Traktorer och processorer

Zetor Belarus Valmet MF CASE mfl

6 inlägg 5867 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zetor Belarus Valmet MF CASE mfl

JN  
#333 Hej
Har ni tips på en bra och prisvärd traktor för i första hand skogsbruk. Hållbarhet framkomlighet servicevänlighet reservdelspriser mm
Jag tar gärna emot tips.

JN



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334 Det vore nog bra om du specar lite vilken prisklass (ålder) du tänkt dig, är det ett nytt ekipage i halvmiljonklassen eller nåt välbegagnat för 100'
Hur ser marken ut där du ska köra, brant, surt, trångt? Ska du köra mkt. timmer eller mest ved/massa. Vad ska du koppla till, wirekran, eller huggarvagn? Långt att köra till/från skiftena?

Generellt sett är väl mindre Valmetar väldigt populära kamrater i skogen, smidiga, oömma och hållbara men tyvärr prissatta därefter.

/Björken

Avatar Fallback

Svar med liten spec

JN  
#349 Hej
Vad jag tänkt mig är en liten och smidig traktor att använda i första hand vid gallring. Jag har fina traktormarker så i huvudsak nyttjar jag traktorn på fast underlag. Vad jag funderar kring är en traktor i prisklassen kring 80-150kkr med 60-90 hkr och mer än 45 minutliter på hydraulsidan. Kör en huggarvagn med grip utan drivning. Traktorn skall användas till snöskottning. I övrigt är mina krav driftsäkerhet och relativt enkel service. Bra plats i hytten är ett krav för att kunna rotera när man lastar.
Valmet är en bra traktor men finns lika bra av andra märken??

mvh
JN

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#359 Hej,
Valmeten är ju bra som du skriver, speciellt då den har kort hjulbas (eller vad det nu heter), så den trixar lätt i gallringsskogen. Kan dock bli studsig på vägen.
Andra populära traktorer är Fiat 60-90 eller likvärdig.
En sådan borde du kunna få för angivet pris.
Däremot kan det vara värre med hydraulflödet, men det går ju att lösa med en extra pump på kraftuttaget (lite merjobb dock), detta gäller nog både Valmet och Fiat och du inte vill ligga och köra runt 2000rpm...

Hytterna brukar ju tyvärr vara lite trånga när det gäller mindre traktorer. Vet ej hur det är mer Fiat:en, men det kanske nån annan kan?

Ska du köra snö med frontlastare, fixa en som går att ta av lätt.
Ekipaget blir för långt annars i skogen (tycker jag ska tilläggas).

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364 Hejsan!
Angående storleken på Fiats hyttar, så är dom väl rätt trånga orginal. Men det finns en del som är ombyggda för att passa bättre i skogen. Då är tanken (som sitter bakom hytten) förflyttad till fronten och det utrymme man då får över ger utrymme att kunna snurra runt stolen. Jag har personligen inte suttit i någon sådan så jag vet inte hur rymliga dom blir i alla fall. Vet inte heller om denna ombyggnation är någon man kan göra själv.

Finns det någon som vet vilka traktorer i denna pris och storleksklass som har drivhjulsberoende kraftuttag som original?

Avatar Fallback
busen  
#487 Belarus har drivhjulsberoende kraftuttag. Zetor av äldre modell 70-80-90 tal har det också.

Busen :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).