Dojatan skrev:Hallå
Ämnar byta bort min BM 650 till en fyrhjulsdriven traktor istället. Har hittat en Case IH 844 -92 som jag ska iväg och titta på. Har lurat länge på just Case, har nåra på jobbet och de har känts "rejäla". Kanske inte rejäl som 650:in men den är ju grovsmide så det visslar om det.
Har 844 samma låda som de större 1055 Xl? alltså med en slags turbinkoppling? Vid en provkörning och koll, vad är det främst man ska kolla upp?
Mycket tacksam för svar
Enligt prislista så kostar en
International 844 XL, 4WD, 1992, 6800 timmar, 89.000kr
Max effekt
55 kW (75 hk)
Max vridmoment
296 Nm
Kapacitet
30.4 minutliter
Däck fram
13.6x24/6
Däck bak
18.4x34/6
Tjänstevikt
4 300 kg
Om jag skulle köpa en traktor från 1992 så skulle jag först se på det allmänna skicket.
Är traktorn servad enligt instruktionsboken?
Är det ren?
Har den stått inomhus?
Är den skogskörd?
Finns kvitton på reparationer och service?
Hur många ägare har den?
Rost?
Färg bortnött?
Svetsad eller lagad på annat sätt?
Original?
Om detta ser bra ut så går man vidare.
Fungerar all el och hydraulik?
Finns läckage av avgaser, bränsle, olja eller kylarvätska?
Testa funktion på servostyrning, (styr)bromsar, koppling(spel, slirning på hög växel, urtrampninglager), alla växlar går i, kraftuttag, trepunktslyft(lägesreglering, dragkraftsreglering), generator, batteri, värme och defrost, diffspärr.
Leta missljud från motor, ventiler, hydraulik, transmission, urtrampningslager bromsar mm.
Ryker traktorn, (o)belastad, (kall)varm, (låg)högvarv?
Svårstartad när den är (kall)varm?
Glapp i styrning(svag?) vid maxfart?
Fungerar snabbväxlar alltid, har de motorbroms?
Hoppar växlar ur vid motorbroms?
Vad är bränsleförbrukningen?
Vatten i dieseln?
Vet en som i år renoverade sin 20 år gamla traktor 80.000kr.
Följande gjordes:
Renovering av motor eftersom den hade haft för lite kylarvätska så hade den kokat
vilket medförde att fodertätningarna läckte kylarvätska till oljetråget.
Foder+kolvar+ram/vevlager byttes.
För stort glapp i turbo så den byttes.
Grenrör och ljuddämpare läckte så de byttes.
Ventiler och ventilsäten slipades.
Kamaxeln var OK.
Urtrampningslager byttes.
Splinesaxel till hydraulpump byttes.
Oljeläckage i lastarventilpaket lagades(o-ringsbyte).
Byte av slangar till servostyrning.
Rengöring av säkringsdosa, byte av lampor, laga elektrisk varvräknare, byte av sits,
byte av gasfjädring i dörrar, byte av stoppvajer.
Stor vanlig service, oljor+filter+kylarvätska(rengöring kylare in och utvändigt)+rundsmörjning.
Test av glapp i framaxel.
Justering av växlar, lastarspaksvajer och spak till lyftkrok.
Byta av stabiliseringsstag.
Skulle behöva byta däck runt om pga torrsprickor.
Lycka till med ditt köp!