fre 27 feb 2026, 19:04#907028Detta ämnet har väl återkommit flera gånger här på forumet så varför sluta nu. De är så att jag är på jakt jag också efter en ny traktor. Men inte bara som gårdstraktor utan att också använda den i arbetet. Den kommer alltså köras med dagligt. Där problemet ligger är på vilken nivå man ska lägga sig. Naturligtvis är de vad man själv tycker men tanker är att köra uppemot 4-500 timmar per år inom arbete och kanske mer vad som dyker upp. Är man mer fri att köpa vilken traktor som helst i pris. Förstår ju att man blir mer begränsad om inte traktorn själv skulle generera pengar och bara vara till nöjes skull. Traktorn ska gå inom skog lantbruk och entreprenad. Någonstans runt 130hk. Ska man satsa på en nyare låt säga 0-5 år eller en äldre som är uppemot 10-15år. Äldre känner jag inte för att köra proffesionellt med. Är de valtra som man ska ha uteslutet eller har ni andra förslag. Tacksam för svar
Traktorer och processorer
Ny traktor
TS

fre 27 feb 2026, 20:42#907036Vad har du för märken i din närhet? För närhet till verkstad/reservdelar är ju alltid en fördel
Är du ute efter bakåtvänd förarplats med ratt och pedaler så är Valtra en av dom få som erbjuder det orginal på vissa modeller men finns andra sätt och lösa så man kan köra bakåt och då kanske man mer skall tänka på hur hytten i sig är
Är du ute efter bakåtvänd förarplats med ratt och pedaler så är Valtra en av dom få som erbjuder det orginal på vissa modeller men finns andra sätt och lösa så man kan köra bakåt och då kanske man mer skall tänka på hur hytten i sig är
De är inte lätt när de är svårt
fre 27 feb 2026, 20:55#907037I vilket fall som helst bör du ha i åtanke att när traktorn gått 10 000 timmar börjar problemen eller felaktigheter uppstå, OBERONDE ålder.
Det är just p.g.a.d. som många traktorer just vid dessa timmar inte sällan byts in för att byta ägare. visst undantag finns men för de/dem som nyttjar traktorn runt 2 000 timmar/år finns det inte tid att stå still för reperationer.
Själv köpte jag en gammal Valmet (705) för några år sedan - en som endast gått 8 000 timmar + stått undanställd i flera år (dödsbo).
Fick göra en ordentlig storservice + rep där råttorna haft julafton + undan för undan inhandla nya däck men för överigt fungerar den perfekt.
Så själv oroar jag mig inte för åldern utan för antalet timmar + självklart hur sliten den är - en del kan verkligen misshandla sina fordon - andra tvärtom.
Det är just p.g.a.d. som många traktorer just vid dessa timmar inte sällan byts in för att byta ägare. visst undantag finns men för de/dem som nyttjar traktorn runt 2 000 timmar/år finns det inte tid att stå still för reperationer.
Själv köpte jag en gammal Valmet (705) för några år sedan - en som endast gått 8 000 timmar + stått undanställd i flera år (dödsbo).
Fick göra en ordentlig storservice + rep där råttorna haft julafton + undan för undan inhandla nya däck men för överigt fungerar den perfekt.
Så själv oroar jag mig inte för åldern utan för antalet timmar + självklart hur sliten den är - en del kan verkligen misshandla sina fordon - andra tvärtom.
fre 27 feb 2026, 21:06#907039Att köra baklänges är inget krav, mer önskan precis som frontlyft och front pto. Bör man köpa en färdigutrustsd skogstraktor iomed att den delvis ska gå i skogen, eller är det bättre att utrusta själv i efterhand. Gissar att en traktor som gått i skogen har fått mer slitage än en normal lantbrukstraktor.
TS
fre 27 feb 2026, 22:57#907047Det är skötsel och handhavandet som avgör hur gammal en traktor kan bli.
Dra en fyrskärig växelplog sliter minst lika mycket som att köra ut virke ur en skog.
Normalt kan man med blotta ögat se hur en traktor behandlats under sin/sina tidigare ägare.
En sak att ha i åtanke är att nyare modeller av traktorer med mer "finesser" kan bli ordentligt kostsamma när dessa s.k. nödvändiga finesser krånglar.
Desto mer spartansk traktorn är desto billigare blir den oftast att underhålla.
Dra en fyrskärig växelplog sliter minst lika mycket som att köra ut virke ur en skog.
Normalt kan man med blotta ögat se hur en traktor behandlats under sin/sina tidigare ägare.
En sak att ha i åtanke är att nyare modeller av traktorer med mer "finesser" kan bli ordentligt kostsamma när dessa s.k. nödvändiga finesser krånglar.
Desto mer spartansk traktorn är desto billigare blir den oftast att underhålla.
mån 02 mar 2026, 19:47#907121Hade lite samma dilemma för 7-8 år sen.
Visste däremot exakt va ja ville ha, en skogs utrustad mf 5445 lr 5455..
Leta väl typ 1,5 år å antingen va de för gamla med för mycke timmar (5000+)lr för nya(dyra)..
Sluta med att ja köpte en 5år gammal med ca 1500tim på mätaren och skickade den genom handlaren ja köpte den på till en av de kända ombyggnads firmorna och fick den skogs anpassad som ja ville!
Blev mycket nöjd med slutresultatet och det höll sig inom tot budgeten ja tänkt( hade lite tur å hitta en traktor med väldigt "rätt"pris på)!
Visste däremot exakt va ja ville ha, en skogs utrustad mf 5445 lr 5455..
Leta väl typ 1,5 år å antingen va de för gamla med för mycke timmar (5000+)lr för nya(dyra)..
Sluta med att ja köpte en 5år gammal med ca 1500tim på mätaren och skickade den genom handlaren ja köpte den på till en av de kända ombyggnads firmorna och fick den skogs anpassad som ja ville!
Blev mycket nöjd med slutresultatet och det höll sig inom tot budgeten ja tänkt( hade lite tur å hitta en traktor med väldigt "rätt"pris på)!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).