Traktorer och processorer

Extrapump MF35

14 inlägg 7548 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extrapump MF35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77900 Är det någon som har erfarenhet av kraftuttagspump på en MF35:a? Får det plats?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extrapump MF35

matte57128  
#77903 Jag hade en växellåda och externpump på kraftuttaget på min 135:a, det fick bra plats på den. Vet inte hur mycket som skiljer 35 från 135 i och för sig, men mitt arrangemang var ganska kompakt. Köpte det på Weimers Hydraulik 2002, http://www.weimer.se/

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77980 Var det en likadan som finns att köpa nu som du hade? Hur monterar man den? Den hänger väl inte
endast på PTO-tappen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extrapump MF35

halvproffs  
#77984 Köp till fäste för växellådan och bulta fast det på lämpligt ställe, måste vara rejält! Ta inte för stor pump, då orkar inte motorn. Kolla flera gånger så att slangarna räcker.

Användarvisningsbild

Re: Extrapump MF35

matte57128  
#78008
ATK skrev:Var det en likadan som finns att köpa nu som du hade? Hur monterar man den? Den hänger väl inte
endast på PTO-tappen?


Minnet är bra men kort - jag ska se om jag har fakturan kvar så kan du få exakt beteckning på den växellåda/pump jag hade. Som "halvproffs" skriver så bör du nog köpa (eller göra eget) ett fäste till den, jag gjorde mitt själv och det var inte så märkvärdigt. Om jag kommer ihåg rätt bultade jag fast det där kedjorna som håller i hydraularmarna är fastsatta, samt i tryckstångsfästet.

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78075 ATK: Vill du kunna använda draget samtidigt? Finns inte en chans på min 35:a med komb jordbruksdrag/hitch.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78129 Ja, det vill jag, misstänker att det blir tajt. Tänkte prova att köra huggarvagn, det är ju inte många minutliter
orginal i en 35:a. Det går nog till ca. tio tusen spänn att köpa grejor(om det alls passar) så det får kanske bli
någon annan traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78146 Vi kör Weimers lilla huggarvagn på det hydraulflödet som en MF135 (inte multipower) orkar ge. Visst kan man få varva lite men vi tycker att det funkar fint för oss.
Denna vagn är ju dock ganska liten och kräver inte så mycket flöde.
Min rekomendation är att prova med den tänkta huggarvagnen och se hur det funkar innan du köper en massa grejer.

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78173 OK, är det den nya 5-tons vagnen du har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extrapump MF35

matte57128  
#78226 ATK: Jag finner inte på någon faktura eller annan vettig info på de grejor jag hade. Tror säkert att Weimer (eller någon annan seriös leverantör) hjälper dig att plocka ihop det som behövs, om det är så att du kommer att gå på extrapumpsalternativet. Nu tycker jag i och för sig inte att MF:en är en optimal skogstraktor, särskilt inte sedan jag skaffade min Ford 4600. Det kanske är både bättre och billigare för dig att byta traktor än att pimpa hydrauliken på 35:an?

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

valtra a 72  
#78231 Mf 35 är ju en väldigt populär modell så den är säkert lättsåld om du tänker skaffa en lite större traktor som är mer lämpad för skogen.

Användarvisningsbild

Re: Extrapump MF35

matte57128  
#78237
valtra a 72 skrev:Mf 35 är ju en väldigt populär modell så den är säkert lättsåld om du tänker skaffa en lite större traktor som är mer lämpad för skogen.

Precis vad jag tänkte - jag fick dubbelt så mycket för min 135:a som jag betalade för ersättaren, Ford 4600.

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78266 Jepp, det är 5-tons vagnen vi har. Har haft den sedan i somras, men inte hunnit köra så mycket ännu, men hittills nöjda.
Tar lite tid att lära sig hantera stora stockar med den "lilla" kranen, är bortskämd sedan tidigare då jag också har kranarm med en grip på till traktorgrävaren.
Många här på forumet gillar inte MF35 och MF135 i skogen, men det beror nog lite på hur terrängen ser ut och hur man jobbar. Vi har kört med MF under många år och är det besvärligt så tar vi med vinchen eller en lunnebalk och drar stockarna till en plats där det går att komma åt och lasta.

Avatar Fallback

Re: Extrapump MF35

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78344 Jag har provkört Weimers 5-tonnare hos en kompis, funkar bra och är en rejäl kran för att vara en så
pass liten vagn, tycker jag. Den är i smalaste laget om man har en vanlig traktor. Det blir nog till att
behålla BM 350:n ett tag till. Tänkte blivit av med en traktor då jag bara kör ved i stort sett nu för tiden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).