Sida 2 av 2

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: tor 22 okt 2009, 23:00
av Valtra
gnisten83 skrev:Om pumpen placeras på kraftuttaget, kolla att den går fritt mot draget i de mest extrema vinklar annars kan de sluta med en avbrutet o mosat kraftuttag o pump


det är också pga av de som jag föreslog att sätta pumpen på 1000 tappen(ifall det är möjligt och att inte pumpen går för fort då) det är som är största problemet med vårt ekipage, att pumpen är lite för nära draget. vi provade sätta pumpen på 1000 tappen, men då gick den alldeles för fort och blev riktigt varm

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: fre 23 okt 2009, 18:51
av HÅkan N
gnisten83 skrev:Om pumpen placeras på kraftuttaget, kolla att den går fritt mot draget i de mest extrema vinklar annars kan de sluta med en avbrutet o mosat kraftuttag o pump

Jag har extra pump som tillhörMoheda kärran och sitter på 1000 varvs kraftuttaget :lol: . På Valmet 805 ,det blir det övre.

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: lör 24 okt 2009, 16:46
av halvproffs
halvproffs skrev:Ventilpaketet bör rimligtvis vara beskaffat så att man kan köra 2 eller flera funktioner samtidigt. Däremot kan returen bli en bromskloss. Stort flöde= mindre gas= skönare arbetssituation. Det går även att koppla ihop styrservopumpen med hydraulpumpen, men då måste du ha en elventil för att styra om flödet när du skall styra.


Det är tur att skogsforum finns så att man får lära sig att man kan ha fel :wink: Tänkte själv koppla ihop pumparna, tyckte det var en enkel lösning. Det om dåliga splines hörde jag också talas om på granngården.

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: sön 25 okt 2009, 11:36
av gnisten83
Man får anpassa utväxling o pump efter vilken tapp man sätter den på.
Fördelen med att ha den på kraftuttaget är att man kan koppla ifrån den vid vägkörning så du slipper dra runt oljan på maxvarv på väg.
Min extrapump har jag monterat fram ist med en kort kardan mot remskivan.
Kompakt blir det men ordinarie frontvikter passar inte längre.

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: sön 25 okt 2009, 20:58
av DanK
Min extrapump har jag monterat fram ist med en kort kardan mot remskivan.

En fråga eftersom jag kör med Valmet 805 och driven Moheda, har du byggt på pumpen själv och vad har du valt för delar? Vilket flöde? Extra tank på traktorn eller på kärra?
Tycker det funkar mycket bra som det är med Mohedan men skulle vilja ha bättre flöde vid byte till tippkärra etc.

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: sön 25 okt 2009, 21:28
av gnisten83
Japp jag har byggt på pumpen o kran på den själv.
Har ett takmontage på min med tanken på taket oxå med en driven Moheda efter, då utan kran.
Pumpen är på 54cc och ett helt separat system till kran/vinch/vagnsdrift.
En kompis svarvade en bricka mot remskivan sen kortades en Volvo 140 kardan ner till lagom längd.
Bak har jag en ventilblock med 2 slid där ett är motorslid för vagnsdriften och de andra är dubbelverkande där jag använder ett läge till kran o de andra till vinch.
Blocket är vajerstyrt, hittade inget elstyrt som klarade 120 min/l, som är maxflödet vid vägkörning, när jag sökte för 6-7 år sen.
Flödet blir väl 54L/1000 rpm, brukar väl lasta vid 1300 rpm.
Du som oxå har en 805a, vad gillar du att backa med den utväxlingen? :wink:

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: sön 25 okt 2009, 22:21
av DanK
Du som oxå har en 805a, vad gillar du att backa med den utväxlingen?

Yes, jag vet vad du sagt om 805. Har följt med lite vad som skrivits. Den går hyggligt fort både fram och bakåt :shock: Får väl se det från den positiva sidan. Du har inte växlat upp varvtalet till pumpen utan kör motorvarv 1-1? En annan fördel med traktorväxel på kraftuttaget är att men kan flytta kärran till en annan traktor.

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Postat: mån 26 okt 2009, 20:55
av gnisten83
Jag kör utan utväxling till frontpumpen.
Bytte snabbväxeln till den som sitter i 705an för att få 25% lägre hastighet, visst toppfarten blev lägre oxå men den bryr jag mej inte om. :mrgreen: