Sida 2 av 4

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: fre 10 dec 2010, 22:45
av foton
Man brukar räkna storleken på gängan, 1/2 tum är vanligast i sådana här lägen.

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 11 dec 2010, 00:21
av Slurfi
http://www.hydroscand.se/web/Produkter_6_1.aspx

Där finns en riktigt bra skrift i pdf-format: http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... nload=true

Här är sidan 11 som kan ge viss ledning:
Thread.jpg

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 11 dec 2010, 20:31
av gnisten83
Samma tabell som brukar vara i Swedolkatalogen

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 11 dec 2010, 20:52
av Slurfi
gnisten83 skrev:Samma tabell som brukar vara i Swedolkatalogen

Jepp, sid 12: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 11 dec 2010, 22:07
av Skogshuggarninorr35
En fördel med bm:s egna kopplingar är att du kan få ihop dom under tryck.
Sen är du ganska låst.
Köper du dina kopplingar på t ex lantmännen och säger att det ska vara vanliga "bonnkopplingar" så passar dom till dom normala redskapen som finns. :smile:

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 11:41
av Buggehult
Så, äntligen har jag bytt hydraulkopplingarna och fått det att passa... =) Då dyker naturligtvis nästa problem upp, nu får jag ställa frågan till någon som vet hur det ser ut inne i en bm 430, jag skall fixa bilder nästa gång jag är hos traktorn om två veckor, blir lättare att förklara då, men jag slänger ändå ut frågan så länge... hur skall nu spakar och dylikt stå för att jag skall få hydrauliken att funka till vajerkranen med hydraulsvängd bom?

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 16:59
av Skogshuggarninorr35
Den spaken till dom dubbelverkande uttagen får du låsa åt ena eller andra hållet för att få olja till hydraulsvängen.
Men du måste köra spaken åt rätt håll eftersom du inte ska köra oljan baklänges genom kranens ventil.
Enklast och säkrast är att du kopplar t ex en tippkärra till det ena av de dubbelverkande uttagen så du ser vilket uttag du får tryck på när du drar i spaken.
Sen sätter du den slangen som sitter på samma sida som chocken sitter på eller om det står P.
Skulle du sätta fel kommer det inte fungera plus att chocken fungerar som en backventil så du kan skjuta slidtätningarna på paketet.
Och det brukar vara den spaken närmast hyttväggen som går till de dubbelverkande uttagen.

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 17:14
av Gnistrande Snö
Alltså har du ett ventilpacket överhuvudtaget ? är det inte bara vrid på bommen då ? låter nästan som det.

Skogshuggarninorr35 har ju alldeles rätt att du ska ha trycket på P, En markering bredvid intaget .


/Errik

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 17:24
av Skogshuggarninorr35
Det brukar sitta en egen hydraulventil på dom där vajerkranarna. Men det behöver det ju inte göra på just denna.
Och skulle det inte stå "P" så ska du sätta tryckslangen där chocken sitter
hydraulventil.jpg

Röd pil tryckanslutningens port
Grön pil chock eller överströmmningsventil

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 17:32
av Gnistrande Snö
Egntligen skulle man väll inte behöva ha en sådan ventil, du har ju redan den i traktorn ? :) men det är väll så att man ska få chock ventilen ?


/Eriik

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 17:37
av Slurfi
Ventilen är väl till för att kunna reglera svängen stående bredvid kranen.

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: lör 08 jan 2011, 17:41
av Gnistrande Snö
Låter relevatn

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: sön 09 jan 2011, 18:43
av Buggehult
Hm, jag får nog återkomma när jag har tagit lite bilder... begriper inte mycket av det här... =)

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: sön 09 jan 2011, 21:23
av MAH
....

Re: Hjälp mig att koppla hydrauliken!

Postat: sön 09 jan 2011, 23:41
av Skogshuggarninorr35
MAH skrev:Det finns två spakar. Den inre (närmast sitsen) är till de dubbelverkande uttagen.
Drar du spaken uppåt kommer oljan till det övre uttaget och drar du den nedåt kommer
oljan till nedre.. så du kan ha exempelvis "P" = Pressure (tryck) på det övre uttaget och
"T" Tank (trycklöst retur)

/MAH



Det där funkar ju så länge den inte blivit ombyggd så alla uttagen sitter på rad :wink:
Sen undrar jag om inte 430:n har haft två olika uttagsplaceringar, beroende på årsmodell. :???: