Traktorer och processorer

Två döda vid exploderat traktordäck

34 inlägg 3576 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Två döda vid exploderat traktordäck

Fredrik Reuter  
#905297Svt skriver nu på sin sajt att två personer idag omkommit i Söderhamn efter att ett traktorsäck exploderat. Riktigt tragiskt och stämmer uppgifterna så får detta bli tråd för att komma ihåg vad snabbt en olycka kan hända.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... latsolycka

TS
Lantmännen Maskin

Re: Två döda vid exploderat traktordäck

AKKAMAAN  
#905311Arbetsledarens instruktioner kommer att nagelfaras. Hade deomkomna utbildning och kompetens att utföra arbetet som orsakade olyckan?
En vanlig anledning till olyckor med stora däck är de låsningsringar som håller ihop den delade fälgen.
Det finns många skyddsföreskrifter som en arbetsledare måste känna till
Ett stort tractordäck innehåller en enorm energimängd som frigörs vid en däck explosion eller att man felaktigt monterat låsringen på en delad traktorfälg
Ett exempel på skyddsanordning vid pumpning

Bild

Att använd hårspray och tändsticka för att få däcket att hoppa upp på fälgens sida är kanske coolt men också riskabelt om man inte vet vad man håller på med...
https://youtube.com/shorts/trhU_-C235w?si=_tyeCVTUVB4_PEVS

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905336Enligt en artikel i dagens Aftonbladet så tycks den ena av de omkomna ha varit ägaren av verkstaden.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#905338Gör ont i magen att läsa. 😥

Undrar vad för en däck var det faktiskt. Hjullastre? Vanliga traktordäck tycks tåla inte så hög (över)tryck att explotionen kan leda till dödsfallen.
Enorm smäll dock redan vid 3 bar, och det gör helt säkert någon skada det också..

AKKAMAAN  
#905339Vi vet ju inte ännu vilken typ av "explosion" detta var.. Troligen inte en ren däck explosion utan hellre att låsringen på fälgen "exploderade ut" vid pumpning av ett reparerat traktordäck, pga att den inte var korrekt satt på plats. Det vore i så fall inte första gången en sån olycka händer. Den låsringen kommer ut som ett gevärsskott mot de som befinner sig rakt utanför fälgen/däcket

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#905344Ja, låsringen är alltid farlig. Själv brukade jag säkra den med en svetsat plattjärnbit.

r93  
#905354En kusin hävdar att hans peltorlurar räddade livet på han när ett däck på en hjullastare small, han minns att han stod vänd mot sidan av däcket sen vaknade han upp med plastbitar i halva ansiktet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905356Jag har förstås hört talas om den där låsringen men inte reflekterat närmare över dess funktion. Jag kollade därför på ett antal youtubefilmer för att försöka förstå dess funktion. Det jag tyckte mig se var att det kanske inte är själva låsringen utan den yttre fälghalvan som ger sig iväg om ringens funktion fallerar?

Användarvisningsbild

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905357Aldrig sett traktorhjul med fälgring, finns det kanske på moderna traktorgrävare eller var ?

Användarvisningsbild

Elis76  
#905358Någon kanske kan visa några bilder på vad vi pratar om.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#905362Författaren kanske har inte hemskt bra koll om maskiner överhuvudtagen. 😉

tallen100  
Sibiria skrev:Aldrig sett traktorhjul med fälgring, finns det kanske på moderna traktorgrävare eller var ?

Det sitter vanligtvis låsring/delad fälg på tyngre maskiner som traktorgrävare, hjullastare, dumprar, grävmaskiner, väghyvlar och skogsmaskiner m.m.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1769703754_img_3145800x778.jpg

Man ser det på tyngre maskiner.
Dock har jag aldrig sett det på någon jordbruksmaskin.
På äldre lastbilar är det väl nästan standard med denna låsrings lösning.

AKKAMAAN  
#905418En av anledningarna till att delad fälg används är att det inte är praktiskt möjligt att kränga på ett 23.5/25 däck på en fälg. Delad fälg medför också att man måste använda inner-slang LÄNK till lite historik
1769705283_1000003779.jpg

Användarvisningsbild

anersimyra  
Här ser man att det är betydligt tyngre komponenter än själva låsringen som ger sig iväg vid ett haveri..😮

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).