Sida 1 av 1

Glapp i turbon

Postat: mån 09 nov 2009, 00:22
av Zalman
Jag har bytt avgasrör på min Valmet 605, och upptäckte glapp i turbon. Hur farligt är det? Vad kan hända? Oljeförbrukning+rökiga avgaser+olja i motorn är tydligen vanligt. Men jag har inte märkt av att den ryker så speciellt mycket. Är det bara och köra på tills det blir stora problem?

Re: Glapp i turbon

Postat: tis 10 nov 2009, 00:02
av mrlynx
Radiellt eller axiellt?
Håll koll på oljeförbrukningen.

Re: Glapp i turbon

Postat: tis 10 nov 2009, 00:18
av Skogstomte
Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Re: Glapp i turbon

Postat: tis 10 nov 2009, 19:22
av Henrik K
Precis som ovan.
Radiellt glapp ska det vara dock inget Axiellt.

Re: Glapp i turbon

Postat: ons 11 nov 2009, 22:31
av Ulf
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf

Re: Glapp i turbon

Postat: tor 12 nov 2009, 00:10
av Skogstomte
Ulf skrev:
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf


Tack Ulf.

Kan även komplettera med att om man stänger av en turbomotor som gått för fullt direkt, utan att den får "lugna ner sig" så riskerar man att förutom koks även att härda upp axeln, precis som du skriver så är turbon glödhet när den jobbar för fullt. Värmen går in i axeln som sedan kallnar = härdning. Detta kan leda till att axeln brister. Förmodligen ingen nyhet detta heller, men bra att veta :smile:

Re: Glapp i turbon

Postat: tis 24 nov 2009, 23:20
av kärrabol
Min 505 tappar orken till och från när jag kör hem från skogen och den har gått hela dagen med NIABen.
Det märks inget när den är kall på morgonen. Den har gått över 12000 timmar och är orörd i motor turbo och koppling.
Är det turbon eller var skall jag söka felet?

Re: Glapp i turbon

Postat: ons 25 nov 2009, 01:49
av Henrik K
Är nog mer att du bör kolla bränsle tillförslen på motorn. Byt filter och blås ledningarna. kolla om du har filter i matarpumpen och rengör det i så fall oxå.

Re: Glapp i turbon

Postat: lör 09 jan 2010, 17:39
av HÅkan N
Skogstomte skrev:
Ulf skrev:
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf


Tack Ulf.

Kan även komplettera med att om man stänger av en turbomotor som gått för fullt direkt, utan att den får "lugna ner sig" så riskerar man att förutom koks även att härda upp axeln, precis som du skriver så är turbon glödhet när den jobbar för fullt. Värmen går in i axeln som sedan kallnar = härdning. Detta kan leda till att axeln brister. Förmodligen ingen nyhet detta heller, men bra att veta :smile:



Toppen slår sig oxå och eftervärmer om man inte lungnar ner motorn efter fullt efektuttag. Topppackningen kan gå och toppen slår sig och börjar läcka. Vänta 2-3 minuter är en billig tanke till motorn.