Traktorer och processorer

Traktor/Vedmaskin

17 inlägg 7875 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor/Vedmaskin

Bengt olsson  
#81198 Driver min vedmaskin (Tajfun) med min Ford 6710 men den är onödigt stor och dyr i drift.
Tänkte skaffa en mindre traktor som kunde stå stationär vid vedmaskinen ca 40hk.
Behöver bara motor och bakaxel egentligen .
Hittade denna på Blocket idag är den värd ca 10 tusen,eller har ni några andra tips! (ej elmotor).



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81209 Alltid trevligt med gamla blå, eg ganska smart med traktor som driver för då har du tillgång till 12v och hydraulik gratis.

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

rex  
#81245 gammle volvo 400-430 funger vel også bra til slik formål :!: funger tajfun maskinen bra? er det bra kvalitet på maskinen :?:

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

stegmaster  
#81254 Vil du ha så lite underhåll så möjligt så handler du en Deutz. Att slippa vattenkyling med alla problemer det gir på gamla traktorer(vatten i oljan, vattenläkasjer, radiatorstrul), så e absolut en gammal Deutz att föredra.
Deutz (4005 4006 5005 5006) e mycket lämpliga traktorer för at drive vedmaskiner.
Brukar nästan inte soppa, och mycket driftsäkre e min erfarhet så langt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

Torparn79  
#81287
stegmaster skrev:Vil du ha så lite underhåll så möjligt så handler du en Deutz. Att slippa vattenkyling med alla problemer det gir på gamla traktorer(vatten i oljan, vattenläkasjer, radiatorstrul), så e absolut en gammal Deutz att föredra.
Deutz (4005 4006 5005 5006) e mycket lämpliga traktorer för at drive vedmaskiner.
Brukar nästan inte soppa, och mycket driftsäkre e min erfarhet så langt.

men då har du oxå det problemet med att det sällan finns någon vettig motorvärmare..
visst finns det oljevärmare men den värmer ju bara tråget..

men gäller det bara "mildväderskörning" så är Deutz'en en kanontraktor..

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

Torparn79  
#81288
Bengt olsson skrev:Driver min vedmaskin (Tajfun) med min Ford 6710 men den är onödigt stor och dyr i drift.
Tänkte skaffa en mindre traktor som kunde stå stationär vid vedmaskinen ca 40hk.
Behöver bara motor och bakaxel egentligen .
Hittade denna på Blocket idag är den värd ca 10 tusen,eller har ni några andra tips! (ej elmotor).

har du 1000-varv på kraftuttaget??
i så fall kan det ju vara idé att prova med att köra vedmaskinen på "förhöjd tomgång" via 1000-varvet..

under förutsättning att traktorn orkar med den på såpass låga varv..

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

stegmaster  
#81296
Torparn79 skrev:
stegmaster skrev:Vil du ha så lite underhåll så möjligt så handler du en Deutz. Att slippa vattenkyling med alla problemer det gir på gamla traktorer(vatten i oljan, vattenläkasjer, radiatorstrul), så e absolut en gammal Deutz att föredra.
Deutz (4005 4006 5005 5006) e mycket lämpliga traktorer för at drive vedmaskiner.
Brukar nästan inte soppa, och mycket driftsäkre e min erfarhet så langt.

men då har du oxå det problemet med att det sällan finns någon vettig motorvärmare..
visst finns det oljevärmare men den värmer ju bara tråget..

men gäller det bara "mildväderskörning" så är Deutz'en en kanontraktor..

Inget problem alls. Har sågat nu i -12-15(i dessa tider det kanskje räknas som mildväder. :wink: ) och Deutz 4005(1965 mod) har startat direkt. Dom har ju glöding(som fungerar), så den e mycket lettstartad. Hadde en en mf 165(1977 mod) tidligare, och den va mycker mer svärstartad. Så det argumentet kjöper jag inte. 8)

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81342
Torparn79 skrev:
stegmaster skrev:Vil du ha så lite underhåll så möjligt så handler du en Deutz. Att slippa vattenkyling med alla problemer det gir på gamla traktorer(vatten i oljan, vattenläkasjer, radiatorstrul), så e absolut en gammal Deutz att föredra.
Deutz (4005 4006 5005 5006) e mycket lämpliga traktorer för at drive vedmaskiner.
Brukar nästan inte soppa, och mycket driftsäkre e min erfarhet så langt.

men då har du oxå det problemet med att det sällan finns någon vettig motorvärmare..
visst finns det oljevärmare men den värmer ju bara tråget..

men gäller det bara "mildväderskörning" så är Deutz'en en kanontraktor..

Har en Deutz 7807 som startar jag fick igång vid -18, då hade iofs oljevärmaren suttit i hela natten. Men igång snurrade den iaf:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

rex  
#81358 det er jo sånn som de gammle 430 gjør uten motor varm hvis de er i orden :o

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81407 Jag kör min vedmaskin med en Boxer 350, fungerar kanon.
Traktorn går på ångorna och är i princip outslitlig.
Delar är billigt om det mot förmodan skulle behövas... :)

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

rex  
#81428
MickeBM skrev:Jag kör min vedmaskin med en Boxer 350, fungerar kanon.
Traktorn går på ångorna och är i princip outslitlig.
Delar är billigt om det mot förmodan skulle behövas... :)

lite spørsmål hva betyr;ångorna i denne betydninga?

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81435
rex skrev:
MickeBM skrev:Jag kör min vedmaskin med en Boxer 350, fungerar kanon.
Traktorn går på ångorna och är i princip outslitlig.
Delar är billigt om det mot förmodan skulle behövas... :)

lite spørsmål hva betyr;ångorna i denne betydninga?

Att den går på ångorna, betyder att den går på extremt lite bränsle.
Alltså att traktorn är bränslesnål.

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

rex  
#81443
Slurfi skrev:
rex skrev:
MickeBM skrev:Jag kör min vedmaskin med en Boxer 350, fungerar kanon.
Traktorn går på ångorna och är i princip outslitlig.
Delar är billigt om det mot förmodan skulle behövas... :)

lite spørsmål hva betyr;ångorna i denne betydninga?

Att den går på ångorna, betyder att den går på extremt lite bränsle.
Alltså att traktorn är bränslesnål.

ok et ord rikere :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktor/Vedmaskin

skog+ terri  
#81674 hej ja kör me en volvo bm 600 i hakii pilki 1x 37 o den dra ju inge soppa o körde över 200 kubik o de gick knappr åt 20 l diesel o sen har man en terri 1020 att lasta bordet me men ska ta o ställa en en grävare mellan två vedmaskiner o grävarn få serva oss me ved o hjälp samt lastning i vagn o korg så hur låter de som en efektiv vedkapning

Användarvisningsbild

Re: Traktor/Vedmaskin

stegmaster  
#81702
skog+ terri skrev:hej ja kör me en volvo bm 600 i hakii pilki 1x 37 o den dra ju inge soppa o körde över 200 kubik o de gick knappr åt 20 l diesel o sen har man en terri 1020 att lasta bordet me men ska ta o ställa en en grävare mellan två vedmaskiner o grävarn få serva oss me ved o hjälp samt lastning i vagn o korg så hur låter de som en efektiv vedkapning

20l diesel til 200m3 :shock: .
Du får beställa plats til den i "Guiness book of record" :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).