Traktorer och processorer

Problem med bromsar / justering Valtra 6750

11 inlägg 783 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Problem med bromsar / justering Valtra 6750

Camaro1969  
#907025skapar en helt ny tråd för att inte spamma den som rör valtra 6000 serien, men lägger nog en länk i den.

för ett tag sedan märkte jag att fotbromsen gick ner i golvet, tomt på bromsvätska. fyllde på och körde, men blev tomt rätt snart utan att jag märkte var det tog vägen. så jag har fyllt några gånger tills jag tillslut märkte att vänster slavcylinder läkte.

nu är båda slavcylindrarna uppepå bakaxeln bytta, märker vid luftning att vänster pedal går väldigt långt ner till en början och känns lite svampig, men pumpar man lite så tar den högre upp och känns normal.

efter luftning justerar jag till en början pedalerna som ska kunna trampas ner 70-80mm enligt manualen, (dock ska de enligt manualen vara sammankopplade när man gör detta)
jag justerar ändå de var för sig och när jag dragit åt vänster justermutter en aning, (kanske 4 varv) så känns vänster bromspedal bra och den går trampa ner enligt manualen, dvs 70-80mm.

jag fortsätter justeringen med att hissa upp traktorn bak och skruvar åt justermuttrarna tills hjulet ej går snurra och backar sedan 1,5-2 varv. gör lika på båda sidorna

glad i hågen monterar jag tillbaka handbromsvajern och justerar även denna

MEN nu är vänster pedal lika svampig som innan och tar långt ner.

jag ska se om jag får upp filmklippet som visar hur pedalen beter sig.

har vi några ideer på varför det blir såhär?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med bromsar / justering Valtra 6750

Camaro1969  

Här kommer länken till filmsnutten

TS
Användarvisningsbild

MrOlsson  
#907058Ser ut som luft tycker jag.

tallen100  
#907059Verkar som du fått/får in luft någonstans.

Användarvisningsbild

Svenf  
#907066Har du luftat släpbromsventilen, sitter ett T-rör på bromsröret. Ser iof utatt sitta på höger rör.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#907104jag har luftat ordentligt flera ggr

har misstänkt släpvagnsbromsen men den verkar ju vara kopplad till höger sida så den går utesluta

kan huvudcylindern suga luft på något vis?

TS

Langsel  
#907629På min 6850 var släpbromsventilen kopplad till vänster bromspedal

Langsel  
#907631Jag får inte bromsvätskan att gå in i cylindrarna från behållaren när jag pumpar så jag provade lufta allting bakvägen.
Alltså sätt fast en slang på en flaska med bromsvätska, sätt den på nippeln, se till att det inte är luft i slangen. Trampa ner pedalen, lätta på nippeln sen släpper du pedalen så det suger in bromsvätskan bakvägen. Har provat några gånger å nu har jag bra tryck i pedalen.
Otroligt konstigt att det ska vara så besvärligt att lufta dessa.

ÅsaNisse  
#907644Märkligt problem. Jag bara fyllde behållaren och öppnade luftnippeln till det kom olja, och sen var det klart.

Langsel  
#907748Ja verkligen. Känns som det måste vara något knasigt med cylindrarna ändå, sitter ju en liten kula längst fram i cylindern också, är det nån backventil eller något?

ÅsaNisse  
#907806Det är en backventil så att oljan inte går upp i behållaren när du trampar på pedalen, men öppnar när du släpper upp för att återfylla cylindern och även skicka tillbaka olja till behållaren då slaven går tillbaka.
Denna kulan hade gjort ett märke i min huvudcylinder så den låste kolven när jag försökte bromsa. Resultatet blev en bugglig vägg i maskinhallen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).