Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

64 inlägg 39887 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#486464 Okej tack för svar :grin: :grin: .

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Aqualize  
#486697 Har man bra med mönster och spänner för mycket, speciellt med tvärrlänk, kan de ju krypa ner i mellan klackarna. Sitter de löst nog så kommer de ju "ramla" ner precis innan de hamnar under hjulen och de kan då hamna mellan klack och mark.
Men samtidigt får ju inte kedjan så i skärmar när man få upp lite varv fart så det får ju bedömas. Har man en traktor med väldigt lite utrymme mellan hjul och skärm måste de ju spännas hårt. Eller om det är ren väg-snöröjning kan man ju gå över till skruvdubb.

uffejohan  
#544577 Rörstiften på stiftkopplingar kan ibland vara svåra att slå ut, det är ju rätt trångt mellan klackarna. Vet någon om det finns något bra verktyg för detta? Att slå in stiften är ju enkelt med en hammare, men åt andra hållet är det svårare. Vänder man kopplingen med en rörtång går ju stiftet in i däcket. Eller finns det nåt bra knep med de vanliga verktygen i lådan?

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544579 Det finns ett verktyg som heter kläppen som är gjort för det där.

Jag brukar använda polygrip. Ta tag över ändarna på stiftet, stöd ovansidan tången mot däcket och slå på länken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).