ju att dels blir traktorn dyrare och utbudet krymper ännu mer.
Jag har en annan lastartraktor, iofs långt ifrån bättre än en 6100. Men jag vill ha två traktorer varav minst en med lastare. Kan jag då sälja en lastare så lättar det trycket på den totala budgeten för traktoraffären. Dessutom är de båda Trimalastare, så jag kan flytta lastaren mellan traktorerna om jag skulle få jättemycket lastarjobb och hellre vill åka 6100.
Skulle jag löpa 6100 skulle jag ändå plocka av lastaren hela vinterhalvåret när jag åker i skogen. Deutzen blir gårdstraktor med snöröjning med slunga och skopa, samt bära ved med och Valmeten får heltid för huggarvagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6100 kontra övriga 6000 serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116156 Och precis nu avslutade jag samtalet som gjort mig till Valmet 705 ägare under förutsättning att jag är nöjd med säljarens beskrivning av skicket. Ska åka och kolla på den på fredag och ser allt ok ut så får det bli den.
Dels är det j-ligt skönt att bli av med Belarusen, dels vill jag ha en skogstraktor NU och inte när det stora fynder dyker upp, det vet man aldrig när det blir. Dessutom, om det stora fynder dyker upp går det nog rätt lätt att kränga iväg 705:an, definitivt lättare än att kränga iväg Belarusen iaf. 705 borde vara attraktiv ett par år till och tappar väl inte så mycket mer i värde.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).