Sida 6 av 6

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: fre 13 aug 2010, 22:43
av axwell
Ja och Gnaschp ligger väl inte så långt ifrån dina trakter, inte så förvånande att det sitter en Trimalast.(Bergsjö) på den.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: lör 14 aug 2010, 08:17
av valtra a 72
axwell skrev:En "halvliten" traktor, större än Mf 135, har "power shift" som här heter hydro shift.
En rejäl lastare för traktorstorleken.

http://www.blocket.se/gavleborg/Ih_h84_ ... w=3&last=1

Det skulle förvåna mig om den är kvar efter helgen, i och med att jag har kommenterat den!

Har för mig att H84:an är hydrostatdriven, bättre att satsa på en med vanlig låda och lamell.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: lör 14 aug 2010, 09:48
av axwell
valtra a 72 skrev:Har för mig att H84:an är hydrostatdriven, bättre att satsa på en med vanlig låda och lamell.


Nej inte riktigt samma sak tror jag, den bör kunna växlas utan koppling, även fram/back. En klar fördel vid korta förflyttningar eller med redskap som drivs av pto, minskar risken att man råkar trampa ned kopplingen lite för djupt.

Så fungerar power shift och enl "maskinisten" skulle detta vara samma sak, hoppas att de har rätt.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: lör 14 aug 2010, 11:03
av valtra a 72
axwell skrev:
valtra a 72 skrev:Har för mig att H84:an är hydrostatdriven, bättre att satsa på en med vanlig låda och lamell.


Nej inte riktigt samma sak tror jag, den bör kunna växlas utan koppling, även fram/back. En klar fördel vid korta förflyttningar eller med redskap som drivs av pto, minskar risken att man råkar trampa ned kopplingen lite för djupt.

Så fungerar power shift och enl "maskinisten" skulle detta vara samma sak, hoppas att de har rätt.

Powershift har inget med saken att göra,H84 är hydrostatdriven och med det menas att du har en hydraulpump som driver en hydraulmotor.Traktorn har ej koppling eller växellåda,möjligen en mekanisk hög och låg. Ej heller powershift som är en typ av snabbväxel fast med flera växlar.Vad menar du med att trampa ned kopplingen för djupt? :???:

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: lör 14 aug 2010, 19:12
av axwell
Många bud beroende på var man läser inom "maskinisten"

Suggested by: Hansborg (16:37:31, 12-10-2009) - verified: Hansborg (16:37:31, 12-10-2009)





Posted: 21:25:45, 14-01-2009
Post: #9

Magnus Isakson skrev:
Har för mig att min CASE har tilläget HYDRO och det innebär att man har en vanlig växellåda med växlarna R-1-2-3 samt en hydrauliskt styrd växellåda med fyra växlar som man kan växla under belastning utan att använda kopplingen. 12 växlar fram och 4 bakåt således
// Magnus
Det är Hydrashift! Andra traktormärken kallar det samma powershift.



Men jag börjar luta åt att fler tror på din teori.
Jag har även läst dina inlägg på samma tråd, hade gärna sett att den person som nämns som ägare till en h84 hade kommit med sina data.

valtra a 72 skrev:trampa ned kopplingen för djupt?

På traktorer mindre traktorer utan alltför många finesser brukar kopplingen fungera så att hjuldrivningen upphör när pedalen trycks ned halvvägs och pto först när pedalen är längre ned. Pto: riskerar mao att stanna utan att det är önskvärt. På min med Power Shift bromsas även drivhjulen lite någon tiondels sekund när kopplingspedalen är helt i botten, en finess som jag uppskattar.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: lör 14 aug 2010, 19:53
av Zalman
IH H84 har en hydrostatisk helt steglös transmission.


Traktorinfo - International Hydro 84

Produktnamn
International Hydro 84
2- / 4-hjulsdrift / banddrift
2 WD
Beskrivning
4-cyl vattenkyld 4-takts direktinsprutad dieselmotor. Hytt med värme och defroster, utrustad med hydrostatisk helt steglös transmission

Tillverkare
International Harvester, England
Generalagent
Lantmännens Maskin
Första exemplaret utkom år
1978

Originalfärg
Röd
Nypris
100 800 SEK
Pris avser år
1980


Motor
Typbeteckning
D-246
Cylinderantal
4
Cylinderdiameter
100.0 mm

Slaglängd
128 mm
Slagvolym
4 l
Kompressionsförhållande
16.0:1

Nominellt varvtal
2200 rpm
Bränslepump
Bosch


Effekt och vridmoment
Max effekt
46 kW (63 hk)
Vid motorvarvtal
2200 rpm

Max vridmoment
256 Nm
Vid motorvarvtal
1600 rpm


Koppling
Kopplingstyp
Körkoppling finns ej, end stoppedal


Växellåda
Namn
Steglös hydrostatisk växellåda med hög och lågläge


Växlar (hastighetsschema)
Fram
lågläge 0-9.3 högläge 0-26.0

Back
lågläge 0-5.0 högläge 0-13.0


Hjulutrustning
Däck fram
10.00x16/8
Däck bak
16.9x34/6

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: sön 15 aug 2010, 07:33
av ATK
Det är väl den 578 Brunetten är byggd på.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: sön 15 aug 2010, 07:50
av Södergård
Köp ingen hydro 84.
Jag renoverade lådan på en sån för 4-5 år sen. behövde 2 skivor som sitter inne i pumpen. efter mycket om & men fick vi tag på dom i usa. kostnad 15 000:- en bit mer än va traktorn var värd.
Vi ringde runt till skrotarna om en låda o det fanns inga då att få tag på som fungerade iallafall.
Bättre köpa ngn gammal bm som det finns grejer till om den skulle gå sönder

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: sön 15 aug 2010, 08:08
av ATK
Nu för tiden finns det inte så mycket BM delar och det som finns är rätt så dyrt. Det är billigare
delar till Ford, MF, DB m.m som finns så många nytillverkade delar till.

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: tor 26 aug 2010, 15:52
av Uvskogen
Eftersom jag startade tråden ska jag kanske ska tala om när jag är klar med den. Det är nu. Har precis köpt traktor :grin: Återkommer med fullständig redovising av vad det blev och i samband med det helt ointresserade av negativ kritik :lol:

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: tor 26 aug 2010, 16:29
av axwell
Grattis va kul!

Uvskogen skrev:helt ointresserade av negativ kritik

Originellt, de flesta här brukar bara gilla positiv kritik trots att de vid trådstarten efterlyser både"bu och bä".
I England gjordes tidigare de bästa allroundtraktorerna, framför allt Nuffield.

Väntar med spänning på fortsatta rapporter, och många bilder, rött gör sig bra på foto!

Re: Kan det här vara nåt?

Postat: tor 26 aug 2010, 20:28
av totte
Vi väntar! Men inte så länge! Sen blir det hårda tag :mrgreen: