Traktorer och processorer

Tips om 4wd-traktor för nybörjare

48 inlägg 43328 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

totte  
#104156
Torparn79 skrev:
Sweden-viking skrev:Här en Zetor 5645:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Zeto ... m?ca=2&w=2

nästan så man skulle kunna tro att den varit hos "Totte´s traktorrekond" i Vännäs innan den skulle säljas..
kul att se en såpass upprustad gammtraktor, allra helst eftersom det inte är någon BM 320/400 eller Ford 3000..


För stor för mitt garage 8) Men tack i alla fall!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104254 Same och Deutz ligger lite lägre än genomsnittstraktorn. Själv har jag en Deutz 7807 4wd med Trimalastare. Den köpte jag för 6 år sen för 78 tkr och den har gått precis hur bra som helst.
Same vet jag mindre om, på senare år har jag hört att Same, Lamborghini och Deutz har väldigt mycket gemensamma delar.

Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Torparn79  
#104294
JF skrev:Same och Deutz ligger lite lägre än genomsnittstraktorn. Själv har jag en Deutz 7807 4wd med Trimalastare. Den köpte jag för 6 år sen för 78 tkr och den har gått precis hur bra som helst.
Same vet jag mindre om, på senare år har jag hört att Same, Lamborghini och Deutz har väldigt mycket gemensamma delar.

njae, både rätt och fel.. :geek:
Same, Lambo och Deutz är väldigt lika nuförtiden, men de äldre så är inte Deutz att förknippa med Same och Lambo..

äldre Same är det lite si och så med kvalitén på vad jag vet, har dock aldrig ägt någon själv men har haft grannar som svurit ve och förbannelse över sina..
äldre Deutz'ar är väl ok, lite luriga med växellådorna dock, men det är lätt att upptäcka vid provkörning om det är ras på gång..
sen är ju inte Deutz en alltför rolig vintertraktor i o m att den är luftkyld, dels så har ju inte motorvärmare någon vidare effekt, sen är jag inte något fan av Ebersprächern heller..

men en Deutz med lastare borde ju gå att få tag på för runt hundringen..? :???:
http://www.blocket.se/orebro/Deutz_7207 ... m?ca=9&w=3

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104317 Tack för alla svar. Som jag misstänkte så var detta inte så lätt. Jag får kämpa en del för att få tag på "min"
4wd-traktor med frontlastare. En fråga till MACKE: vad menar du med "byta lammeller"?
Är Zetor och Deutz bra 4wd-traktorer (för en som inte kan meka)?
Vilka länder kommer de ifrån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104318 Hur är det med reservdelar till ovanstående traktorer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

macke  
#104354 Lammellerna som sitter ikopplingen dom slits mer om man har lastare dels så frikopplar man mer och så händer det att man slirar på koplingen vid last arbeten. /Macke

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#104357 OK. Tack. Dumma frågor från en okunnig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

macke  
#104358 Nej då absolut inte. Varje dag lär man si något nytt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104412
Zacken skrev:Tack för alla svar. Som jag misstänkte så var detta inte så lätt. Jag får kämpa en del för att få tag på "min"
4wd-traktor med frontlastare. En fråga till MACKE: vad menar du med "byta lammeller"?
Är Zetor och Deutz bra 4wd-traktorer (för en som inte kan meka)?
Vilka länder kommer de ifrån?


Strunta i Zetor & Deutz, gå på en New Holland, Ford, Case, John Deere, Valmet Eller Massey Ferguson.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

angen9  
#104516 Ang Zetor: Jag köpte en 6045 -83:a, 4 hjulsdriven med Ålö-lastare för ca 5 år sedan. Fick den för 65´ + moms. Hade gått 2200 h. Har bytt bromscylindrar och generator samt en kylarslang. Har således varit lite skruvande men funkat bra för mina behov. Använder den till slåtter och till skogskörning med skogskärra med hydraulkran. Det jag uppskattar mest är frontlastaren, så mitt råd är: KÖP EN TRAKTOR MED FRONTLASTARE! Man anar inte hur många gånger man har nytta av ett sådant tillbehör. Vad gäller kvaliten på denna tjeckiska traktor, så är det en robust maskin som man ofta kan få till ett vettigt pris.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104538 Har man en traktor med frontlasare så rekommenderas starkt att skaffa pallgafflar.
Perfekt att lyfa undan vindfällen över vägar, hämta hem ved om man hugger i 2m längder.
Man kan även ta upp mindre stenar 8)

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

angen9  
#104550 Pallgafflar inköptes på en bonnauktion för 1500 inkl moms, och de använder jag till att rensa bort riset efter avverkningar. BRA redskap således. Ang reservdelar till Zetor, så har jag inte upplevt några större problem. Många delar är lika som till Ursus. Jag har kunnat gå till mina lokala firmor i både Karlstad och Sunne. Olsson i Ellös har också bra sortering.

