Den infon jag fick av säljaren är att hans pappa som hade den, och numera spelar pingis med sankte Per, köpte den isäskruvad och som projekt för runda slängar 30 år sen.
Det jag kan läsa ut är att den har tillverkning nummer 47 av 1984 års modell. Jag har läst nånstans att det tillverkades över 700 st fram till 90 tal innan TP 5-40 kom. Så garanterat tidig modell med mycket barnsjukdomar.
Så första delen i projektet är att lista ut vad som saknas för att kolla pris eller tillverka om det ens är lönt eller om det bara är att skrota ner.
Fördelen om nåt behöver specialtillverkas är att det på gården finns en full mekanisk verkstad, tack vare min far som haft stort intresse för sånt. Exempelvis två sajo fräsar, Köping svarv, arboga pelarborr, cnc styrd plasma som jag byggt m.m
Då det är lite ont om bilder utan kopor på dessa är det fritt fram att ropa om ni ser nåt som saknas.
Jag har hittat instruktionsbok som JohannesG la upp och den har varit till stor hjälp men jag kan säga att jag inte är helt säker på funktion ändå.
Mycket udda lösningar verkar ha förekommit i vindeln på 80 talet.
Första frågan från min sida till er som kan dessa är vad ska sitta efter stödlager? Är det lamellen? Eller sitter lamellen under vid kraftuttaget?
En andra fråga jag kan kasta ut är det någon inärheten av Sunne, Värmland som äger en sådan mojäng? Tänker om jag behöver modell för att tillverka delar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto