Sida 2 av 4

Postat: lör 12 maj 2007, 09:05
av Sweden-viking
För 10000 finns det inte så många dieslar att välja på ett tips är ju om du hittar en fräsch David Brown kan finnas runt 10' har själv en 25D, lite gammel dax förstås men funkar för mig i skogen bra växellådor har de i alla fall & direktinsprutad diesel, gäller väl att ha lite tur och teknik intresse samt intresse att sköta, skruva & köra med förstånd. Helst inte köra när det är som kallast.
På gammla billiga traktorer är förstås hydraliken inte lika utvecklad som nyare, men oftast är traktorn ordentligt diemensionerad och enkla i konstruktionen och därmed lätta att sköta/fixa & inte så mycket som kan krångla.
Ser att tex IH traktorer är billiga i pris finns för 10', gissar att de kan funka i skogen också men vet inte så mycket om dessa eller hur pålitliga de är men IH är ju ett rätt stort fabrikat och vissa volvo traktorer är väl lite IH, sen finns ju fordson & dexta har väl också typ perkinsmotor?
eljest rekomenderar jag att du satsar 30-35000, då finns större utbud att välja på tex BM, Volvo & MF.

Postat: lör 12 maj 2007, 09:26
av Skogshuggarn
Ferguson skrev:Exakta värden:

BM 350

hjulbas 2.305m, bredd 1.770m(beroende på spårvidd), vikt 2.870 ton(med båge), vändradie 3.9m

BM 430


hjulbas 2.1m, bredd 1.68m(beroende på spårvidd), vikt 2.2ton (med båge), vändradie 3.6m


Då räknar du på en liten spårvidd Ferguson.
Jag skulle vilja säga att 430 ligger på ungefär samma bredd som Boxern med normal spårvidd, och så fasligt skiljer det inte hjulbas mellan traktorerna.
Dessutom väger 430 2.4 ton men har både klenare snurra och lägre hydraulkapacitet.

430 ca 44 hk/vrid 17 kpm och pumpkapaciet på 33 L
Boxer ca 56 hk/vrid 25 kpm och pumpkapacitet på 40 L.

Givetvis är 430 en både modernare och mindre traktor som jag ögonblickligen skulle välja före Boxern, men stirrar man sig blind på att köpa traktor för småpengar så skulle jag allvarligt överväga Boxern som gårdstraktor.

Postat: lör 12 maj 2007, 09:35
av Skogshuggarn
Sweden-viking skrev:För 10000 finns det inte så många dieslar att välja på ett tips är ju om du hittar en fräsch David Brown kan finnas runt 10' har själv en 25D, lite gammel dax förstås men funkar för mig i skogen bra växellådor har de i alla fall & direktinsprutad diesel, gäller väl att ha lite tur och teknik intresse samt intresse att sköta, skruva & köra med förstånd. Helst inte köra när det är som kallast.
På gammla billiga traktorer är förstås hydraliken inte lika utvecklad som nyare, men oftast är traktorn ordentligt diemensionerad och enkla i konstruktionen och därmed lätta att sköta/fixa & inte så mycket som kan krångla.
Ser att tex IH traktorer är billiga i pris finns för 10', gissar att de kan funka i skogen också men vet inte så mycket om dessa eller hur pålitliga de är men IH är ju ett rätt stort fabrikat och vissa volvo traktorer är väl lite IH, sen finns ju fordson & dexta har väl också typ perkinsmotor?
eljest rekomenderar jag att du satsar 30-35000, då finns större utbud att välja på tex BM, Volvo & MF.


Jag är av ungefär samma åsikt.
Blir inte mycket till gårdstraktor för 10 loppor.
Möjligtvis något halvskraltigt repobj eller en bensin/fotogenare typ T 31.

Luggar man däremot loss omkr 30 000:- så blir förutsättningarna genast betydligt bättre,,,,

Postat: lör 12 maj 2007, 10:47
av jesper@fordson
Man verkar ju kunna får en Fordson Major Diesel för ca tio tusen (dock den svagare modellen innan 58) och dom startar hur kallt det än är.Mina majorer startar bara motorn snurrar lite...Klart Boxern är också grym på att starta i kyla....

Postat: lör 12 maj 2007, 20:42
av JoRu
Fordson Dexta är (som gnisten tidigare nämt )nog ett möjligt alternativ.
Har sett "amatörrenoverade" sådana, ibland med nya däck, för runt tiotusen. Sätter man på ett par större framdäck och kedjor kommer man fram nästan överallt. Är batteriet friskt och glödstarten hel så är minusgrader inget problem. (Det finns ju alltid Eter)
Om du bara ska köra ved i mindre mängd dimension är en nerstrippad gammal Tierp spridare en mycket listig och prisvärd skogsvagn. Stora 20 tums hjul på dom och brukar sällan kosta mer än en tusing. Det gör ju inget om spridarn är defekt bara vagnen är hel och däcken skapliga.

Annars kan du ju alltid gå på en gårdsauktion. Små äldre traktorer lockar sällan köpare från långt håll. Är folkmassan bara intresserade av allmogemöblerna, vädret dåligt och auktionisten pissnödig så kan man få en fin och välvårdad gammal trotjänare 7000 + moms.

Postat: sön 13 maj 2007, 06:41
av Mikael_E
Tack för alla svar!
Jag slog till på en Terrier -57:a igår. 10000kr inkl snöplog, vägskrapa, snökedjor och pallyftare. Enda felet är att den går på 3 cyl men ibland hoppar till på alla 4:a. Går att köra ändå men ska åtgärdas. Provkörde lite igår och jäklar vilket hopp mellan 3:an och 4:an, fick aldrig upp den på 4:an, beror väl iofs på den saknande cylindern...
Hade verkligen inte råd att lägga mer pengar så detta får duga.

Postat: sön 13 maj 2007, 20:21
av gnisten83
Då den är en bensinare så byt alla tänddelar så går den nog på alla burkar efter det :wink:
Vettiga däck på en beg traktor kan nog inte överskattas, de är dyra om man behöver byta.

Visste inte att de var en Perkins i Dextan, gäller det super dextan oxå?
Farsan hade en Super Major -62 i många år, startade nog alltid om batteriet(133Ah) var friskt.
Vad jag minns så var det en Ford motor i den på 54hk och som en boxer ca i storlek med 38" bak och vägde ca 2,5 med båge.
Däremot en kass växellåda mot boxern med bara 3vxl+back, hög o låg.
Ca 20l i oljeflöde med en inbyggd pump i bakkroppen, dvs det blev frontpump när griplastaren monterades istället för Rottne vajerkranen.

Postat: mån 14 maj 2007, 06:39
av Morgan Nordin
Mikael_E skrev:Tack för alla svar!
Enda felet är att den går på 3 cyl men ibland hoppar till på alla 4:a. Går att köra ändå men ska åtgärdas. Provkörde lite igår och jäklar vilket hopp mellan 3:an och 4:an, fick aldrig upp den på 4:an, beror väl iofs på den saknande cylindern...


Fixa bums innan cylindern skär... Kolla kablar, stift, lock och rotor. De sistnämnda handlar du på Boschverkstad - lantmännen kommer bara skratta åt dig om du vill handla sådant hos dem!

Börja med en riktig rundsmörjning och kolla alla oljor och samt glykol.

MVH

MN

Postat: mån 14 maj 2007, 10:14
av Fisketorp
Inhandlade en Bm 425/Terrier i höstas pris 6000kr
limmade på nya bromsbackar kostnad 1600kr
fick byta ett framdäck nu också blev onödigt dyrt 1000kr

Övrigt så fungerar traktorn perfekt, motorn är väl inga större problem att hitta delar till går även att byta mot en b18 om jag inte är helt ute och cyklar.

Tycker den fungerar alldeles utmärkt till att ploga(snökädjor) och hämta ved ifall marken inte är för sank.

Saknar ju hög/låg-växel men 1ans växel är såppas långsamtgående så det funkar bra ändå, hoppet mellan 3 & 4an som någon nämnde är ganska stor ja, men då är väl 4an mer tänkt för transport på landsväg och inte köra i skog/åker med?

Är då nöjd med mitt köp, dem sålde en likadan på en firma i närheten pris 15000kr så än så länge ligger man väl +=P

hoppas inget utöver motor och däck går sönder, då kan det bli lite jobbigaqre att leta delar=)

Postat: mån 14 maj 2007, 14:40
av Mikael_E
Konstaterade igår att ett tändstift inte tände så jag bytte samtliga och nu går den betydligt bättre. Tyvärr har den tidigare ägaren nog kört rätt länge på bara 3cyl då det dåliga tändstiftet var helt igensotat/kletat...
Han pratade på att man på dessa är tvungen att alltid ha lite choke annars dör den, även när den blivit varm, men nu när den går på alla fyra behövs då ingen choke när den blivit varm... Han sa även att man skulle dubbeltrampa då växellådan saknade synkringar, stämmer det? Tycker den rasslar lika mycket som när man enkeltrampar...
En till sak, det satt NGK B6S stift på den så jag köpte likadana, är det rätt stift? Vad ska det vara för elektrodavstånd?

Postat: mån 14 maj 2007, 14:52
av Morgan Nordin
BM körde ju osynkat t o m 1988 (IH kloner oräknade) så du får öva på dubbeltrampandet :wink: :wink: . Är kopplingen OK är det inte så svårt att köra skrapfritt. Elektrodavstång ca 0,7 mm. Kolla hur bra gnista du har.

MVH
MN

Postat: mån 14 maj 2007, 16:03
av Fisketorp
Dubbeltramp? anntar att ni menar trampa ner kopplingen 2ggr innan man växlar?

kan ju vara bra att veta så man inte förstör något=P

Jag behöver full choke för att min ska gå riktigt bra, men det beror på att förgasaren är lite dålig och drar lite tjuvluft samt felinställd.

Nyrenoverad förgasare kostar 1800kr och kändes inte som ett direkt måste investering just nu.

motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?

Postat: mån 14 maj 2007, 16:54
av Skogshuggarn
Fisketorp skrev:
motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?


Generellt sett ja, och du kan även inkludera bränslekontot som oxå tar onödigt stor skada.

Är spjällaxeln in i förgasarhuset väldigt glapp???,,,,,

Postat: tis 15 maj 2007, 07:12
av Morgan Nordin
Fisketorp skrev:Dubbeltramp? anntar att ni menar trampa ner kopplingen 2ggr innan man växlar?

kan ju vara bra att veta så man inte förstör något=P

Jag behöver full choke för att min ska gå riktigt bra, men det beror på att förgasaren är lite dålig och drar lite tjuvluft samt felinställd.

Nyrenoverad förgasare kostar 1800kr och kändes inte som ett direkt måste investering just nu.

motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?


Uppväxling: acca upp i fart på en växel, trampa ned kopplingspedalen samtidigt som du släpper gasen, lägg i friläge, släpp upp kopplingen (fortfarande tomgång), trampa ned kopplingen och lägg i nästa växel "vänligt men bestämt" :lol: och möt med gas och koppling som vanligt.

Nedväxling: sänk farten så den stämmer med önskad lägre växel, trampa ned kopplingspedalen samtidigt som du släpper gasen, lägg i friläge, släpp upp kopplingen, ge lagom mkt mellangas (för att sätta fart på ingående axeln i växellådan), trampa ned kopplingen samtidigt som du släpper gasen och lägg i nästa växel "vänligt men bestämt" och möt med gas och koppling som vanligt. Skorrar det gör du fel :wink:

Köra med choke är dyrt och ger dålig effekt och garanterat fel blandning vid de flesta varvtal!

MVH
MN

Postat: tis 15 maj 2007, 12:38
av Fisketorp
Skogshuggarn skrev:
Fisketorp skrev:
motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?


Generellt sett ja, och du kan även inkludera bränslekontot som oxå tar onödigt stor skada.

Är spjällaxeln in i förgasarhuset väldigt glapp???,,,,,


Yes helt rätt, ganska enormt glapp tror jag, min första traktor/förgasare så inget att jämföra med=P
tänkte renovera men så kändes det bättre att vänta och investera med en nyrenoverad någon gång istället.

Tätade med silicon runtom, tjuvsuger väl lite fortfarande men läcker ingen bensin vilket är skönt, tror största felet är felinställning, men då den startar och går bra med choke vill jag inte pilla för mycket.


Tackar för informationen om dubbeltramp, ska utöva det nästa vedlass=P