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104602
Torparn79 skrev:
JF skrev:Same och Deutz ligger lite lägre än genomsnittstraktorn. Själv har jag en Deutz 7807 4wd med Trimalastare. Den köpte jag för 6 år sen för 78 tkr och den har gått precis hur bra som helst.
Same vet jag mindre om, på senare år har jag hört att Same, Lamborghini och Deutz har väldigt mycket gemensamma delar.

njae, både rätt och fel.. :geek:
Same, Lambo och Deutz är väldigt lika nuförtiden, men de äldre så är inte Deutz att förknippa med Same och Lambo..

Hehe, ja, det var det jag skrev....tänkte jag och läste vad jag skrivit :oops: Då insåg jag att jag faktiskt inte skrivit det...men det var det jag menade...att nyare traktorer=senare år är ganska lika

Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104604
Slurfi skrev:
Zacken skrev:Tack för alla svar. Som jag misstänkte så var detta inte så lätt. Jag får kämpa en del för att få tag på "min"
4wd-traktor med frontlastare. En fråga till MACKE: vad menar du med "byta lammeller"?
Är Zetor och Deutz bra 4wd-traktorer (för en som inte kan meka)?
Vilka länder kommer de ifrån?


Strunta i Zetor & Deutz, gå på en New Holland, Ford, Case, John Deere, Valmet Eller Massey Ferguson.

Varför? Om jag hade 100 000 som budget för att köpa en 4wd med lastare så skulle jag definitivt INTE köpa en NH, JD eller Valmet. Jag kan inte ens påminna mig att jag nånsin sett en NH eller Valmet 4wd med lastare för 100. Nån riktigt skabbig JD har jag sett, men då trådskaparen inte vill/kan skruva är knappast det att rekommendera. Utifrån egen erfarenhet vet jag att det går att köpa en Deutz, 4wd med lastare, under 100 som går hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

stegmaster  
#104623
JF skrev:
Slurfi skrev:
Zacken skrev:Tack för alla svar. Som jag misstänkte så var detta inte så lätt. Jag får kämpa en del för att få tag på "min"
4wd-traktor med frontlastare. En fråga till MACKE: vad menar du med "byta lammeller"?
Är Zetor och Deutz bra 4wd-traktorer (för en som inte kan meka)?
Vilka länder kommer de ifrån?


Strunta i Zetor & Deutz, gå på en New Holland, Ford, Case, John Deere, Valmet Eller Massey Ferguson.

Varför? Om jag hade 100 000 som budget för att köpa en 4wd med lastare så skulle jag definitivt INTE köpa en NH, JD eller Valmet. Jag kan inte ens påminna mig att jag nånsin sett en NH eller Valmet 4wd med lastare för 100. Nån riktigt skabbig JD har jag sett, men då trådskaparen inte vill/kan skruva är knappast det att rekommendera. Utifrån egen erfarenhet vet jag att det går att köpa en Deutz, 4wd med lastare, under 100 som går hur bra som helst.

Håller faktisk med dig i detta.
Ford och traktor från öststaterna var ju uteslutet av trådskaper redan i första inlägget. En luftkyld Deutz er absolut att rekomandera. Gillar luftkylning på äldra traktorer, så slipper ,man åtminstone något bekymmmer med vatten i oljan och vica/verca, dessutan värkar dom i allment vara nogra riktiga slitare.
Skulle nog ochså kolla på zetor (själv om den er från öst), inte samma kvalite som deutz, men du får en mycket nyare traktor, lite skruvande får du nog räkna inn(men det får du nästan räkna inn oavsätt märke.). Hadde själv en zetor 7745 nån gång, och det var en helt ok traktor. Mycket traktor för pengerna.
Blir tyvärr inte så mycket valmet med lastare(inte utan häller) för kr100000,-. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).