Traktorer och processorer

Nybörjare Volvo BM T 500

8 inlägg 377 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Nybörjare Volvo BM T 500

Tokelur  
#915313Hej!

Köpt en gård med tillhörande BM T500, som jag startade upp och provkörde igår. Saknar helt erfarenhet och kunskap om traktorer och motorer. Noterade att kopplingen tog väldigt högt upp samt att den gick väldigt lågt på tomgång. Enkla grejer att justera själv?

Var även väldigt svårväxlad, säkerligen handhavandefel och krävs nog träning. Två frågor relaterade till bilderna. Vad gör spaken som sitter vid varvtalstabellen? Och vid körning på lågväxel ställer jag spaken i läge L, och växlar sedan 1-4 en växel i taget? Tips och tricks mottages gärna.

Tack!

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare Volvo BM T 500

Bert1  
#915314Spaken vid varvtal tabellen är handgas
Vid körning på lågväxel är det precis som du har beskrivit
Senast redigerad av Bert1 tor 20 aug 2026, 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Tokelur  
#915316Tack för info, handgasen kan jag låta bli då. Och vid körning på högväxel likadant, spaken ställs i stillastående till läge H och jag växlar därefter 1-4?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#915317Handgasen är mer för så du kan ha ett konstant varvtal utan att behöva röra fotgasen som när du har någon maskin driven av kraftuttaget tex
Ja det är samma

Användarvisningsbild

Tokelur  
#915328Går lika bra om inte bättre att redan från start, stillastående, lägga i den växel man önskar och köra på den direkt. Slipper då att växla upp under körning. Verkar rekommenderas på både låg och högväxel.

TS

tallen100  
#915330Ja men starta på 2an eller 3an på högväxel så sparar du på kopplingen, om du ska köra på 4an.

Användarvisningsbild

Tokelur  
#915333Jag som var så kass på att växla, ska jag snöröja en väg och vill köra på 3ans låg, så kan jag absolut starta på den växeln direkt med andra ord.

TS

tallen100  
#915335Inga problem, du kan starta på alla växlar, även den högsta (4 högväxel), men det är bättre för kopplingen att starta på 3an hög och lägga i 4an hög när du fått rull på traktorn.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).