Traktorer och processorer

Gårdstraktor för under 10000kr ?

56 inlägg 42668 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#8880 Mät bara axeln och räkna hur många splines det är så det den du handlar av vad du skall ha.Vad gäller att driva en slåtter med en så liten traktor spelar det ju ingen roll vad axeln tål för krafter utan se bara till att den är lagom lång.Sen gör det inget om den gula kåpan runt axeln är hel.Om det inte är samma splines på traktorn som på slåttern kan man skaffa en axelhalva med traktorn splines och en halva med slåtterns splines så löser det sig.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fisketorp  
#8886
Mikael_E skrev:Stort tack för svaren!
Jag får byta filter och olja och hoppas på det bästa. När jag ändå har igång en tråd om denna traktor kanske jag kan passa på att fråga om det är möjligt att i framtiden ev byta ut B16 motorn mot en B18 el B20? Är det isåfall något som måste special byggas eller handlar det om att flytta över delar från den gamla motorn? Och om man skulle vilja driva något med kraftuttaget är det en speciell remskiva för terriern som gäller eller finns det andra lösningar?


Är ingen hejare på motorer, men grannen jag köpte Terrier`n av är en baddare, han hade tänkt sätta in en golf diselmotor på terriern och han påstod att en b18 skulle passa.
men som någon skrev så funkar det kanske lite si och så med styrkan jämtemot varvtal.
möjligen en b18 marinmotor? den har väl också styrkan på låga varv pga annorlunda kamaxel?

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8895 För att förtydliga: Köp ingen axel innan du har ett redskap där du behöver en. Har din slåtter inget trepunktsfäste eller tapp för k-axel blir det ju svårt att köra även om du köper en k-axel :-)
Lycka till.

/Björken

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8904 Förr fans tröskor med bensinmotor, mins inte fabrikat Termenius Aktiv eller något sådant. I dom satt det B 18 har jag för mig, en sådan vore nog inte fel till traktormotor för dom hade regulator. Det är någon utanonserad ibland,
priserna brukar ligga runt 2500:- för hela tröskan.

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8964 Tack för era svar!
Hade visst ett annat slåtteraggregat med trepunkt ståendes borta i skogen. :) Verkar vara hyfsat skick men trädetaljerna är nästan borta. Tror det saknas några detaljer också. Ska lyfta fram den och kolla om det går att använda. Fäller man ner slåtterbalken manuellt? Ska det gå att justera höjd eller vinkel eller nått på slåtteraggregatet eller sköter man det med hydraullyften bara? Hur slipar man knivarna på en slåtterbalk, fil eller slipsten?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8972
Mikael_E skrev:Tack för era svar!
Hade visst ett annat slåtteraggregat med trepunkt ståendes borta i skogen. :) Verkar vara hyfsat skick men trädetaljerna är nästan borta. Tror det saknas några detaljer också. Ska lyfta fram den och kolla om det går att använda. Fäller man ner slåtterbalken manuellt? Ska det gå att justera höjd eller vinkel eller nått på slåtteraggregatet eller sköter man det med hydraullyften bara? Hur slipar man knivarna på en slåtterbalk, fil eller slipsten?


Slipa bladen med flapdisk på vinkelslipen! Är de för slitna - byt dem. Tänk på att hålla fingrarna bort från knivarna när du fäller upp och ned balken - beroende på hur "vevstaken" står kan du riskara att klippa av fingrarna.

MVH

MN

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8983 Flapdisk ?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8984 Lamellslipskiva,,,

Avatar Fallback
Mikael_E  
#9230 Hej igen!
Har fått lite nya problem, denna gång med kopplingen, ibland vill den inte koppla ur riktigt. Antar att tryckplattan börjar bli lite dålig. Min fråga är nu om det passar med koppling till amazon/pv eller om det är speciell på terriern? Tack på förhand!

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#9272 Inte pga att den stått ett tag?

min var lite kass i början men fungerar helt ok nu..
kan vara lite seg vid start nu med men under körning funkar koppling fint.

Avatar Fallback
Mikael_E  
#9288 Kanske, förra ägaren hade ju den mest ståendes dem sista åren så. Fast den krånglade aldrig i början när jag precis köpt den, kom först efter lite drygt en vecka, kommer och går lite, mest när den är kall. Om man när den krånglar stänger av motorn och startar igen så går det att lägga i växel en gång utan skorr men kommer sen tillbaka...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).